Ursprungligen postat av Flodebanan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädda över öppen eld?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av MC-Gurra Visa inläggps, kan man göra en intställning så man får besked på mailen när någon svarat på ens inlägg? DS.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MC-Gurra Visa inläggOK, tack, den gängse uppfattningen tycks vara foliegrillad gädda med örter och salt i magen och ryggen. Hoppas få möjlighet att prova det till våren. När jag kollar på Lars Monsens filmer (den norske vildmarksgutten), ser det ut som han filéar sina gäddor och grillar dom över öppen eld (eller glöd då då), kan det vara nåt tror ni? Han borde ju veta tycker man? /Gustav ps, kan man göra en intställning så man får besked på mailen när någon svarat på ens inlägg? DS.sigpic
Kommentera
-
Jag har grillat gädda uppspetad på kvistar över eller intill öppen eld. Det smakar allt annat än gott. Jag har försökt på 2 sätt men nej där hittade jag ingen bra metod. Bränd gädda är möjligen något för norska villmarksgutter men för morske män med mandom och mod är det en ovärdig kost!Senast ändrad av BeBest; 2008-01-10, 22:47.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
En liten foliegädda är grymt gott. Smör, dill & salt kommer man lååångt på.C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Nu är det länge sedan jag tillagade gädda eftersom jag är vegan sedan 10 år men senast jag gjorde det så lurade vi in den i folie med kryddor och annat precis som folk redan sagt här. Skillnaden var att vi grävde en grop som fylldes med stenar som vi lagt i elden en stund, lade i gäddpaketet, grävde över och väntade en stund. Vad jag minns så smakade det alldeles utmärkt fast jag kan inte jamföra med andra sätt då det är det enda jag testat.
Lycka till!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Push-Up Visa inläggTillagad i glödbädd i en brasa tycker jag man ska skära ett snitt i ryggen och krydda i på en så stor fisk som gäddan är.
Tillagningen blir så snabb att all den goda guckan i magen inte hiner tränga in i ryggpartet.
Är fisken ordentligt inbäddad i grillglöden kan du räkna med ca 15-20 min per 1kg fisk. Tag en stel jerktafs (kapad ej med beteslås)och tryck genom paketet, har du motstånd på vägen igenom är den ej klar, är det lätt att trycka igenom är den klar. Precis som potatis!
Potatis, passa på att baka några potatisar bredivd....smarr smarr!
Det är ju skäl nog att släppa tillbaka dem stora.Ola
Kommentera
-
Glöm folie, det där är latmanstips. :p
Du behöver ha med dig en stekpanna.
Filéa gäddan. (runt 1-1,5kg).
Krydda båda sidor med salt och peppar.
Smält rikligt med smör i pannan, och när smöret fått en gyllenbrun färg lägger du i filéerna, valfria grönsaker (morötter, lök med mera).
Låt det hela puttra i smöret.
När fisken är färdig lyft upp den och grönsakerna och gör en "sky" av smöret som är kvar.
Servera med kokt potatis (Du kan koka den hemma och servera kall.) dill och gräslök.
Alt. stek potatisen bredvid fisken.Senast ändrad av Neiklot; 2008-03-08, 16:57./Neiklot
- - - - - - - - - -
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Ola Visa inläggDet blir 3 timmar på en 9-kilos gädda.
Det är ju skäl nog att släppa tillbaka dem stora.
Vem klubbar en 9 kilos gädda för att äta den?
(Om man ens klubbar den).
Segt, torrt och sumpigt smakar det./Neiklot
- - - - - - - - - -
Kommentera
Kommentera