Bra recept på gädda sökes ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra recept på gädda sökes !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bra recept på gädda sökes !

Har märkt att många ratar gäddan när det gäller som matfisk, visst kanske inte den godaste fisken. Men rätt tillagad är den riktigt god. Äter själv gädda och då, men då enbart salt och peppar som krydda och stekt i smör tills kanterna blir knapriga. Har testat göra gäddfärsbiffar men de vart för mycket fiskbulle över det hela så inget jag gör igen.

Synd att folket ratar gäddan som matfisk, vart de kommer ifrån har jag ingen aning. Som ung fick man ofta gädda på tallriken hemma, nått jag tänker börjar göra i större utsträckning framöver

Så har ni bra gädd recept fram med dom bara
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Ungsgädda med dill o gräslök, potatis med ägg, pepparrot eller spenatsås, mm Gott :-)

Kommentera

Detta har jag blivit tipsad om men ej hunnit testa

Fiskar mest runt Muskö-Nynäshamn och då från båt. Träffar gärna andra med samma intresse.

Mest ute efter gädda men även abborre och i vissa fall gös,

Kommentera

Brukar pressa en citron över fileerna och låta stå över natten å gosa till sig. Panera, salt&peppar å fräs på i smör. Kokt potatis med någon kall sås, gärna gräslök. Lätt å enkelt utan krussiduller.

Kommentera

Gjorde gäddburgare förra sommaren och det kommer jag göra igen, blev mycket gott. Till och med grannens son (som inte gillar fisk) bad om en till portion. :-)
          Tyvärr har jag inget exakt recept då jag höftade. Men jag fileade och benade ur fisken och körde filéerna i matberedare tillsamman med ägg, grädde, salt, peppar, dill och gräslök. Rörde samman till en ganska tjock smet. Formade sedan till burgare och lade dem på grillen. Gott!

//\//\

Kommentera

triggers recept är det jag har ätit och det får +1 av mig, med pepparrotssås såklart.

Kommentera

Får testa lite olika varianter i år och se vad som lyckas bäst......favvo kommer nog vara smörstekt i medium värme så kanterna blir lite knapriga.

Någon som provat röka gädda ?
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Den här varianten testade jag senast med lyckat resultat.

Lägg den urtagna och fjällade gäddan i ett väl tilltaget foliepaket.

Gnid in insidan av buken med grön basilikapesto. Pressa även ett par vitlöksklyftor och lägg i buken tillsammans med salt o pepper och några rejäla klickar smör.

Häll på vitt vin och grädde och några droppar fiskfond och lägg sedan i några "bollar" med fryst hackad spenat.

Förslut paketet och lägg det i tillräckligt stor form och sedan in i ugnen för bakning tills det är klart.

Servera med matvete eller pressad potatis. Skyn som blir är fantastisk...

...den som säger att gädda inte är gott har inte förstått vad det handlar om.....

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Dagens boktips:
                  http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Gäddsushi/sashimi på en mindre skärgårdsgädda, i båten när den precis kommit upp, ska vara bättre än man tror, vad jag har hört. Kommer att testa inom kort.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    194 visningar
                    1 gilla