Råååå Makrill! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Råååå Makrill!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vi var ute och fiskade och det var 2 fulla Engelsmän som bara snackade en massa och söp. Det var knappt någon som fck en fisk och tillslut tyckte den ena engelsmannen att det var så tråkigt att han ville liva upp stämningen så han sa till sin kompis: Om du får en fisk så ska jag fan och mig äta upp den rå.
    Och bara någon minut efter så började han kompis spö skaka lite smått så han vevade upp och visst hade han fått sig en liten sill. Den andra engelsmannnen blev kanske inte lika glad men han tog sig en rejäl tugga och bara någon minut senare så stod han lutad över kanten och spydde som en kalv...

Kommentera

Här måste jag bara få tillfälle att skjuta in ett citat från en av Finlands bättre författare. Jag talar nu om Johani Aho. Texten kommer från novellen ”Mitt första metspö”.

”Hur länge jag sedan stod och stirrade på flötet och hur det egentligen gick till minns jag inte numera - jag minns inte om flötet vickade eller om jag bara kände nappet i spöet och då ryckte upp det - jag minns bara att någonting flyger ovanför mitt huvud och att jag sedan ligger framstupa i gräset, krampaktigt kramande om någonting rörligt och sprattlande som jag biter i nacken, varpå jag rusar hemåt. Skrikande som med kniven på strupen att jag fått en mört, störtar jag mig in i köket och fordrar överljutt att den genast skall stekas i smör.”

Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

usch fisken ska vara tillagad helst grillad =) gärna lax också

Kommentera

En gång smakade jag på en liten bit rå Torsk. Det var inte gott! Det smakade ungefär som Abborre luktar dvs sommar.
          Jag skall jobba den 22 december. Är det julafton då?

Kommentera

Rå torsk låter inte som någon höjdare.. men torkad flingad torsk, som man nog närmast får tag på i Norge, är riktigt gott! Mina medfiskare var inte lika förtjusta i det, men som tilltugg på havsfisketurerna tyckte jag att det var oslagbart.

Tyvärr lyckades jag inte få tag på saltad torkad torsk, men det lär vara ännu bättre.

Kommentera

Ursprungligen postat av Allroundfiskarn
              Kan man äta alla fiskar råa?

I Borås är det blir nog ingen is än på ett tag...
              nja inte blåsfisk, det finns bara ett tiotal kockar i världen som kan tillaga den. om man inte tillagar blåsfisk på rätt sätt så dör man. annars har jag hört nyligen i en av trådarna att ålblod ska vara giftigt.
              säger bara ultralätt

Kommentera

Hehe

Kolla mina bilder!!!!

Jag gjorde sushi på GÖS!!!

typ 20 bitar... jättegott och kan rekomderas....annars är det rå tonfisk som är det godaste om man pratar rå fisk
                Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Som någon sa en bit upp så är ålblod giftigt (har hört att det är så pass illa att mindre djur avlider om dom får det i sig samt att du blir blind under en kortare period om du får det i ögonen). Man ska nog inte heller äta all fisk rå då den ofta kan innehålla parasiter (maskar) som glatt bosätter sig i tarmarna hos oss människor. Vissa arter är dock "rena", vilka vet jag inte på rak arm men det är väl bara att slå upp nånstans eller söka på google.

Kommentera

Har fått mig itutat av föräldrar att sötvattensfisk har parasiter,binnekemask mm och måste frysas minst två dygn om den ska gravas osv. Och saltvattensfisk kan man äta rå som den är.
                    Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Gösen går att äta....MEN all sushi fisk skall frysas innan av just tidigare nämda själ.
                      Mitt filmarkiv, Big game, extreme sports m.m.

Fannigan! Oreily! Your beard is notning compered ti mine!

Andrej Look at my ear! It`s even colder!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      6 svar
                      552 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      194 visningar
                      1 gilla