Bra recept på gädda sökes ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra recept på gädda sökes !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag brukar lägga gäddan i folie i ugnen. Man kan ju testa sig fram med allt möjligt gott att lägga i/runt fisken. Själv brukar jag lägga i vitlök, purjolök, morötter, salt och svartpeppar som bas. Har testat att tillsätta rikligt med timjan och det ger en perfekt smak.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0809.jpg
Views:	1
Size:	279,2 KB
ID:	1769140

Testade mormors gamla enkla recept, salta gäddfilerna, låta stå nån timme ner i en stekpanna med hög temp med en rejäl klick smör, riktigt smör. Steka på hög värme tills man fått lite färg på filerna på båda sidorna sen låg temp och låta dom ligga och steka ett bra tag tills kanterna blir knapriga och krispiga. Vart riktigt gott så båda bitarna slank ner medans frugan valde chips till filmen
      FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
      SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Älskar fisk!
        Stekt fisk!
        Salt, citronpeppar & lite nymald svartpeppar,(Tellicherry Peppar eller om möjligt Kampot peppar) strö över lite ströbröd och stek med mycket extrasaltat smör.
        Lägg på förvärmd tallrik, skeda över av smöret och ströbrödet/kryddor som blev kvar i stekpannan på fisken och servera eventuellt skarpsås gjord på gräddfil, citron, gräslök och dill och de vanliga tillbehören som potatis och lite sallad. OCH kall öl med trevlig beska!!!

Detta fungera på det mesta i fiskväg och varför göra saker svårare eller mer avancerat än så. Ska det vara finare än så rekommenderar jag en gräddig kantarellsås i ställer för skarpsåsen.

Är ingen gäddkramare på något vis men kan nog tycka att gäddan inte är något för tallriken. Till detta finns det betydligt godare fiskar men visst funkar det med ovanstående tillagningssätt även på gäddan om man så vill. Själv avslutar jag fisketuren med att dra ett par abborrar som matfisk istället och låter gäddorna gå tillbaka men sån är jag och jag tittar inte snett på någon som hellre tar en gädda hem till spisen istället.

//Tantor
        [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          [ATTACH=CONFIG]56849[/ATTACH]

Testade mormors gamla enkla recept, salta gäddfilerna, låta stå nån timme ner i en stekpanna med hög temp med en rejäl klick smör, riktigt smör. Steka på hög värme tills man fått lite färg på filerna på båda sidorna sen låg temp och låta dom ligga och steka ett bra tag tills kanterna blir knapriga och krispiga. Vart riktigt gott så båda bitarna slank ner medans frugan valde chips till filmen
          Det här ska jag ta och testa nästa gång jag tilllagar gädda, tack så mycket!

Kommentera

Gädda blir EMÅ bäst som panerad (tunna skivor) med kokt, smörslungad dillpotatis och några skvättar citron över - eller som queneller med en Beurre Blanc-sås och antingen pressad potatis-/potatismos eller cous-cous, lagad på en bra fiskfond eller hummersås.

~Paul~

Kommentera

Äter knappast gädda nuförtiden, men i min ungdom när vi båtsemestrade i Blekinge skärgård hände det att vi skar gäddan i kotletter, saltade ordentligt, lagrade i kölsvinet innan den röktes i aburöken. Smakade mumma! Nån som röker gädda nu i modern tid?

Kommentera

Friterad gädda är helt ok - provade och det var riktigt gott. var lite mindre runt 1 och sen en 2kg

Kommentera

Gäddpudding är något av det godaste som finns! Måste du testa!
                  Lev livet och lev det nu!

Kika gärna in på min blogg där jag bland annat berättar om jakten på de glada bestarna!

Kommentera

Ett stycke rökt skärgårdsgädda är inga fel de inte, halstrade kotletter är också en variant men den berömda pepparrotsgäddan står nog högst i kurs hos mig

För att bidra till tråden så bjuder jag på en finsk variant på pepparrotsgädda som jag tycker mycket om

Ett stycke urtagen och fjällad gädda, huvud och fenor kan va kvar om man så önskar.
                    1 liter grädde, ca
                    Ett knippe persilja
                    Redigt med pepparrot
                    Salt och peppar
                    Smör

Salta fisken ordentligt och låt den ligga en stund, skölj sedan. Fyll buken med smör och persilja, packa in fisken i folie och lägg i långpanna, in i ugnen på 200°, tiden beror på fiskens storlek men när den ser "nästan färdig ut" och allt smör har smält så är det dags att hälla av allt spad och blanda med grädde och pepparrot, salt och peppar efter smak, häll sedan såsen över fisken och in med pannan i ugnen en stund till tills fisken är klar.

Servera med din favoritpotatis, jag föredrar en potatis och palsternackspuré!

Kommentera

Bland det bästa är att ta en lagom stor urtagen gädda och fylla den med smör,lök, tomat och mycket salt. Linda in den i smörpapper och en stor dagstidning med invikta kanter och lägg den på glöd 15-20 minuter, vänd den och kör lika länge på andra sidan. Pappret brinner inte så länge man vikt in kanterna ordentligt. Smakar kanon! Större gäddor mellan 8-15 kilo gör sig bättre som kotletter eller färs. Eller faktiskt ännu bättre som returnerade.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      6 svar
                      550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      194 visningar
                      1 gilla