Dysmak i fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dysmak i fisk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Tumlaren
    Flodebanan, att du har taskig bakgrund beträffande regnbågsfiske och inte kollar upp i nutid och framför allt har nere i Skåne. Konkurrens har nere gör att du inte kan överleva som P&T-vatten med regnbåge, om du har gödsvin utan fenor så enkelt är det. Jag vill inte göra reklam för olika vatten, men du tvingar mig att skriva om några som har fin fisk. Vi börjar med ett vatten i Halland, Strömhults Strömfiske fin fisk och stridbar, de andra vattnen ligger i Skåne med Sjöleden i topp, kristallklart vatten och egen odlad fisk inte en fenskada på någon fisk, foto finns på Fiskesnack, nästa vatten är Bondemölla, Trollemölla och Tollerupsjön. Detta är för att nämna några få vatten.
    Så ditt skitsnack om att regnbågsfiske är bara för totala amatörer låter väldigt illa. Bara för att du inte vill fiska regnbåge, så skall man inte snacka skit om om andras fiske för den sakens skull. Ta reda på lite mera fakta om fisket innan du snackar skit. En flugfångad regnbåge kan nog vara så svår att fånga som en såkallad vildfisk, jag har tröttnat på alla norrläningar (norrläning=en som bor norr om Skåne) som tror att regnbågsfiske är bara att köra ner till vattnet och plocka upp hur många de vill på en dag, regnbågen kan vara väldigt selektiv och kräsen i sitt val av byte. Framför allt om den har gått en tid i det nya vattnet.
    Sen till nästa fråga vad skall vi göra med de 100 000 fiskare som varje år besöker våra regnbågsvatten och som vill gärna ha fisk med sig hem när de har fångat någon, skall de fiska i vad du kallar naturvatten, så är de snart fördärvade allihop.
    Tumlaren

Inte en fenskada, vill fortfarade se det vattnet...

Att jag vet att Regnbågen blir slektiv efter en tid är det ingen snack om. Fiskar i vatten med ytterst lite fiskare. Blev positivt överaskad när jag såg att regnbågarna käkade kräftor, och det vara inte en fisk utan 3-4 st av dom fina regnbågarna jag och mina fiskevänner fick. Jag är inte helt bakom flötet, även fast du tror det...
    sigpic

Kommentera

Sumptunna

För att göra sig av med dysmaken så låter man fisken simma några dagar i tex en tunna med kontinuerligt utbyte av friskt vatten (koppla på trägårdsslangen). Detta kallas för att sumpa av fisken och är det ända som till fullo hjälper mot illasmakande insjöfisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av etuna_alex
        japp min första sutar som jag fick grillade jag och åt den smakade förjävligt ren dy det luktade tillochmed dy när vi tillagde den! detta kan förhindras genom att låta fiske gå i rent vatten utan dybot och skärp ett tag men det är ju lättare sagt en gjort
        Sutare läggs i mjölk minst ett dygn. Annars smakar den rent förj*****gt...
        Smakade sutare i ugn med grädde och grönsaker när jag var i tyskland. Inte så dumt faktiskt...

Kommentera

Lägg fisken i mjölk över natt så är dysmaken borta!
          I dom lungnaste vatten.......

Kommentera

Ursprungligen postat av nickemad
            Lägg fisken i mjölk över natt så är dysmaken borta!
            Eller fiska firrar utan dysmak
            sigpic

Kommentera

Hur vet ni vad dy smakar?
              /Lazinko

Kommentera

Ursprungligen postat av Lazinko
                Hur vet ni vad dy smakar?
                Alla har väl testat regnbåge ?
                sigpic

Kommentera

Ja dessa regnbågsfiskare. Att inte inse vilket dravel det är att lägga energi på. Tama älgar vore nåt att panga på. Eller lite sådär halvtama. Dom får gå lite i skogen så blir dom lite svårare att knäppa. Översatt till att regbågen efter ett tag efter isättning blir mer svårfångad. Att tro att regnbågen på fem livsår ska hinna växa och bli nåt större än vid isättning. Är också en myt. Oj vad spännade när tankbilen tippar i fiskar från ett par hekto till nån kilosfisk. Speciellt när stjärtfenan är bortklipp. Jobbar som en liten brax. Har fiskat regnbåge och tröttnade på att dra dessa slöa individer. Och smakade skit sedan.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ja,vissa lägger energi på dom mest konstiga saker....som att hålla denna tråden vid liv...t.ex!

Kommentera

:/

Jag har ett bra minne från Trekanten när jag va ca 10 år gammal.
                      Jag och min pappa fiskade hela dagen utan att få något, sedan innan vi skulle hem åkte flötet ner och jag tok vevade in bågen som lossna sekunden efter hovningen..och jag var sååå glad så det finns inte! (första regnbågen)

Så oavsett vad andra tycker om det fisket så finns det folk som blir glada över just det fisket.
                      Oavsett om dem är fen klippta, "tama" eller nappar på allt som vissa säger så är det en njutning för andra.PUNKT

För det andra så rökte vi den bågen och den smakade jävligt bra faktist.

Men nu har jag inget intresse för P&T vatten men jag TROR att fisket är "till" för en annan grupp av fiskare än såna som hänger på fiskesnack.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      6 svar
                      550 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      194 visningar
                      1 gilla