Panerad/friterad fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Panerad/friterad fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Panerad/friterad fisk

Panerad eller friterad fisk av olika arter är bland det godaste som finns. Självklart så kommer torsk, kolja och diverse plattfiskar på tapeten men faktum är att en panerad gädda är snarlik torsken i smak så länge den får dra över natten i mjölk/filmjölk och därefter sköljs noga.

Ju tunnare panad, desto godare fisk. Jag har serverat gädda till folk som jag har lurat i att det rör sig om just torsk. Ingen - och då menar jag verrkligen ingen lyckades avslöja min bluff.

En god remouladsås gör ju förstås sitt i sammanhanget. Kokt potatis, potatismos/pressad potatis eller kokt och därefter stekt potatis är mina favoriter som tillbehör. Som garnering är det aldrig fel med en krispig grönsallat och några citronskivor. Kapris kan också vara på sin plats.

Personligen kör jag aldrig på sås till panerad fisk men om man vill så kan man fixa till en trevlig smörsås baserad på vitt vin. Skirat smör med några skvättar citron i och några droppar Worcestershiresås är heller inte helt fel.

Så berätta gärna om dina panerade eller friterade favoriträtter och gärna hur du tillagar dem!

~Paul~

Thai fish cakes

250 gram fisk (gädda, lax eller annan lämplig art…)
    1 ägg
    Ingefära (3x1x1cm)
    Vitlök (2-3 klyftor)
    Kokosgrädde (lagom mkt för lös, nätt och jämt hanterbar konsistens på bullarna)
    Chilipepparfrukter (efter smak & styrka)
    Thai sweet chilisås
    2-4 salladslökar
    Färsk koriander
    Mjöl

Hacka vitlök, ingefära och chili och mixa tillsammans med sweet chilisås .
    Lägg i hackad fisk och mixa en liten stund. Tillsätt kokosgrädde samt 1 helt ägg och kör tills smeten är slät.
    Rör ner grovhackad koriander och hackad salladslök i smeten.

Forma kakor (två skedar) och rulla dem i mjöl. Stek på medelvärme alternativt fritera.
    Servera med sweet chilisås, sallad och ris.

Kommentera

Låter riktigt gott. En variant på engelsmännens "fish cakes", som ju stekes i stället för friteras.

Tackar!

~Paul~

Kommentera

Kul att se dig här dePaul! Är säker på att du kan bidra med en hel del information och kunskap om både knivar, matlagning och mycket annat
        Sjäv ska jag prova att panera lake i vinter, har fått för mig att det kan bli riktigt bra.

Kommentera

Tackar! Alltid kul att känna sig välkomnad! Tyvärr är mina kunskaper när det gäller fiske och utrustningen därikring inte i paritet med de kunskaper du nämner i ditt inlägg .

Är inte lake lite som sutare i konsistensen? Om så är fallet så hade jag nog hellre friterat bitar av lake i en frityrsmet bestående av en tredjedel rismjöl, en tredjedel Maizena och en tredjedel vetemjöl. Självklart skall det vara lättvispad äggvita och iskall öl i smeten (dock aldrig salt!).

Vill man ha riktigt frasiga bitar så kan man med fördel köra på vodka i smeten och blanda i lite bakpulver/bikarbonat .

Den bästa oljan är förstås jordnötsolja. Har man inte den så kör man på en neutral olja typ solrosolja eller rapsolja.

Ha det gott,

~Paul~

Kommentera

Jag vet inte hur sutare är i konsistensen, men jag tycker att laken påminner en hel del om torsk. Kanske inte så konstigt då laken ju är en torskfisk.. Kokt lake med äggsås och potatis är ju en annan delikatess, men det hör inte hit

Kommentera

Om den påminner om torsk i konsistensen så kan man med fördel (precis som du skriver) panera den! Dubbel eller till och med trippelpanerad torsk är ju en delikatess av stora mått så då borde också lake vara det .

Å andra sidan så är också friterad torsk kanon .

~Paul~

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                Är inte lake lite som sutare i konsistensen?
                Det stämmer! Smaken är faktiskt inte helt olik heller.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Hej DePaul, kul att du hittat hit. Har du något recept på din panerade/friterade fisk?

Kommentera

Ahhh, då är vi tillbaka på ruta 1. Tackar för infon Sir F.a.l!!

I så fall vill jag nog påstå att det är lämpligare att fritera laken i stället för att dubbelpanera den .

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X