Dysmak i fisk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dysmak i fisk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dysmak i fisk

    Hallåhej!
    Har drabbats av mer eller mindre dysmak i fisk en par gånger. Tänkte höra om det finns nåt sätt att innan tillagning testa eller förebygga eller helst ta bort dysmak??

    xaphod
    Smaken är som baken...

  • #2
    japp min första sutar som jag fick grillade jag och åt den smakade förjävligt ren dy det luktade tillochmed dy när vi tillagde den! detta kan förhindras genom att låta fiske gå i rent vatten utan dybot och skärp ett tag men det är ju lättare sagt en gjort

    Kommentera


    • #3
      Det är bäst att äta fisk i de månader som innehåller "R". Jag har fått förklarat att det är något ämne (bakterier?) som frodas när vattnet blir varmare, och då smakar fisken dy. När vattnet blir kallare framåt hösten så smakar fisken bättre. Att krydda bort dysmak kan man alltid försöka med, men tyvärr kommer smaken av dy alltid gå igenom kryddorna.
      Allt eller inget är min filosofi!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av etuna_alex
        japp min första sutar som jag fick grillade jag och åt den smakade förjävligt ren dy det luktade tillochmed dy när vi tillagde den! detta kan förhindras genom att låta fiske gå i rent vatten utan dybot och skärp ett tag men det är ju lättare sagt en gjort
        Nä, ingen höjdare! Jag och en polare fiskade båge. Var ute länge och hann bli utsvultna innan vi letat rätt på grill, kol, osv. Och sen en stor tugga och... blä Det blev en gammal korv och hårdbröd istället för vi kunde inte köra bil till grillen eftersom vi druckit öl när vi grillade. Riktigt misslyckat var det, he he!
        Smaken är som baken...

        Kommentera


        • #5
          Odlad fisk som tex regnåge smakar i regel inte dy utan pelets, en bi produkt av att dom ska gödas upp så fort som möjligt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av xaphod
            Hallåhej!
            Har drabbats av mer eller mindre dysmak i fisk en par gånger. Tänkte höra om det finns nåt sätt att innan tillagning testa eller förebygga eller helst ta bort dysmak??

            xaphod
            Sluta fisk gödgrisar och börja med riktiga fiskar

            Kommentera


            • #7
              Kokar man fisken, är några matskedar ättika i kokvattnet ett bra sätt att reducera dykaraktären. Servera sen med hollandaisesås, citron och dill samt ett strävt vitt vin till och mycket av den äkta sjösmaken går förlorad.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av BeBest
                Kokar man fisken, är några matskedar ättika i kokvattnet ett bra sätt att reducera dykaraktären. Servera sen med hollandaisesås, citron och dill samt ett strävt vitt vin till och mycket av den äkta sjösmaken går förlorad.
                Och så några snapsar innan så man bedövar smaklökarna ordentligt!!
                Smaken är som baken...

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Uberola
                  Odlad fisk som tex regnåge smakar i regel inte dy utan pelets, en bi produkt av att dom ska gödas upp så fort som möjligt.
                  Nu har jag inte smakat på pellets så det kanske blir fel det här, eller så smakar pellets så gott att jag inte märker det. Men dysmak känner jag igen, och de fiskar jag tycker är uschiga är de med dysmak!
                  Smaken är som baken...

                  Kommentera


                  • #10
                    Oftast är det inte dy som det tar smak av. Utan algerna som finns i sjön. Och en kombination av dybotten och algrikt vatten. Gör det inte sämre. Sedan fisk som fångas på grunt, varmt vatten och dyrik botten. Är nog det sämsta. Fast där hoppas jag att dom flesta inte fiskar. Ger ju bara slanor och myggborrar.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                    6 svar
                    532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nephilim  
                    Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                    0 svar
                    184 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Julle68
                    av Julle68
                     
                    Arbetar...
                    X