Bra recept på gädda sökes ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra recept på gädda sökes !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

har testat gäddsushi......de va ingen hit tänker inte göra om det. De va så att tom den billiga sàke:n va godare
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Testade nyligen sån här pepparrotsgädda som är så omtalad och var verkligen god.
      Min hemsida för Nettel-Laken!
      http://nettelbaits.se/

Min fiskeblogg!
      http://nettelbaits.nettelbaits.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av stiva Visa inlägg
        Brukar pressa en citron över fileerna och låta stå över natten å gosa till sig. Panera, salt&peppar å fräs på i smör. Kokt potatis med någon kall sås, gärna gräslök. Lätt å enkelt utan krussiduller.
        Varför citron? för att göra den sur? För att ta bort diverse bismaker?

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
          Får testa lite olika varianter i år och se vad som lyckas bäst......favvo kommer nog vara smörstekt i medium värme så kanterna blir lite knapriga.

Någon som provat röka gädda ?
          Jag har testat att varmröka gädda en gång, blev kanongott! Men man behöver fjälla och skölja den ordentligt. Sedan lägga i saltlake över natten för att få en jämn sälta. Jag körde med 80gram havssalt per liter vatten och sedan någon matsked socker per liter vatten.

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
          Svar på vanliga frågor hittar ni Här
          Fiskesnacks regler hittar ni Här
          Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Låter kanon och ser verkligen gott ut med rökt gädda, måste testas helt enkelt
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Gädda och pepparrot e verkligen grym kombo.
              Även jag har rökt gädda på lite tunnbröd med nån kall sås riktigt gott.
              Gäddburgare eller gäddbollar e jag lite sugen på att prova-

Kommentera

Brukar varmröka och ha som smörgåspålägg eller så räcker det långt med färskpotatis och romsås till

1-1,5 kilos tar jag ur och saltar in rejält med grovsalt så den får ligga i kylen över natten. Jag fjällar inte utan bara sköljer av den. Flera som provat tror inte det är gädda. Smakar som rökt sik.
                Alumacraft så klart!

Kommentera

Thai fish cakes

250 gram fisk (gädda, lax eller annan lämplig art…)
                  1 ägg
                  Ingefära (3x1x1cm)
                  Vitlök (2-3 klyftor)
                  Kokosgrädde (lagom mkt för lös, nätt och jämt hanterbar konsistens på bullarna)
                  Chilipepparfrukter (efter smak & styrka)
                  Thai sweet chilisås
                  3-4 salladslökar
                  Färsk koriander
                  Mjöl

Hacka vitlök, ingefära och chili och mixa tillsammans med sweet chilisås .
                  Lägg i hackad fisk och mixa en liten stund. Tillsätt kokosgrädde samt 1 helt ägg och kör tills smeten är slät.
                  Rör ner rejält med grovhackad koriander och hackad salladslök i smeten.

Forma kakor (två skedar) och rulla dem i mjöl. Stek på medelvärme.
                  Servera med ris, sallad och sweet chilisås.

Kommentera

Min farfar brukade alltid ugnssteka gäddan i ansjovis och grädde, några kokta potatisar, salt å peppar och inte så mycket krångligare än så, lite pepparrot kanske! RIKTIGT gott, och man behåller även smaken av gädda, som jag tycker om.

Kommentera

Ett gammalt klassiskt recept på inlagd gädda från Gustafva Björklunds kokbok från 1800-talet (och stavning därefter). Fungerar än idag.

198 Inlagd gädda

Fisken kokas i kort spad med 1 eller 2 buteljer hvitt vin, smör, persilja, timjan, lagerblad och salt. Får kallna, befrias från ben och skinn, sönderdelas i bitar, af hvilka ett lager lägges i glasburk, deröfver lagerblad, timjan, dragon, muskot, nejlikor och litet spansk peppar, så ett nytt lager fisk osv, tills denna är slut. Nu fylles burken med fin matolja och får stå 2 à 3 veckor, hvarefter fisken kan serveras på smörgåsbord eller som en särskild rätt med olja och ättika.
                      Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      6 svar
                      550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      194 visningar
                      1 gilla