Här skall rökas!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Här skall rökas!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Rökt harr på en knäckemacka och en iskall öl till... Nu blev jag hungrig...

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
      kanongott!! blev också hungrig....och törstig...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Har alltid röken i bilen redo för användning när man är vid sitt P&T vatten eller ute och jiggar abborre

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
          Ser riktigt smarrigt ut! Jag kommer att skriva lite artiklar i ämnet här framöver och jag skall hårdtesta Bradleys rökskåp som SmartFritid.se säljer (spana in bannern i högerkanten). Grymt fina skåp!

Varmrökt vanlig Abborre är sjukt gott! Nam nam nam
          Låter som att du fått grillen i sponsorpresent

Annars funkar ABU-röken bra.

Kommentera

Kanontråd! Jag har precis lagt tre horngäddor i saltlag och tänkte att de skulle få utgöra rökpremiär för mig imorgon. Nu blev man ju sjukt sugen!

Någon som kan tipsa om ungefär hur mycket spån man ska ha i botten? Jag har både abus finhackade spån och en påse med grövre. Röken är abus större modell, extremt lik den röken som det gjordes reklam för i filmen.
            Är man inte lite galen så är man inte riktigt klok!!!

Kommentera

Många sorters fisk är riktigt jäv.. gott som rökt. Ska bli intressant att läsa dina artiklar Bergman
              Sist jag var i Gränna så blev det rökt röding, sik & abborre nere i hamnen. Det och lite fint väder
              är livskvalite för mig

Kommentera

Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
                Kanontråd! Jag har precis lagt tre horngäddor i saltlag och tänkte att de skulle få utgöra rökpremiär för mig imorgon. Nu blev man ju sjukt sugen!

Någon som kan tipsa om ungefär hur mycket spån man ska ha i botten? Jag har både abus finhackade spån och en påse med grövre. Röken är abus större modell, extremt lik den röken som det gjordes reklam för i filmen.
                Packa in spånen i folie som platta paket och stick hål på dem. Allt beror på hur stora fiskarna är och hur länge du skall röka. Men två paket på ett par Makrill eller Seabass. Större fisk lax eller liknande får du nog köra två paket till.

Sen beror det på hur kraftig röksmak du vill ha. Kan nog bara säga att du får experimentera. Och charmen är att var rökning kanske inte blir exakt som den förra. Lite som årgångsviner.

Men att packa in spånen i folie som du sticker hål på gör att spånen röker saktare. Fukta inte spånen för mycket oavsett vad andra säger. Fisken blir mer kokt än rökt då. Mina få rökningar som jag gjort säger redan mindre vätska bättre resultat.

Och glöm inte lite socker med spånen. Så får du mer guldbrun färg på fisken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
                  Minns från barndomen när jag var ofta i norrland hos styvpappas släkt. Vi fångade Harr som kämpade bra och rökte. Sjukt gott. Sen fick vi älgkött och Björngryta andra dagar. Och så det bästa Pite Palt!

Kommentera

Gravad och varmrökt lax *nam nam*

C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                    Fiskesnacks regler hittar ni Här
                    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

äggröra passar perfekt till rökt fisk!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X