Din bästa fisksoppa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Din bästa fisksoppa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Din bästa fisksoppa?

Hej alla monsterdiggare!

Jag har en snäll kompis som gett mig lite långa, kolja och torsk från Norge och därför funderar jag på att fixa en god fisksoppa till helgen.

Har ni några bra tips på en riktigt schysst och värmande fisksoppa så här i höstmörkret?

Den tänkta basen är vitt vin, fiskfond, grädde och fänkål men sedan är jag lite osäker. Jag funderar på saffran men det är ju lätt att den tar över smaken om man råkar ha i för mycket.

Tips mottages tacksamt och kompletta recept är ju ännu roligare
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Ruskigt god fisksoppa. Jag gjorde den utan räkor och vin men i övrigt enligt receptet. Samtliga gäster var mycket nöjda.
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Hej!
      Tycker verkligen du ska köra med saffran!! Gifter sig fint med fisken. Här är iaf mitt recept:

Gul lök
      chilifrukt
      Rotselleri
      Morötter
      Saffran
      Vitt vin
      Fiskfond
      timjan
      Krossade tomater
      grädde

Fisk
      Musslor
      Räkor

Grovhacka lök, rotsellerin och morötterna. Fräs löken och chilin med olja eller smör på låg värme. I med rotsakerna, saffran och timjan. Fräs nån minut och häll sen på vin efter behag. Höj värmen och låt vinet reduceras lite. Häll sedan på Fiskfond, tomater och en skvätt grädde. Småputtra tills rotsakerna är klara.

Vill man ha musslor i så åker dom i nu. Av med kastrullen från plattan å i med fisken. På med lock tills fisken är klar. Räkorna åker i innan servering och toppa med en stor klick aioli!! Lite hackad persilja över för att få upp lite färg. Serveras med mycket baguette

Mängder av ingredienserna är helt upp till en själv. Brukar gå på känsla...

Kommentera

Denna brukar jag göra, enligt min smak en riktigt superb fisksoppa.

Ta en liten fänkål, 1 liten morot, 1 liten gul lök, 1/2 purjolök, 1-2 tomater, 2 vitlöksklyftor. Tärna alla grönsaker i lagom storlek, fräs dom i smör ett par minuter tills dom mjuknar (gillar du hetta, kan du hacka ned pepparfrukt också) men jag brukar göra utan. Rör ned 1/2 dl tomatpure och 1 gram (2 pkt) saffran. Häll i en halv flaska vitt vin (cirka 4 dl). Koka ihop tills halva vätskan återstår. Blanda sedan i 1 liter fiskfond (Helst hemmagjord). Tillsätt lite timjan, cirka 1 kryddmått torkad timjan samt 2 lagerblad. Koka sedan soppan i 20 minuter, smaksätt med salt och peppar. När soppan kokat klart tar du av den av värmen och lägger i 500 gram fisk i bitar, förslagsvis kolja och torsk, täck med lock och låt stå tills fisken är genomvärmnd, cirka 8-10 minuter. Mot slutet kan man om man vill slänga i ett 20-tal skalade räkor någon minut.

Servera med hemgjord aioli och vitlöksbröd.......Mums!!!!!
        Hälleflundrafiskare

Kommentera

Hoppsan, ser nu att mitt recept i princip var en kopia av Mickes (förutom fänkål i min och grädde i Mickes)..:-)
          Hälleflundrafiskare

Kommentera

BBRF, det måste väl vara ett ganska gott betyg att era recept är så lika. Kul att se olika varianter för att få bra idéer till sitt eget kok

Kommentera

Recepten ovan är klassiska och bra. Jag skulle också ha tillsatt några apelsinskivor och en krossad stjärnanis eller två. Passar mycket bra ihop med saffran, fänkål och tomat. Det som oftast gör skillnaden mellan en god soppa och en fantastisk soppa är att koka sin egen buljong.
              www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Kommentera

Underskatta INTE en god slurk av vanlig sketen apelsinjuice i speciellt en soppa på lax, riktigt bra är det enligt min åsikt, en klar smakförhöjare i en soppa då till största delen baserad på rotfrukter och broccoli med tillsatt fisk som går in på slutet..
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Det som oftast gör skillnaden mellan en god soppa och en fantastisk soppa är att koka sin egen buljong.
                  Så ere..Och norsk redd fisksoppa är oxå mycket god helst med buljong kokt på skroven från fisken..
                  Senast ändrad av Bergman; 2014-11-27, 20:27.

Kommentera

Idag gjorde jag min första soppa i modern tid och den blev riktigt lyckad så det blir säkerligen fler gånger. Receptet blev en mix av Micke82:s och BBRF:s

Click image for larger version

Name:	1509740_10152399764282714_6468797001549476747_n.jpg
Views:	1
Size:	84,6 KB
ID:	1775990

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X