Dysmak i fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dysmak i fisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av ruskis
    hehe Elanen,du måste vara berusad...vad snackar du om?Vaddå vild regnbåge? Har jag påstått att jag fiskar vild regnbåge???

    edit:Och att regnbågen inte kan föröka sig i Sverige är rent nys,i Råån i Helsingborg exempelvis,hittar dom regnbågs yngel varje år under elfisket och den årliga inventeringen.
    Som sedan dör p.g.a inaveln?
    sigpic

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av Tumlaren
      Flodebanan, lever du i kvar på 1800 talet eller? Den tiden är förbi när du kunde öppna ett regnbågesvatten i en dypöl, idag överlever inte dessa vatten. Odlare som bara levererar sönderodlad fisk kan knappast överleva heller, vi som har regnbågsvatten ställer mycket större krav på fisken än vad du tror. Vi vill ha fisk med hela fenor annars bytar vi odlare.
      Sen undrar jag om alla 100 000 regnbågsfiskare här nere i södra Sverige skall ut och fiska i "naturvatten" som du kallar dem, så skulle dessa snart vara totaltfördrävade alla vill inte bruka C&R utan ha fisk med sig hem. Enligt min erfarenhet så är det ett fåtal som verkligen kan sätta tillbaka fisk utan skador, skall vi förbjuda alla andra att fiska eller. Nej du Flodebanan kom ner från dina höga hästar utan se dej omkring och kasta inte skit på andra som inte fiskar som du gör, utan låt var och en fiska på den fisken som dom vill fiska efter (detta gäller inte fridlysta fiskar förstås eller fredad fisk). Sen till slut så finns det regnbågsvatten som aldrig har innehållit någon annan fisksort och med perfekta fiskar i både smak och utsende, vill du testa så skall jag gärna guida dej till något av dessa vatten. Jag fiskar gärna både regnbåge och lax, men dessutom gärna efter gädda, abborre eller gös, men det kan dessutom bli fiske i havet efter både torsk och horngädda som makrill.
      Tumlaren
      Haha, vem lever i fel århundrade !
      Fiskarna har aldrig klarat sig bra i dypölar, men som elanen skriver, dom som tjänar pengar på det skiter väl i det? Bara fiskarna som kommer dit får fisk och kommer tillbaka.

      Många regnbågsvatten är fortfarande dyiga pölar, där fisken är sönderodlad.

      Du skriver att "Vi vill ha fisk med hela fenor annars bytar vi odlare" det går ju knappt att hitta sådan fisk i Sverige ? Jag skulle gärna vilja se ditt vatten där det bara finns fisk med fenor likt semifiskarnas, gärna gärna. Skicka gärna ett par kort

      Jag vet något sådant vatten, men där är fisken gammal och har fått gått i strömmade vatten med stora vattenytor/fisk, givetivis är det privatägt och fiskas väldigt sparsamt.

      Dom måste få gå längre i en lite mera naturlig miljö för att uppnå dessa fina fenor. Jag har fiskat i Hökensås och i Tiveden, det är Sverigekända vatten med rykte om bra fisk. Och inte helvet har jag eller mina kompisar fått en enfa semifisk på Hökensås på säg ett hundratal fiskar. Och det är inte heller alla fiskarn i Tiveden som är riktigt fina. Hur klingar inte det?


      Det du skriver är bara ren dynga...

      100 000 regnbågsfiskare - www.gravbortskane.tk

      Jag säger bara vad jag tycker om regnbågsfisket... Visst kan ni fiska hur mycket regnbåge ni vill. Men när en disskussion som denna kommer upp kan man ju inte annat än att säga det man verkligen tycker om detta konstgjorda fiske.
      sigpic

      Kommentera


      • #53
        Ursprungligen postat av Flodebanan
        Du verkar ha missförstått disskutionen ganska rejält, det handlar ju om att dom skavar bort sina fenor! Inte att någon fenklipper fettfenan. Vi pratar om REgnbågar, du vet dom fiskarna som knappt har några fenor? Det är inte fettfenor utan bukfenor, ryggfenor och stjärtfenor!

        Sen när fanns det vild Vätternlax?
        Flodebanan; för det första så vill jag säga att jag håller med dig när det gäller sönderavlad regnbåge. jag tycker att regnbågsodlingen ofta sköts dåligt och att fisken brukar vara i ett nära nog plågsamt skick. detta tycker jag är dåligt av odlarna som borde framställa fisk med bättre kondition även om det blir lite dyrare. detta är doch ingen generalisering eftersom det finns odlare som sköter sig utmärkt. en annan aspekt är att fisken med tiden blir sönderavlad av enstaka avelsfiskar som väljs ut främst efter hur stora dom är. det behövs nya gener från starka fiskar som lever i regnbågens naturliga vatten för att undvika genetisk depreciering. ska inte påstå att jag är helt insatt men jag har aldrig hört talas om att nya gener importeras på detta sätt.
        att odlad fisk smakar sämre än vild fisk från ett rent vatten är onödigt att diskutera, det ÄR ett faktum även om man man har olika smak. detta beror på en mängd olika faktorer som samverkar och det är fiskens hela levnadssätt och livsmiljö som är avgörande.
        vad gäller sportfiskeupplevelsen så är det naturligtvis upp till var och en att tycka vad man vill. tycker personligen att fisk i god kondition utan trasiga fenor och bra smak ger en finare upplevelse, och jag är övertygad om att dom flesta håller med mig. detta oavsett fisksort.
        tillsisst vill jag hacka lite på alla som gör uttalanden om sådant dom inte vet något om. regnbågen KAN reproducera sig i sverige likaså karpen även om det inte är vanligt. signalkräftor gör nytta i dom flesta vattnen men dom kan också orsaka problem. tex i Vättern där dom har blivit alltför många. onaturliga arter utgör alltid en risk för miljön och det finns otaliga exempel på att det kan gå snett med införandet av främmande arter. så egentligen tycker jag att inte borde införa mer regnbåge, bäckröding, signalkräftor lr någon annan främande art i våra miljöer. detta är dock inte så mycket att göra åt i nuläget men vi vet inte hur mycket som kommer att påverkas i framtiden.
        Senast ändrad av ingoaa; 2005-06-15, 13:12.

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av ingoaa
          Flodebanan; för det första så vill jag säga att jag håller med dig när det gäller sönderavlad regnbåge. jag tycker att regnbågsodlingen ofta sköts dåligt och att fisken brukar vara i ett nära nog plågsamt skick. detta tycker jag är dåligt av odlarna som borde framställa fisk med bättre kondition även om det blir lite dyrare. detta är doch ingen generalisering eftersom det finns odlare som sköter sig utmärkt. en annan aspekt är att fisken med tiden blir sönderavlad av enstaka avelsfiskar som väljs ut främst efter hur stora dom är. det behövs nya gener från starka fiskar som lever i regnbågens naturliga vatten för att undvika genetisk depreciering. ska inte påstå att jag är helt insatt men jag har aldrig hört talas om att nya gener importeras på detta sätt.
          att odlad fisk smakar sämre än vild fisk från ett rent vatten är onödigt att diskutera, det ÄR ett faktum även om man man har olika smak. detta beror på en mängd olika faktorer som samverkar och det är fiskens hela levnadssätt och livsmiljö som är avgörande.
          vad gäller sportfiskeupplevelsen så är det naturligtvis upp till var och en att tycka vad man vill. tycker personligen att fisk i god kondition utan trasiga fenor och bra smak ger en finare upplevelse, och jag är övertygad om att dom flesta håller med mig. detta oavsett fisksort.
          tillsisst vill jag hacka lite på alla som gör uttalanden om sådant dom inte vet något om. regnbågen KAN reproducera sig i sverige likaså karpen även om det inte är vanligt. signalkräftor gör nytta i dom flesta vattnen men dom kan också orsaka problem. tex i Vättern där dom har blivit alltför många. onaturliga arter utgör alltid en risk för miljön och det finns otaliga exempel på att det kan gå snett med införandet av främmande arter. så egentligen tycker jag att inte borde införa mer regnbåge, bäckröding, signalkräftor lr någon annan främande art i våra miljöer. detta är dock inte så mycket att göra åt i nuläget men vi vet inte hur mycket som kommer att påverkas i framtiden.

          Hmm, nu skall vi se vad Ruskis svarar...
          sigpic

          Kommentera


          • #55
            Ursprungligen postat av Flodebanan
            Hmm, nu skall vi se vad Ruskis svarar...
            Svara på vaddå?Förrutom att vissa påstår att odlad fisk konsekvent smakar sämre än "vild" fisk,och att dysmaken skulle härstamma från pelletsen?
            Jag har sagt det innan och säger det igen,Flodebanan,du är en pajas i mina ögon och tänker inte bemöda mig med min dyrbara tid på att svara på dina oftast korkade/ogenomtänkta kommentarer på detta forumet.Du är kanske en jätte sympatisk människa utanför forumet,men här på fiskesnack har du nog gjort dig känd som en trångsynt,osympatisk besserwisser som inte direkt tillför forumet med något av intresse.Dina otrevliga inlägg i fotoalbumet är oftast totalt onödiga,och dina förutfattade meningar om regnbåge visar inga tecken på att det skulle vara motsatsen.

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av ruskis
              Svara på vaddå?Förrutom att vissa påstår att odlad fisk konsekvent smakar sämre än "vild" fisk,och att dysmaken skulle härstamma från pelletsen?
              Jag har sagt det innan och säger det igen,Flodebanan,du är en pajas i mina ögon och tänker inte bemöda mig med min dyrbara tid på att svara på dina oftast korkade/ogenomtänkta kommentarer på detta forumet.Du är kanske en jätte sympatisk människa utanför forumet,men här på fiskesnack har du nog gjort dig känd som en trångsynt,osympatisk besserwisser som inte direkt tillför forumet med något av intresse.Dina otrevliga inlägg i fotoalbumet är oftast totalt onödiga,och dina förutfattade meningar om regnbåge visar inga tecken på att det skulle vara motsatsen.
              du skrev; edit:Och att regnbågen inte kan föröka sig i Sverige är rent nys,i Råån i Helsingborg exempelvis,hittar dom regnbågs yngel varje år under elfisket och den årliga inventeringen.

              och ingoaa svarade på den kommentaren, det var allt jag ville att du skulle svara på. Du vertkar ju kunna det här med regnbåge...

              Du får gärna ta kritik och mera via PM om du känner dig kränkt eller liknande.

              Jag har sagt det förr; Jag är rak och säger precis vad jag tycker, ibland tar folk det tydligen alldeles för personligt, men jag tänker dock inte skriva "oh, vilken fin regnbåge" när jag trycker den är skitful bara för att jag inte "får" skriva ngt annat.

              Klart I-NET är en helt annan sak än IRL ? Jag vet att det finns många som tycker likt jag, men som slutat skriva här p.g.a "banns" och liknande. Många vågar bara inte säga det...
              sigpic

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av Flodebanan
                du skrev; edit:Och att regnbågen inte kan föröka sig i Sverige är rent nys,i Råån i Helsingborg exempelvis,hittar dom regnbågs yngel varje år under elfisket och den årliga inventeringen.

                och ingoaa svarade på den kommentaren, det var allt jag ville att du skulle svara på. Du vertkar ju kunna det här med regnbåge...

                Du får gärna ta kritik och mera via PM om du känner dig kränkt eller liknande.

                Jag har sagt det förr; Jag är rak och säger precis vad jag tycker, ibland tar folk det tydligen alldeles för personligt, men jag tänker dock inte skriva "oh, vilken fin regnbåge" när jag trycker den är skitful bara för att jag inte "får" skriva ngt annat.

                Klart I-NET är en helt annan sak än IRL ? Jag vet att det finns många som tycker likt jag, men som slutat skriva här p.g.a "banns" och liknande. Många vågar bara inte säga det...
                Skrev inte ingoaa att regnbågen kan reproducera sig i Sverige?

                Sen behöver man väl inte skriva att den är skitfin om man inte tycker det. Men man kan skita i att skriva att den är skitful.

                /cobol

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av cobol
                  Skrev inte ingoaa att regnbågen kan reproducera sig i Sverige?

                  Sen behöver man väl inte skriva att den är skitfin om man inte tycker det. Men man kan skita i att skriva att den är skitful.

                  /cobol
                  Jomenvisst, men också att fisken blev genetiskt utarmad och reproduktionen inte har någon som helst nytta. Det var den biten jag ville ha en kommentar på av "regnbågsvetarN".

                  Visst, du har så rätt, det kan man. Men varför skall man inte få säga vad man tycker?

                  Sedan att Ruskis drar till med ett personangrepp p.g.a att han förstår mig fel (p.g.a. att han tror jag menar så illa med allt jag skriver) är ju en helt annan sak.

                  Dock bryr jag mig föga för det är ju trots allt I-NET.
                  Senast ändrad av Flodebanan; 2005-06-16, 12:08.
                  sigpic

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Jomenvisst, men också att fisken blev genetiskt utarmad och reproduktionen inte har någon som helst nytta. Det var den biten jag ville ha en kommentar på av "regnbågsvetarN".

                    Visst, du har så rätt, det kan man. Men varför skall man inte få säga vad man tycker? Det är ju trots allt I-NET och man skall nog inte ta allt alla säger på för stort allvar som i IRL.
                    OK. fiskar med taskiga gener gör ju faktiskt ingen nytta. Personligen tror jag att regnbågen reproducerar sig i mer vatten än man vet om. Tror en del håller tyst om det för att det skulle försvåra att få tillstånd att plantera in regnbåge.

                    Klart man ska få säga vad man tycker men det är inte alltid nödvändigt. I den här tråden tex tycker jag att det är helt rätt. Men i vissa fall kan man bete sig som man skulle göra IRL om man träffa en person dvs hålla sitt tyckande för sig själv. Ett exempel är alla som säger vad dom tycker i kommentarer till bilderna i forumet till vilken nytta skriver man in en sådan kommentar? Det är ju bara att vara elak om nu någon är stolt över sin gädda eller regnbåge så kan han eller hon få vara det utan att någon skriver att fisken är skitful eller påpekar att gäddan är död.

                    /cobol

                    Kommentera


                    • #60
                      Flodebanan, att du har taskig bakgrund beträffande regnbågsfiske och inte kollar upp i nutid och framför allt har nere i Skåne. Konkurrens har nere gör att du inte kan överleva som P&T-vatten med regnbåge, om du har gödsvin utan fenor så enkelt är det. Jag vill inte göra reklam för olika vatten, men du tvingar mig att skriva om några som har fin fisk. Vi börjar med ett vatten i Halland, Strömhults Strömfiske fin fisk och stridbar, de andra vattnen ligger i Skåne med Sjöleden i topp, kristallklart vatten och egen odlad fisk inte en fenskada på någon fisk, foto finns på Fiskesnack, nästa vatten är Bondemölla, Trollemölla och Tollerupsjön. Detta är för att nämna några få vatten.
                      Så ditt skitsnack om att regnbågsfiske är bara för totala amatörer låter väldigt illa. Bara för att du inte vill fiska regnbåge, så skall man inte snacka skit om om andras fiske för den sakens skull. Ta reda på lite mera fakta om fisket innan du snackar skit. En flugfångad regnbåge kan nog vara så svår att fånga som en såkallad vildfisk, jag har tröttnat på alla norrläningar (norrläning=en som bor norr om Skåne) som tror att regnbågsfiske är bara att köra ner till vattnet och plocka upp hur många de vill på en dag, regnbågen kan vara väldigt selektiv och kräsen i sitt val av byte. Framför allt om den har gått en tid i det nya vattnet.
                      Sen till nästa fråga vad skall vi göra med de 100 000 fiskare som varje år besöker våra regnbågsvatten och som vill gärna ha fisk med sig hem när de har fångat någon, skall de fiska i vad du kallar naturvatten, så är de snart fördärvade allihop.
                      Tumlaren
                      trolling är livet

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      6 svar
                      532 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      184 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X