Grilla gös - vad bör jag tänka på? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grilla gös - vad bör jag tänka på?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grilla gös - vad bör jag tänka på?

Några enkla frågor.

Gös är inte alltid lätt att dra upp på kommando strax innan ett grillkalas. Är upptinad gös fullt ätbar?

Vad lämpar sig bäst på grillen? Filé eller hel gös? Filé inom ett visst viktintervall? Hel inom ett visst viktintervall?

Finns det någon övre storleksgräns när Gösen av kulinariska skäl bör återutsättas?(självklart får trofégösar alltid simma tillbaka)

Och slutligen; generella tips på grillteknik och kryddning?
    All you need is Lubb.

Hel fisk inlindad i folie med smör o önskade kryddor brukar jag köra. Alt file o grilla med skinnsidan nedåt. Svårt o vända fisk på grillen tycker jag.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ett halster kan vara smidigt då man grillar filead fisk.
      Lagom matfisk ligger runt 2 kilo tycker jag.
      Endast salt och vitpeppar räcker som kryddning.
      Men det är ju en smakfråga
      Senast ändrad av Edguy; 2014-07-22, 10:45.

Kommentera

Själv tycker jag inte att vikten på gösen ger någon direkt smakskillnad!
        Va tyvärr tvungen att ta upp en gös över 7kg (Gösen klarade inte att tryckutjämna)
        och den smakade inte sämre än en mindre gös.

Men vad vet jag, jag äter bara för att jag måste. Lägger hellre ät tid och matpengarna på fisket.
        Senast ändrad av Schlangen; 2014-07-22, 13:19.

Kommentera

Jag testade halstra en gös för ett par dar sen, rensad och utan huvud annars int gjort mkt med. Sen gjorde som jag gör med abbarn. Massa salt. Sen så i gösen slängde jag in lite dill i bukhålan . Var väldigt gott på tunnbrömackan.

Kommentera

Gör är en tämligen mager fisk. Ska den grillas bör den vara hel (och inte för stor), urtagen och fylld med tex hackad lök, vitlök, kryddörter och litet smör. Glöm inte att salta. Praktiskt är ett lagom stort fiskformat halster. Alternativet är att tillaga i folie på grillen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
              Är upptinad gös fullt ätbar?

Vad lämpar sig bäst på grillen? Filé eller hel gös? Filé inom ett visst viktintervall? Hel inom ett visst viktintervall?

Finns det någon övre storleksgräns när Gösen av kulinariska skäl bör återutsättas?(självklart får trofégösar alltid simma tillbaka)

Och slutligen; generella tips på grillteknik och kryddning?
              1. Ja/Nej, beror på hur länge den varit fryst. varför fryser du ner om du tvivlar på ätbarheten efter upptining ? ?

2.File eller hel spelar storlek i princip ingen större roll. Hel fisk är dock lättare om fisken är lite mindre. Stor fisk kan va svår att få genomkokt ordentligt. Annars ingen betydelse. Hel fisk i folie blir mer en form av kokning, men gott då kryddningen ger mer smakpåverkan. Vill man åtnjuta grillningens inverkan på köttet så rekommenderar jag hel file-sida med skinnet kvar (läggs nedåt under hela grilltiden och vänds INTE) Man kan pensla och krydda ovansidan under grilltiden och man ser tydligt på köttet när filen är genomkokt/grillad. Gör inget om skinnet blir helkolat vilket det oftast blir.

3. All fisk har en tendens att bli sämre i smaken med stigande storlek. Köttet blir grövre och lite torrare. Speciellt torr fisk som Aborre och gädda men till viss del även gös är bättre som små. vid vilken vikt dom är bäst är dels personbundet men även kopplat till hur man tillagar.

4. Personligen tycker jag att fisk aldrig ska kryddas (bortsett från lite salt och ev. vitpeppar). Det är ju fiskens egen smak man vill åt. Kryddor mm får man genom kallrörda eller varma såser mm. Salt som nyttjas ska vara av flingtyp, gormesalt. Ska man krydda är oftast olika lök-typer, dill, persilja, pepparrot, vitpeppar, citron, lime mfl dom bästa.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Kan tillägga att frysning och upptining påverkar såtillvida att fisken förlorar vätska. För mager fisk medför detta en risk för att den blir torr vid tillagning vilket bör beaktas vid valet av tillagningsmetod.

Kommentera

Att grilla den i filéform är inget problem. Grilla den först på köttsida. Den släpper av sig själv då den "bränner" loss. Detta brukar inte ta mer en min eller två. Vänd sedan filén och grilla klart den på skinnsidan. Skinnet skyddar köttet från att bli bränt. Tag av från grillen precis innan du kan pilla isär kottet i skivor. Fisken kommer att gå klart av värmen som finns kvar i filén. Vipps så har du en perfekt grillad filé.
                  Vad gäller kryddning så är det bäst med bara salt och då ska den rimmas i 10-15% saltlag i ca 20-30 min. Att rimma den i lag gör att sältan blir jämnare.
                  Servera gärna med pressad potatis och en kantarellsås. Låter kanske konstigt med svamp till fisk men både gös och abborre gör sig mycket bra med kantareller.

Kommentera

Folie är dödssynd. Låt grillen komma ner i värme och grilla på låg värme länge. (lång tid för vara fisk. Kolla tider för gös.).

Grilla den med skinn på och skinnet neråt. Hacka upp massa rotfrukter (och lök) och lägg runt gösen under grillningen. Servera dessa rotfrukter som "siders" med gösen. Lite skirat smör på allt och potatismos.Toppa allt med lite ströbröd för få lite krispighet. Enkelt men gott!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    563 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Arbetar...
                    X