Ursprungligen postat av MoSsE
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dysmak i fisk
Collapse
X
-
Flodebanan, du besvarade inte mej när jag skrev att jag kunde guide dej på ett flertal regnbågsvatten där fisken är i utmärkt kondition, men som vanligt kom det bara en massa dravel om att begrava Skåne och annat, Nu återupptar jag mitt erbjudande till dej och ett flertal andra snobbfiskare som tror att deras fisk och fiskesätt är det enda rätta.
Regnbågsfisket har fostrat flera sportfiskare och kommer att fostra många flera sportfiskare än något annat fiske, de flesta som har börjat sin fiskekarriär som regnbågsfiskare börjar även sen att fiska efter andra fiskearter både då med flugspöet och spinnspöet.
För min egen del kan jag likväl som att jag fiskar efter regnbåge med flugspöet åka upp till Blekinge skärgård och flugfiska efter gädda som att åka norrut och fiska efter harr och röding eller åka ut och trolla efter lax eller torsk. I mitt fiske kan det även bli bottenmete efter plattfisk som mete efter karp eller annan vitfisk.
Jag slår inte ner på någon annans fiskesätt eller vad han/hon vill fiska efter regnbåge, lax eller fiska efter löja i vik någonstans, finner personen detta är vad han/hon finner avkopplande och stimulerande, så låt denna göra detta utan att slå ner på deras fiske och fiskesätt bara detta sker med spö och lina.
Så Flodebanan och ett flertal andra kom ner från era höga hästar och låt andra fiska efter vad de vill, utan era nedlåtande och dumma kommentarer om deras fiske, utan försök att få dessa att utveckla sig i deras fiske så att de fiskar efter annat än bara regnbåge.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MoSsESå oavsett vad andra tycker om det fisket så finns det folk som blir glada över just det fisket.
Oavsett om dem är fen klippta, "tama" eller nappar på allt som vissa säger så är det en njutning för andra.PUNKT
Ursprungligen postat av MoSsEMen nu har jag inget intresse för P&T vatten men jag TROR att fisket är "till" för en annan grupp av fiskare än såna som hänger på fiskesnack.com
Själv fiskar jag bort en hel del tid i Fyrväpplingen. Jag har vid det här laget lärt mig något litet om de sjöarna och brukar inte ha speciellt svårt att få fisk där under båtsäsongen men trots det händer det att jag blir utan.
Och tama bågar? Tja det är väl en tolkningsfråga. Fyrväpplingens regnbågar håller mer på sig än Idres öringar men Fyrväpplingens regnbågar har ofta någon liten fenskada, oftast på stjärtfenans övre halva och på ryggfenan, det har inte Idres öringar. Men kamplusten hos dessa fiskar är likvärd.
Skulle jag fiska gädda eller abborre i Gisslaren så blir jag inte utan hur jag än beter mig, endast om jag verkligen missköter mina kort och fiskar med fel beten på fel plats och fel tid. Fast jag tror jag skulle drabbas av en abborrjäkel i alla fall. Dessutom är dessa arter tämligen ”tama” när de fastnat på kroken. Det behövs en 3kg+ Gisslar-gädda att matcha stridslusten hos en 1kg regnbåge från Fyrväpplingen.
För fyra år sen hade jag inte fiskat regnbåge systematiskt och heller inte fått någon. Då såg jag med stort förakt på dessa fiskar och de de personer som fiskade efter dem. Jag vet bättre idag.
Slutligen detta med dysmak. Ja vet hur dy luktar och känner den doften ibland när jag äter gädda eller abborre. Vill jag verkligen njuta av den aromen serverar jag braxen eller sutare, jo jag har ätit sådana. Enstaka regnbågar har haft en ton av dy i eftersmaken. Jag tror det kommer sig av att de precis som mört och anna vitfisk äter mängder av bottenlevande larver och små kräftdjur. Dysmaken hios predatorerna menar jag kommer från deras byten i den mån de inte själva glufsar i sig bottenfauna och dy-likt.
Regnbågarna går precis under ytan och käkar en stillsam ”Klinkhammer” eller en saaaakta rodd oförtyngd gul jigg just nu. Men har man inte Klinkhammer eller jigg går det lika bra med PowerBait. Käka gärna räkor själv medan du väntar på hugg.
Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Har ätit fantastiskt bra odlad regnbåge... Smakade kungligt. Odlad på pellets men i östersjön. Denna båge gravad är nästan ännu bättre eller varför inte kallrökt. Att viss fisk skulle vara finare osv är inte ens värt att diskutera. Löjligt rent ut sagt men att regnbågsvattnen fyller en jättebra funktion för tex flugfiskare som har långt till naturvatten är väl utmärkt? Dessa vatten är ofta handikappanpassade, ännu ett skäl att ha dem... Min första fisk vid havsöringsfiske i Emån var en regnbåge, en fighter av guds nåde... Tycker att det vore hur kul som helst med ett vatten som håller vild båge som tex Ronnebyån... nära mig dvs..."Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
"Keep it simple"
//Jan O
www.fisheco.se
www.brofiske.net
www.magazinefisheco.se
Kommentera
-
Ursprungligen postat av BeBestHelt sant! Dessutom är de svårare att fånga än gädda och abborre.
Var inte för säker på det du!
Själv fiskar jag bort en hel del tid i Fyrväpplingen. Jag har vid det här laget lärt mig något litet om de sjöarna och brukar inte ha speciellt svårt att få fisk där under båtsäsongen men trots det händer det att jag blir utan.
Och tama bågar? Tja det är väl en tolkningsfråga. Fyrväpplingens regnbågar håller mer på sig än Idres öringar men Fyrväpplingens regnbågar har ofta någon liten fenskada, oftast på stjärtfenans övre halva och på ryggfenan, det har inte Idres öringar. Men kamplusten hos dessa fiskar är likvärd.
Tumlaren, dagen jag fixar körkort kan vi höras, jag och ingoaa kommer ner på en guidad tur
Skitfiske !sigpic
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera