Provade gäddkarneller i gräddsås och smörslungad spenat och det äter jag gärna igen ;-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur många av er äter fisk ?
Collapse
X
-
Ja jag äter med glädje fisk! Fisken fångar jag själv eller köper i butik.
Jag är inte mycket för vidbränd (grillad) mat i någon form. Ska fisken tillagas ute i naturen, kokas den. Hemma serveras fisken antingen smörstekt, foliestekt i ugn eller rökt. Stekt eller rökt abborre, stekt gäddfilé är fantastiskt gott, öring, harr och sik likaså.
Jag har även ätit braxen i gelé och rökt sutare någon gång så jag vet att man överlever även det om man inte har annat tillgängligt men jag tillagar hellre en gädda.
Är jag en matfiskare? Jag riktar mitt fiske mot de arter jag vill äta. Jag tar just den fisk och den storlek jag bestämt mig för att försöka fånga och precis så mycket jag behöver. Är det 2kg gädda jag söker, så är det en gädda med den vikten jag tar med mig och inget annat. Får jag den avbryts fisket. Den fångst som inte matchade vad jag sökte går tillbaka och det sker så varligt som möjligt.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggGlöm vad du hört om gädda...den gör sig utmärkt väl tillagad i omalt skick ...
....och abborre....ja smörstekt abborefilet på en knäckemacka med smör och en kall pilsner...inte mycket som slår det...
/S
Jag vet att jag käkat Gäddbullar innan, men det var runt 5-6 års åldern.
Om man nu får en gädda, vilken stolek är bäst smakmässigt ?
Dem större är det väl bara masa fett i och smakar gammalt ?
Kan man föresten köpa abborrefileér någon stans så man kan provsmaka någon gång ?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kosovar Visa inläggJag är helt galen i fisk
Käkar tills mestadel fisk som man själv fångat, men när det är vinter tex och isen har lagt sig så har man antingen fisk i frysen från tidigare fångster, om det då är slut så är man nästan tvungen att köpa från kyldiskarna eller färsk fisk från fiskehamnen
Regnbåge, Lax, Öring, Torsk Sik och Makrill är nog favoriterna! hade gärna velat käka abborre och gädda någon gång men vad jag har hört så är gäddan inte god om man då inte gör fiskebullar utav den så att säga ?
Ugnsbakad gädda i grädde med gräslök och pressad potatis ligger inte långt efter abborrefilen på knäckemackan....
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kosovar Visa inläggMåste verkligen prova någon gång !
Jag vet att jag käkat Gäddbullar innan, men det var runt 5-6 års åldern.
Om man nu får en gädda, vilken stolek är bäst smakmässigt ?
Dem större är det väl bara masa fett i och smakar gammalt ?
Kan man föresten köpa abborrefileér någon stans så man kan provsmaka någon gång ?
Visst kan man köpa abborrefilen hos fiskhandlarn...men personligen skulle jag aldrig betala 450 kr kilot trots att det är det bästa jag vet......det är ju hundra gånger roligare att fånga borren själv.....filéa den och steka direkt när den är pinfärsk så den krullar sig i stekpannan ...
Har ikväll haft brakfest på 2,5 kg självfångade abborre filéer ...... gissa om man mår som en prins....
/S
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggVissa föredrar lite mindre gäddor på 1-1,5 kg...själv gillar jag gäddor som ligger mellan 2-3 kg.....jag tycker de större är lite enklare att bena
Visst kan man köpa abborrefilen hos fiskhandlarn...men personligen skulle jag aldrig betala 450 kr kilot trots att det är det bästa jag vet......det är ju hundra gånger roligare att fånga borren själv.....filéa den och steka direkt när den är pinfärsk så den krullar sig i stekpannan ...
Har ikväll haft brakfest på 2,5 kg självfångade abborre filéer ...... gissa om man mår som en prins....
/S
Whooa, såpas dyrt :O
Aja, finns rätt bra aborresjöar i göteborg så skall absolut fiska någon gång !
Det kan jag absolut tänka mig, känns alltid skönare att käka fisk som man själv fångat, everybody knows that feeling
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggVissa föredrar lite mindre gäddor på 1-1,5 kg...själv gillar jag gäddor som ligger mellan 2-3 kg.....jag tycker de större är lite enklare att bena
/S
Har en fråga till dig "Slintekniven"
Eftersom du bara fångar små abborrar och är helkass på att fiska, samt filea, så undrar jag hur många hundra abborrar och dagar gick det åt för att få ihop 2,5 kilo.
BaraBorre
Kommentera
-
Ursprungligen postat av barabajare Visa inläggTjääna
Har en fråga till dig "Slintekniven"
Eftersom du bara fångar små abborrar och är helkass på att fiska, samt filea, så undrar jag hur många hundra abborrar och dagar gick det åt för att få ihop 2,5 kilo.
BaraBorre
..men eftersom du frågar...
Det var resultatet av 4 turer (den första då jag avbröt fisket efter 9 landade på mellan 4-7 hg har du själv sett bilder på......) resterande borrar har tagits de senaste dagarna med 10-talet borrar per tur....inte genomgående lika bra size på fiskarna och lite mer nötande har det krävts de senaste dagarna jämfört med helgen före midsommar....några halvkilos men också en del 1-2 hektos har det blivit...
Tar gärna en match med filetkniven....vilken dag som helst....ta med dig plåster för det lär du behöva om du skall hänga med i tempot.....dina filéer får du dock äta själv...för jag föredrar benfri abborefilet....
/Jocke med niven
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggSurt sa räven.....
..men eftersom du frågar...
Det var resultatet av 4 turer (den första då jag avbröt fisket efter 9 landade på mellan 4-7 hg har du själv sett bilder på......) resterande borrar har tagits de senaste dagarna med 10-talet borrar per tur....inte genomgående lika bra size på fiskarna och lite mer nötande har det krävts de senaste dagarna jämfört med helgen före midsommar....några halvkilos men också en del 1-2 hektos har det blivit...
Tar gärna en match med filetkniven....vilken dag som helst....ta med dig plåster för det lär du behöva om du skall hänga med i tempot.....dina filéer får du dock äta själv...för jag föredrar benfri abborefilet....
/Jocke med niven
Bilder???
De enda bilder jag sett va hemma hos dig. De va Bamse och Pellefanttidningar som låg på ditt nattduksbord. Eftersom jag slutade att läsa sådana när jag va typ 6 bast ,så vet jag inte riktigt vad jag skall säga.
BaraBamse
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera