Äta stor Gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äta stor Gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Äta stor Gös

Man brukar ju säga att en för stor gädda inte blir så god att äta men hur står det till med Gösen? Ju större desto bättre?

Nöp detta från nätet:

Numera är gös gourméernas matfisk även här. Kräsna finsmakare väljer 1,5 - 3 kilos rensade gösar från kalla djupvatten under höst och vinter då fisken anses bäst.Tillreds färsk.

Men jag har hört ungefär ju större desto bättre från någon kock vid tillfälle. Det finns naturligtvis gränser och en stor (äldre) fisk har mer miljögifter i köttet en en yngre.

En fisk i fin kondition är säkert bättre att äta tex.. Skall vad Hagdahls säger. Den har alltid rätt.

Fast sedan kan man ju fundera på vad som är en stor gös..

Förutom det, så tar jag ju hellre två 2kg's Gösar till maten än en 4 kilos om det skall ätas. Men det är en annan diskussion. (Som nog kommer hit den med.)

Länk till källa:

Kommentera

Min pappa har fångat åtskilliga gösar runt 5-6 kg och han säger att de är lika goda som de mindre exemplaren, inte alls som gäddan som blir träig i smaken när den blir riktigt stor. Kan givetvis finnas en nyansskillnad i smaken om man frågar en professionell kock, men de större exemplaren är också goda att äta, menar farsgubben. De stora exemplaren (5 kg+) är dock viktiga för reproduktionen och bör därför återutsättas.

Kommentera

En stor Gös är lika god som en liten, men den är viktig i ett gösvattens storleks sammansättning och bör returneras (är den illa sargad så ätupp den). Dessutom är en mindre Gös mer lätt filead.

Kommentera

Jag tycker att när det gäller fisk och all kött så är yngre bättre. Sen att det varierar mellan olika fiskarter, precis som men djur... Men att säga att en gös på 6 kg är godare än en på 2 kg tror inte jag på ett dugg. Kanske är det bara det Psykologiska i det att man har fångat en stor fisk och sen är man så nöjd med fångsten så att den tom smakar gudomligare bara för det...

Vem vill ha gammal & seg när man kan få en ung & saftig!

Kommentera

Jag gillar stekt gösfilé och då är mindre fiskar att föredra, hele filén får plats i stekpannan och den blir snabbt genomstekt. Stora filéer är svårare att steka och blir lite torrare och tristare att äta.

Kommentera

Har inte märkt någon skillnad på 4 och 1-kilos.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
              10 svar
              6 579 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Cobrak
              av Cobrak

Arbetar...
              X