Fisk disken på Ica - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fisk disken på Ica

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fisk disken på Ica

Hej!
    Nyss hemkommen från jul kaoset på Ica Maxi. Gick förbi delikatess disken där för man är ju lite nyfiken på om det finns någon fisk man inte testat än.
    MEN bland all lax sill torsk m.m så låg en KARP!!
    Osäker på om det var en segel Kkarp el någon annan art men vem äter karp och hur tillagas den? Pappa hade en morbro som åt inkokt braxen men karp ser ännu äckligare ut!!!

Karp är en uppskattad matfisk på många håll nere på kontinenten, bl a i Polen och Tyskland.

Det klassiska sättet att tillaga karp i Tyskland är
    "Kapfen blau" (Blå karp) där man kokar fisken, med slemmet kvar, i bl a ättika så att den får en blåktig färg.

Jag har ätit karp vid ett par tillfällen och är inte speciellt imponerad, milt sagt :-)

Kommentera

Mina ryska fiskepolare här äter sjukt mycket Brax. Mest rökt. Det är tydligen en delikatess i Ryssland och serveras vid finare tillställningar.

Jag spyr bara jag ser någon äta Brax, sjukt äckligt. Jag har fått smaka av mina vänner :-(
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Nä, fisk som hittar sin mat i bottenslammet lär smaka slam. Men andra bifångster som t.ex. id blir helt okej i röken.

Kommentera

Alltså, faktum är att braxen var ganska gott inkokt. Den var tagen från en kräftsjö, så den smakade milt kräfta. Inte slam alls faktiskt. Milt, ganska fint kött. Däremot benig som tusan. Skulle absolut kunna äta inkokt braxen igen.

Kommentera

Så om.jag mot får en karp.... släng tebax den.o köp en pizza istället? Är det så jag ska tolka det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Alltså, faktum är att braxen var ganska gott inkokt. Den var tagen från en kräftsjö, så den smakade milt kräfta. Inte slam alls faktiskt. Milt, ganska fint kött. Däremot benig som tusan. Skulle absolut kunna äta inkokt braxen igen.
              Jag har provat braxen en gång, i form av frysta fishcakes som jag hittade på Willys. Det lät spännande så jag var tvungen att prova.
              Det smakade som uppkryddad dy ungefär, inget jag rekommenderar. Men det var kul att testa i alla fall!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
              6 svar
              550 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg nephilim  
              Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
              0 svar
              194 visningar
              1 gilla