Hej. Oftast när jag är ute och fiskar får jag gädda på kroken. Problemet är att jag aldrig tillagat eller ätit gädda. Hur gör man? Jag vill helst äta fisken direkt på platsen och jag lagar helst maten över öppen eld. Skulle gärna vilja ha lite tips hur man gör - steka, koka, grilla? Kryddor? Filéa eller kotlett? Mvh Gustav
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda över öppen eld?
Collapse
X
-
Som MT skrev... Folie grillad firre är smidigt och gott.. Ju mer gosaker i form av lök,örter/kryddor ev smör m,m. Ju godare blir det..
//Abel
Kommentera
-
Ta med dig en blandning av olika lökar och lite örter, smör, salt och peppar... in med det i folie, sedan bäddar du in det i glöden och låter det ligga, svårt att säga hur lång tid det tar innan det e klart men man får öppna och kolla!
Annars är ju gäddfärs bullar mycket gott! lite svårt utan mixer dock
Lycka till!!Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!
Kommentera
-
Tillagad i glödbädd i en brasa tycker jag man ska skära ett snitt i ryggen och krydda i på en så stor fisk som gäddan är.
Tillagningen blir så snabb att all den goda guckan i magen inte hiner tränga in i ryggpartet.
Är fisken ordentligt inbäddad i grillglöden kan du räkna med ca 15-20 min per 1kg fisk. Tag en stel jerktafs (kapad ej med beteslås)och tryck genom paketet, har du motstånd på vägen igenom är den ej klar, är det lätt att trycka igenom är den klar. Precis som potatis!
Potatis, passa på att baka några potatisar bredivd....smarr smarr!Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Push-Up Visa inläggTillagad i glödbädd i en brasa tycker jag man ska skära ett snitt i ryggen och krydda i på en så stor fisk som gäddan är.
Tillagningen blir så snabb att all den goda guckan i magen inte hiner tränga in i ryggpartet.
Är fisken ordentligt inbäddad i grillglöden kan du räkna med ca 15-20 min per 1kg fisk. Tag en stel jerktafs (kapad ej med beteslås)och tryck genom paketet, har du motstånd på vägen igenom är den ej klar, är det lätt att trycka igenom är den klar. Precis som potatis!
Potatis, passa på att baka några potatisar bredivd....smarr smarr!sigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggMen vad du än gör försök inte halstra gäddan direkt mot elden. Bränd gädda smakar vedervärdigt!sigpic
Kommentera
-
OK, tack, den gängse uppfattningen tycks vara foliegrillad gädda med örter och salt i magen och ryggen. Hoppas få möjlighet att prova det till våren. När jag kollar på Lars Monsens filmer (den norske vildmarksgutten), ser det ut som han filéar sina gäddor och grillar dom över öppen eld (eller glöd då då), kan det vara nåt tror ni? Han borde ju veta tycker man? /Gustav ps, kan man göra en intställning så man får besked på mailen när någon svarat på ens inlägg? DS.
Kommentera
Kommentera