Ugnsstekt gädda med anjovis, lök och svamp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ugnsstekt gädda med anjovis, lök och svamp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ugnsstekt gädda med anjovis, lök och svamp

Detta recept gör jag alltid när jag tar upp en matgädda!

Gädda (2-3kg, helst östersjö-fisk!)
    2 gul lök
    3hg champinjoner
    3dl mellangrädde
    1 burk anjovisfilee, (även spadet)
    1 knippe bladpersilja
    3msk skorpmjöl
    havssalt, svartpeppar

Fileea gäddan och lägg fileerna i en smord ugnsform med höga kanter. Skiva löken och svampen och stek denna i smör. Lägg runt och på gäddfileerna.
    Lägg även anjovisen på gäddan. Gör gärna små snitt i gäddfileerna och tryck in anjovisen lite grann! Häll över spadet och grädden. Salta och peppra och strö lite skorpmjöl på gäddan. Lägg persilje-kvistarna runt om i grädd-anjovisspadet! Både kvistar och blad ska vara med!!
    Stek i 200graders ugn i ca 30-45 minuter. Känn med sticka tills fisken är klar! OBS, stek ej för länge! Servera med kokt potatis!

Låter riktigt nice

Annars är klassikern gädda med pepparrotssås inte heller fel. OBS! dom äldre i min släkt kokade ALLTID fisken med huvudet. mycket fiskbuljong, smaker och fetter sitter i huvudet på fisken, speciellt på gäddan. Det ser inte så trevligt ut i kastrullen men det får man ta. Koka gäddan delad i bitar med skinn på till köttet börjar dela sig från ryggbenet då är den klar. Vill man så kan man koka i fiskbuljong.

En riktigt fet kraftig pepparrotssås på smör och grädde samt färsk riven pepparrot. Serveras med potatis och ärtor.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Värt att tänka på är att en östersjögädda på 3kg lätt kan vara över 75cm, så om man nu skulle få för sig att ta upp en gädda är det vettigt att ha någonting att mäta den med.

Kommentera

Värt att tänka på är att en östersjögädda på 3kg lätt kan vara över 75cm, så om man nu skulle få för sig att ta upp en gädda är det vettigt att ha någonting att mäta den med.
        Varför ska man mäta middagen ?
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-05-31, 19:21.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Varför ska man mäta middagen ?
          För att den ska rymmas i kastrullen tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Utan offer, ingen seger Visa inlägg
            För att den ska rymmas i kastrullen tror jag.
            Eller om det är så att alla Gäddor över 75 cm skall släppas åter...
            Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Så kan det mycket väl vara

Kommentera

Tycker gott man kan ta upp en 2-3kg gädda, såvida inte det finns en längdgräns! (skall alltid respekteras!) Jag använder nästan alltid c n release, speciellt på större fisk! Men ibland tycker jag detta går till överdrift! Folk sätter tillbaka all gäddor, även de som skadas i gälarna! Catch n release blir ibland lätt hysteriskt! En av tjusningarna med sportfiske är att då och då ta upp en matfisk och tillaga! Gärna nere vid sjön!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
                  Tycker gott man kan ta upp en 2-3kg gädda, såvida inte det finns en längdgräns! (skall alltid respekteras!) Jag använder nästan alltid c n release, speciellt på större fisk! Men ibland tycker jag detta går till överdrift! Folk sätter tillbaka all gäddor, även de som skadas i gälarna! Catch n release blir ibland lätt hysteriskt! En av tjusningarna med sportfiske är att då och då ta upp en matfisk och tillaga! Gärna nere vid sjön!!!
                  Jag säger inte emot, det var därför jag nämnde det överhuvudtaget, då Östersjön faktiskt har längdgräns.

Kommentera

Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inlägg
                    Fisket efter gädda är C&R, men är den skadad i gälarna/svalget, då bonkar jag den! Mina gäddor är inga jättar så det blir några matfiskar per år mellan 1-3 kg.
                    Finns massor av sätt att avnjuta gädda, kokt, stekt, torkad, rökt...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X