Problem med röklåda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med röklåda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med röklåda

I går invigde jag min nyligen inhandlade Fladen röklåda. Det är en rostfri låda och i stativet/vindskyddet ställer man två spritbrännare (av fonduemodell). Jag följde bruksanvisningen och laddade med sex mindre abborrar men det tog en j*vla tid! När spriten brunnit ut var fisken fortfarande inte klar. Laggade om och körde en vända till. Nu kunde man (efter ca 45 min) dra loss ryggfenorna men när jag rensade fisken var den ändå nästan halvrå (så det fick bli en sväng i stekpannan innan kvällsmackorna kunde serveras).

Antar at detta inte är normalt. Min fråga är om Fladens röklåda (som ser rejäl ut) är en sk*tprodukt eller om jag gjort något fel. Det blåste iofs småspik i går men lådan stod i hyfsat vindskydd. Alla råd, tips och synpunkter från inbitna rökare emotses tacksamt!

Tjääna
    Nu vet inte jag hur din kopp ser ut samt hur mycket T-doja den rymmer och och inte heller hur stor din låda är. Men när vi kör så har vi en "vanlig" kopp i form av en snusdosa som tar ca 1-1,5 dl T-doja, lådan typ hederlig gammal Aburök. Koppen fylls helt och får brinna ut för att sedan fyllas igen och brinna ut. Man får tänka på hur mycket fisk man stoppar i, om man laddar för mycket blir det ofta pannkaka dvs dåligt genomrökt/värmd. Sen är det ju så att man får prova sig fram och tillslut så får man den perfekta fisken.
    Skit i cigaretterna och testa mera.
    m v h
    Bb
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Mer värme behöver du tydligen om du vill hinna klart på en halvtimme eller tre kvart.

Gasolgrill att sätta lådan på funkar utmärkt.
      Skitfiske då!!!

Kommentera

min erfarenhet av röklådor och t-sprit i kopp är att den måste stå helt i lä ....ställ den på en
        grill... t-spriten sotar också så förbaskat,tenol finns (eller fanns?) det något som heter som sotar mindre, origon har nån speciell sprit med som inte sotar.Annars kan du få samma smörja genom att blanda 7 delar t-doja 2 delar metanol och en del vatten...funkar kanon även om metanolen har sämre energivärde än t-spriten...därav t-spriten i annars sotar enbart metanol med 10% vatten det närmaste inte alls...och se nu till att skilja på etanol och Metanol
        Senast ändrad av byggarn; 2013-07-20, 09:15.
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack alla! Ska ge mig ut och ordna med några nya abborrar att testa med. Röklådan stod på en (släckt) grill dels för att hamna i bekväm arbetshöjd och dels för att jag skulle dra nytta av grillens vindskydd. I kväll (?) kanske jag testar med att skippa spritbrännarna och istället tända grillen.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Tack alla! Ska ge mig ut och ordna med några nya abborrar att testa med. Röklådan stod på en (släckt) grill dels för att hamna i bekväm arbetshöjd och dels för att jag skulle dra nytta av grillens vindskydd. I kväll (?) kanske jag testar med att skippa spritbrännarna och istället tända grillen.
            Tjääna Herman
            Om du ska röka fisk på 2-3 hg så tar det tid, man måste ha tålamod. Har du dessutom en stoor låda så tar det ännu mer tid. Kör på med spriten och ta hellre och kör en tredje/fjärde gång. Man får inte glömma att om fisken ska få ordentligt med röksmak så är det bättre att det tar lite längre tid. Ju mer värme, ju mer kokt/stekt blir fisken.
            Bb
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av axeleriksson, 2006-02-20, 13:05
            10 svar
            6 579 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Cobrak
            av Cobrak

Arbetar...
            X