Påbörjade upptiningen av långan jag ska käka idag redan igår. Planen var att låta den stå i rumstemperatur kanske två till tre timmar och sen lägga in den i kylen igen. Nu blev det inte så, utan den har råkat stå i rumstemperatur över natten i c:a 9-11 timmar. Nu när jag upptäckte detta ställde jag in den i kylen. Det var c:a 3-4 hekto filé, i fryspåse. Någon som har fakta om huruvida den är hälsovådlig eller ej?
Och slutligen ett fisktips:
Tänk på att det inte finns någon lag(vare sig skriven, oskriven eller naturlag) som säger att fisk som t.ex långa, torsk, sej, kolja osv måste ätas med någon form av potatis samt sås med lite tråkig smak. Det går alldeles utmärkt att marinera i olivolja, chili(eller chilipulver/chiliflingor) , svartpeppar och vitlök(om mån så önskar), salta efter behag före stekning och sedan avnjuta med saffransris och en stor klick limeaioli och en stor klick chilimajonäs.
Med vänlig hälsning
Potatishatande 79:a
Och slutligen ett fisktips:
Tänk på att det inte finns någon lag(vare sig skriven, oskriven eller naturlag) som säger att fisk som t.ex långa, torsk, sej, kolja osv måste ätas med någon form av potatis samt sås med lite tråkig smak. Det går alldeles utmärkt att marinera i olivolja, chili(eller chilipulver/chiliflingor) , svartpeppar och vitlök(om mån så önskar), salta efter behag före stekning och sedan avnjuta med saffransris och en stor klick limeaioli och en stor klick chilimajonäs.
Med vänlig hälsning
Potatishatande 79:a
Kommentera