Dysmak i fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dysmak i fisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av xaphod
    Hallåhej!
    Har drabbats av mer eller mindre dysmak i fisk en par gånger. Tänkte höra om det finns nåt sätt att innan tillagning testa eller förebygga eller helst ta bort dysmak??

    xaphod
    Ett sätt är att låta fisken gå i kranvatten en tid. Smaklig måltid.

    //K
    BJ@

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av xaphod
      Hallåhej!
      Har drabbats av mer eller mindre dysmak i fisk en par gånger. Tänkte höra om det finns nåt sätt att innan tillagning testa eller förebygga eller helst ta bort dysmak??

      xaphod
      Pröva att flå fisken eller filea den och ta bort fettet på fisken ett gammalt knep för gädda mycket av fiskens smak sitter där på både gott och ont.

      Kommentera


      • #43
        Ruskis, vild regnbåge är just vild och vacker. När den lyckligt lottade regnbågen nån gång lyckats fly i från nån kassodling. Och sedan får livnära på riktig föda. Då är den i närheten av sitt rätta jag. Fast sönderodling från början av dess bana kommer han inte i från.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

        Kommentera


        • #44
          Catch and Eat, nä jag värnar inte ens i närheten nån kräfta. Konstaterar bara att dom gör nytta. Är i samma linje som Gös-Jonas när det gäller kräftor. Och det är att fisket skulle släppas fritt på dom helt. Fjantigt med dessa priser på dito. Jaså du tror att minken är präglad på att bara äta laxfisk. Nä dom käkar lika bra en brax eller borre. Dom blir nog trötta på den feta laxfisken. Precis som vi människor. I Magelungen sovrar dom allt i fiskeväg. Men kräftor är deras favvokäk.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av elanen
            Jaså du tror att minken är präglad på att bara äta laxfisk. Nä dom käkar lika bra en brax eller borre. Dom blir nog trötta på den feta laxfisken. Precis som vi människor. I Magelungen sovrar dom allt i fiskeväg. Men kräftor är deras favvokäk.
            Det som gör att minkuslingen är farlig just för ädelfisk (öring) är att öringen litar på sitt kamouflage. Den ställer sig m a o helt stilla och hoppas att den inte syns. Harren t ex gör inte så, det innebär att Harren ofta tar över ett vatten när minken kommer. Hur t ex en lax agerar vet jag inte.

            Om det inte finns någon stillastående fisk så tar den naturligtvis vad den kan få tag i och kräftor är väl inte dom snabbaste djuren så...

            /D

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av elanen
              Catch and Eat, nä jag värnar inte ens i närheten nån kräfta. Konstaterar bara att dom gör nytta. Är i samma linje som Gös-Jonas när det gäller kräftor. Och det är att fisket skulle släppas fritt på dom helt. Fjantigt med dessa priser på dito. Jaså du tror att minken är präglad på att bara äta laxfisk. Nä dom käkar lika bra en brax eller borre. Dom blir nog trötta på den feta laxfisken. Precis som vi människor. I Magelungen sovrar dom allt i fiskeväg. Men kräftor är deras favvokäk.
              I Magelungen sovrar dom allt i fiskeväg. Jaså du tror att Magelungen är det enda fiskevattnet i Sverige. Finns mink i mina hemmavatten också men vad gör någon mink i Mälaren för fisken just ingenting. Däremot i en lekbäck för öring är det ingen lycka där kan även du och jag plocka dem för hand när dem kilar undan och gömmer sig. Ja ja vet en gammal ungdomsynd. Nog med skitsnack nu poängen är att det inte är negativt att regnbågen har svårt att producera sig det är ett plus med regnbågen eller tycker du att det vore bra om den hade lika lätt att sprida ut sig som tex bäckrödingen. Ja jag har fler hemmavatten än Mälaren. Ett litet tips försök att sluta läsa mellan raderna du klarar inte det.

              Kommentera


              • #47
                gör som snubben i river cottage på discovery, han fångade en gräskarp som enligt honom skulle ha en hemsk dysmak. Han byggde då en ränna ,från ett strömmande vattendrag med rent fint vatten, som han ledde ner i ett kar med hål i ena ändan så att vattnet strömmade igenom, sen bar han fisken dit levande å lät den vara där i ett par dar. när han sen lagade till den så smakde den jättegott enligt hans gäster.

                Kommentera


                • #48
                  Hmm..hade tidigare en polare från centraleuropa van att käka karp. Han berättade att de alltid lät den gå typ 14 dagar i rent vatten för att få bort dysmaken. En annan sak är att det ju inte är så lätt att genomföra i praktiken. Har själv fått tex gäddor i mälaren och gös från magis-drevansystemet som har varit klart oaptiliga, "dysmak"..själv skulle jag inte numera äta fisk som man är tvungen att trolla bort dysmaken från...Fö har även öringen ibland tydlig bismak beroende på vatten...som någon tidigare påpekat, en anledning till C&r så god som någon annan..

                  Kommentera


                  • #49
                    Flodebanan, lever du i kvar på 1800 talet eller? Den tiden är förbi när du kunde öppna ett regnbågesvatten i en dypöl, idag överlever inte dessa vatten. Odlare som bara levererar sönderodlad fisk kan knappast överleva heller, vi som har regnbågsvatten ställer mycket större krav på fisken än vad du tror. Vi vill ha fisk med hela fenor annars bytar vi odlare.
                    Sen undrar jag om alla 100 000 regnbågsfiskare här nere i södra Sverige skall ut och fiska i "naturvatten" som du kallar dem, så skulle dessa snart vara totaltfördrävade alla vill inte bruka C&R utan ha fisk med sig hem. Enligt min erfarenhet så är det ett fåtal som verkligen kan sätta tillbaka fisk utan skador, skall vi förbjuda alla andra att fiska eller. Nej du Flodebanan kom ner från dina höga hästar utan se dej omkring och kasta inte skit på andra som inte fiskar som du gör, utan låt var och en fiska på den fisken som dom vill fiska efter (detta gäller inte fridlysta fiskar förstås eller fredad fisk). Sen till slut så finns det regnbågsvatten som aldrig har innehållit någon annan fisksort och med perfekta fiskar i både smak och utsende, vill du testa så skall jag gärna guida dej till något av dessa vatten. Jag fiskar gärna både regnbåge och lax, men dessutom gärna efter gädda, abborre eller gös, men det kan dessutom bli fiske i havet efter både torsk och horngädda som makrill.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

                    Kommentera


                    • #50
                      Nja, som Tumlaren säger, vill folk fiska på pelletsbåge så låt dem göra det, utan att klanka ner på dem och säga att de inte är sportfiske osv.
                      Man sportfiskar väll för upplevelsen och för sitt eget?

                      Flode, turistfiskare tex. som kanske inte ens kan göra en C&R, det är väll bättre att låta dem fiska på deras "fula feta bågar", tror inte att de ser någon skillnad när de inte sett annan fisk? Till skillnad från erfarnare specimenfiskare osv. Dessutom finns det också fina vatten som tex. redan har annan ursprungsfisk, där bågarna smakar prima och är fina även fast de inte är "äkta".

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      6 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      184 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X