Undra hur o vad är det bästa sättet att förvara nyupptagen fisk, tills man kommer hem o kan rensa den. Om man inte har möjlighet o rensa direkt på plats. Känns slappigt att ner med den i en tät plastpåse egentligen. Nån som har tips på detta?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
förvaring av nyupptagen fisk
Collapse
X
-
Därför att blodet börjar brytas ned av bakterier(läs börjar ruttna) vilket får köttet att smaka illa och i värsta fall orsakar matförgiftning om fisken står länge i värmen utan att ha blivit avblodad. Makrillen och Torskfiskarna är extra känsliga(och Pigghajen, men den får man ju inte ta upp).
Kommentera
-
Tyvärr har vi i Sverige ingen tradition där butikerna hushåller is som man kan köpa billigt. Har du en frysbox hemma som e sådär lite halvtom är det superbra att samla ihopa några hinkar is. Ösa ner det i kylväskan och lägga fisken där. Obs blanda isen med vatten från sjön havet du fiskar och lägg isen i isvattnet. Funkar ju hyfsat med kylklampar oxkså men vattnet fördelar kylan bättre i fisken och håller den kallare.
I sämsta fall kan man ha en nätkasse över relingen , brukar ju vara kallare i vattnet än i luften.
Jag försöker alltid rensa (och om så filea) fisken innan jag lämnar fiskevattnet. Känns rätt att återlämna renset till ekosystemet i sjön. Kräftor och ål skall ju få lite gott de också. Fileerna i rena plastpåsar som jag lägger i kylväskan med det som är kvar av isen på väg hem.
/Gustav
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Kommentera