Rökt fisk tycker jag är riktigt smarrigt även om det kan vara lite pilligt att äta. Här kommer en variant som funkar både som tilltugg till en öl eller som en del av en rätt.
OBS! Detta kräver lite planering då fisken skall ligga i saltlake över natten och att de nyrökta fiskköttbullarna behöver vila minst några timmar efter rökningen.
P.s. Om du maler fisken två gånger i köttkvarn med minsta hålskivan så är det inte lika noga med att ta bort benen. Dock tycker jag det är trevligare om det är lite grövre fiskbitar i färsen.
DU BEHÖVER
- Fisk av valfri sort (Jag använde Kolja och odlad Lax denna gång)
- Jodfritt grovsalt
- Farin- eller rårörsocker
- Vatten
- En skvätt grädde
- Eventuellt några nypor grovmalen svartpeppar
- Eventuellt bindemedel till färsen
- En klotgrill, en varmrök eller en kompis som kan hjälpa till med rökningen
- En matberedare eller en köttkvarn
GÖR SÅ HÄR
- Filea fisken och ta bort så mycket ben som möjligt.
- Blanda ihop saltlaken enligt följande (per kg fisk). 2 liter vatten, ca 80 gram jodfritt grovsalt (beroende på hur salta bullar du vill ha), 2 matskedar farin- eller rårörsocker.
- Lägg fisken i saltlaken och låt den ligga i kylen över natten.
- Mixa fisken i matberedaren eller mal i köttkvarnen.
- Blanda ihop den mixade/malda fisken med en skvätt grädde (OBS! Inte för mycket) och ha eventuellt i lite grovmalen svartpeppar om så önskas.
- Rulla köttbullar av fiskfärsen. Skulle färsen falla isär kan du tillsätta lite bindemedel som man brukar ha i vanliga köttbullar.
- Låt bullarna stå i kylen en kort stund så de hinner binda ihop lite bättre.
- Varmrök dem i din klotgrill eller i din varmrök.
- Låt de nyrökta bullarna vila minst några timmar för att smakerna skall sätta sig bättre.
- Färdiga att äta!
Jag gjorde tre olika varianter denna gång. En med enbart Kolja, en med enbart Lax och en variant med båda fisksorterna. Jag skulle vilja testa detta med exempelvis Braxen men hade inte tillgång till det denna gång. Saltlaken gör att en del av "fisksmaken" försvinner vilket gör att du förmodligen kan använda vilken fisksort som helst.
Kommentera