Ursprungligen postat av xaphod
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Dysmak i fisk
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av UberolaPellets smakar dy, där av dysmaken. Har inget med bågarnas livsmiljö att göra.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bentebentDet låter väldigt troligt, att pelletsen får regnbågen att smaka dy !? Klart att man ger fisk man föder upp i stenhård konkurrens med andra odlare något som får den att smaka illa. Lägg ner myten om att regnbågen smakar pellets. Köper du "lax" på resturangen smakar den ju väldigt bra.
Kommentera
-
Att fisken smakar dy av pellets är ren nonsens!Har absolut inget med det att göra,det har med fiskens matvanor i den miljö den lever i och karaktären på vatten/botten förhållanden.Som det nämndes innan,så är största beviset på det att lax inte smakar dy,och dom lever ENBART på pellets,vilket inte regnbågen gör när dom odlas.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av bentebentDet låter väldigt troligt, att pelletsen får regnbågen att smaka dy !? Klart att man ger fisk man föder upp i stenhård konkurrens med andra odlare något som får den att smaka illa. Lägg ner myten om att regnbågen smakar pellets. Köper du "lax" på resturangen smakar den ju väldigt bra.
Visst LAX smakar också SKIT, men bara den sönderodladesigpic
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FlodebananVad snackar du för skit? Jag fattar inte ens hur man kan käka ODLAD båge! Det smakar verkligen skit, har du aldrig käkat båge eller? Hur kan man som erfaren fiskare uppskatta att fiska fenklippta fiskar som smakar skit? Det har jag aldrig fattat :S
Visst LAX smakar också SKIT, men bara den sönderodlade
Jag äter gladeligen Regnbåge som jag själv har fiskat.Kör inte med nått fiske-snobberi inte.En Regnbåge i bra skick,smakar fantastiskt gott!
Givetvis är det ju en smaksak om man tycker det är gott eller ej,men att påstå att en odlad fisk smakar sämre än en vild är bara rent snobberi som inte har något belägg alls.Att man kan ha åsikter om att fisk skall odlas eller ej är en sak,men blanda inte ihopa begreppen.Och hur många i Sverige har haft chansen att äta riktig vild regnbåge,och kan jämnföra den med den odlade i smak?Inte många iaf,kan du flodebanan?
Lägg ner snobberiet,är mest pinsamt att lyssna på.Gillar ni inte regnbåge,och folk som fiskar regnbåge,håll det för er själva tack
Kommentera
-
Har fått några fiskar som verkligen smakat dy. Om du fångar en gös som stått länge på ler-/dybotten (har mycket parasiter) så brukar de smaka rent fördjävligt. Bara C&R som gäller på en sån. Har även hört att fisk från väldigt humösa skogssjöar kan smaka dy. Ska tydligen bero på att det produceras mycket metan i sånna vatten. Har aldrig lyckats få bort dysmak, tror inte det är helt möjligt.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Kommentera