Panerad/friterad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Panerad/friterad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Brukar välja Msc-märkt sej om jag inte haft egen fiskelycka. Panerar i mandelmjöl eller potatisfiber eller en kombination av dom 2 då jag gärna undviker hårt processerat vitt mjöl. Ett tips som lyfter fisken till en ny nivå är att blanda i en skvätt dijonsenap i ägget som fisken doppas i. Sen en god hemmagjord remoulad till det som föregående talare också nämnt är ju inte fy skam.

Kommentera

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
      Fish and Chips a'la Jan:

1 Gädda i lämplig matstorlek fångat i strömmande vatten (älv, å, havet - då behövs den inte dra eller sköljas)
      33 cl Nils Oscar God Lager (kan ersättas med Heineken - även i folköl version - men godast med godare öl förstås)
      1 Ägg
      Citronsaft
      Salt
      Peppar
      Bakpulver
      Vetemjöl

Gör så här: Flå gäddan, rensa och filea den. Salta gäddfilerna och låt stå någon timme/några timmar i kylskåpet. Skala potatisen och skära ut pommes och fritera i rapsolja - du behöver ingen fritös - bara se till att de inte fastnar på botten. Dags att göra smeten: Blanda öl, saften från en pressad citron, peppar. Separera äggvita från äggulan. Spara äggvitan i en skål till senare och blanda äggulan i smeten. Börja tillsätta vetemjöl medan du vispar kraftigt om och bildar mycket luft. Smeten ska vara medeltjock - dvs den ska fortfarande vara flytande med inte för tunn och så att det fäster på fisken. Blanda i bakpulvret. Låt stå att vila sig 5 minuter. Vispa äggvitan tjock så att du kan vända på skålen utan att vitan faller ut. Rör i försiktigt med en sked/slev. När pommes fritésen är färdiga ta upp dem och använda samma olja till fisken. Doppa fisken i smeten och fritera i oljan tills paneringen blir under frasig/spröd, samt gyllenbrun. Servera och gärna med dansk remouladsås från K som enligt mitt tycke är den godaste (men jag är ju en underbar dansk-skalle ) ovanpå filerna :-) Bon appetit :-)

Angående andra fisk: Jag har lurat folk på både gädda och mört (både från strömmande vatten) under förteckningen "abborre-filé" och gissa om de blev förvånade när jag berättade sanningen. Har även fått en som säger sig inte tycka om fisk, att verkligen på riktigt gilla min fish and chips på gädda :-)

Gott skitfiske-år på alla :-)
      Tack för receptet och historien med mört och gädda . Rätt anrättad kan även skräpfisk funka väl som människoföda (syftar på mörten).

När det gäller remouladsåsen så brukar jag fixa den själv. Inga köpe-dito går att jämföra med en korrekt hempulad remouladsås.

Har du testat med citronsyra i stället för citronsaft i din smet? Det brukar ge en kraftigare smak utan att späda ut smeten för mycket. Funkar också i samband med hemlagad majonnäs.

~Paul~

Kommentera

Är du kock DePaul? Något som är fantastisk att fritera är kinderna på torsken även tungan är kanon att fritera, väldigt mjuk och smörig konsistens på dessa detaljer. Dom är också relativt billiga om man jämför med filen, inte så stor åtgång på dem.// skitmatlagning på er

Kommentera

Ursprungligen postat av krizz Visa inlägg
          Brukar välja Msc-märkt sej om jag inte haft egen fiskelycka. Panerar i mandelmjöl eller potatisfiber eller en kombination av dom 2 då jag gärna undviker hårt processerat vitt mjöl. Ett tips som lyfter fisken till en ny nivå är att blanda i en skvätt dijonsenap i ägget som fisken doppas i. Sen en god hemmagjord remoulad till det som föregående talare också nämnt är ju inte fy skam.
          Sej är en underskattad fisk. Dock är torsken enligt min mening ett strå vassare. Gädda kan smaka som torsk om den får dra i någon typ av laktos. Filmjölk eller mjölk m a o.

Tyvärr är merparten av vårt mjöl processat. Det kommer man inte ifrån. Mandelmjöl och potatisflakes är klassiker. Brukar också köra på dessa två. Precis som du skriver så kan kombinationen av dem vara vägen att vandra

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av Ifli Visa inlägg
            Är du kock DePaul? Något som är fantastisk att fritera är kinderna på torsken även tungan är kanon att fritera, väldigt mjuk och smörig konsistens på dessa detaljer. Dom är också relativt billiga om man jämför med filen, inte så stor åtgång på dem.// skitmatlagning på er
            Jag är inte längre aktiv inom yrket men - ja, har jobbat som kock i många år och också varit krögare i några få.

Var får du tag i billiga torskkinder? Har haft problem med den detaljen .

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
              Jag är inte längre aktiv inom yrket men - ja, har jobbat som kock i många år och också varit krögare i några få.

Var får du tag i billiga torskkinder? Har haft problem med den detaljen .

~Paul~
              Ok coolt är själv kock därför jag frågar. Jag brukar köpa det hos fiskhandlare som tar in hel fisk är du lokaliserad i Sthlm så gå in i östermalmshallen/Söderhallarna/Hötorgshallen Melanders fisk brukar ta in hel torsk och allt som oftast slänger dom huvet utan att ta hand om kinderna. Synd tycker tycker jag med det brukar resultera i att man väldigt ofta får det till ett riktigt bra pris. Jag ska till kvällen köra son tillbehör till slätvaren med hummer panera upp lite marulkkinder i Panko ska bli nice.

Kommentera

Ett tips är att testa att panera fisken med Panko "Det asiatiska ströbrödet" som finns på ica/coop. Tycker att det överklassar vanligt ströbröd

Kommentera

Annars kan man ju göra eget ströbröd. Väldigt enkelt, inte mycket jobb i det och det blir väldigt mycket godare än nånting jag har köpt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ifli Visa inlägg
                    Ok coolt är själv kock därför jag frågar. Jag brukar köpa det hos fiskhandlare som tar in hel fisk är du lokaliserad i Sthlm så gå in i östermalmshallen/Söderhallarna/Hötorgshallen Melanders fisk brukar ta in hel torsk och allt som oftast slänger dom huvet utan att ta hand om kinderna. Synd tycker tycker jag med det brukar resultera i att man väldigt ofta får det till ett riktigt bra pris. Jag ska till kvällen köra son tillbehör till slätvaren med hummer panera upp lite marulkkinder i Panko ska bli nice.
                    Jag framlever mina dagar på Sveriges korrekta sida, dvs framsidan (Gbg)

Visserligen har vi överflöd av diverse havsprodukter men "billiga" kinder är inte lätta att få tag i för hemmakocken. Kinder till vanligt pris får jag dock (precis som du) tag i.

~Paul~

Kommentera

Att Dr.Kitch och danskjäveln:

Ströbrödsfrågan har vi redan behandlat på ungefär samma sätt som era svar responserar .

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X