Inkokt id. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Inkokt id.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Inkokt id.

1 Id på ca 2 kg
    4 msk ättika
    4 msk salt
    15 vitpepparkorn
    1 liter vatten

Gelatin
    1blad/dl fiskspad
    (ett par äggvitor och äggskal)

Gör så här:

Ju större iden är ju finare och fetare är den. Den fjällas, rensas och gällarna tas bort. Huvudet ska vara kvar. Dels anser många att det är det finaste på fisken idtungan!), dels innehåller huvudet mycket gelatinämne. Fisken skärs i bitar och dessa gnids in med hälften av saltet som får ligga i någon timme. Om fisken kokas genast med allt saltet - blir spadet för salt och lämpar sig då inte för gele' utan måste spädas ut.

Bitarna kokas sedan med kryddorna och vattnet. Koka långsamt upp och skumma. Sjud i ca 20 min. Bitarna tas upp och spadet silas. Uppvärms sedan med gelatin som först legat i några min i kallt vatten och ev. äggskal o äggvita för att få geelet klarare. Silas sedan över fiskbitarna och får stelna. Rätten serveras med sötsur pepparrotsgrädde eller gräddfil med pepparrot och ev. lite socker eller lite vinättika, socker och grädde

Smaklig måltid!

Låter som en närande och stärkande husmanskost i den delikatare genren.
    Dock i brist på id får det bli pasta och köttbullar i kväll. Har käkat båge hela veckan så lite omväxling förnöjer.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Låter ju gott...

Kommentera

Id duger på sin höjd som kräftagn!
        Smaken är som baken...

Kommentera

låter inte s¨gott med id hehe

Kommentera

I detta sammanhang känner jag att det är dags att travestera min pappas uppmaning till oss busungar när vi inte gillade mammas matlagning: ”Et opp idn pöjker, 'an 'ar fött opp fler enn 'an 'ar slajje jäl 'an!”
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

studentmat

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
                I detta sammanhang känner jag att det är dags att travestera min pappas uppmaning till oss busungar när vi inte gillade mammas matlagning: ”Et opp idn pöjker, 'an 'ar fött opp fler enn 'an 'ar slajje jäl 'an!”
                Vad gäller den inkokta iden tar jag tveklöst hellre ett rejält kok stryk

Kommentera

Yssabläääää!!!!
                  Jag skall jobba den 22 december. Är det julafton då?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X