Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
    4 gånger har du postat här nu utan att tillföra någonting jag tycker det är du som ska lägga av om du inte vill tillföra någonting.
    Med största vänlighet och respekt...
    Alltså, jag vet inte vad du egentligen vill tillföra med hela den här tråden. Är det ETISKT korrekt att dra ut på sjön och göra en massa fiskar illa stup i ett?
    Förmodligen inte.
    Som någon skrev; vi sysslar ju faktiskt med kollektivt djurplågeri.
    Sen är ju frågan; hur påverkar detta fiskens psyke på lång sikt?
    Förmodligen inte alls, som ovan skrivet, då man ofta tar exakt samma fisk på samma bete och samma plats. En längre tänkande varelse skulle förmodligen inte gå tillbaks till samma ställe för att dagen efter attackera samma "grej" som dagen innan drog upp den ur vattnet, in i en båt. Eller så är dessa fiskar exceptionellt dumma.
    Hur påverkas fisk att gå fast i ett nät och sen slita sig?

Ifrågasätter du hela sportfiskeverksamheten?

Kommentera

Det finns ju en annan aspekt också. Hittar man ett nytt hett ställe så kommer det oavsett om du kör C&R eller inte att bli sämre och sämre fiske (det bromsas om du kör C&R). Fisk blir krokvan och försiktig, inget konstigt med det. Därför kan jag tycka att det finns en vits med att packa ihop och åka hem när man fått sitt reg eller vad man nu hade som mål, även om jag vet att det är svårt ibland och för vissa.

Kommentera

En liten fråga till alla C&R fiskare som bedriver 100% C&R.

Hur många kör med hullinglösa krokar för att underlätta återutsättning?
        Skulle vara intresant att ha en omröstning på det, vet många flugfiskare som gör just detta men hur vanligt är det vid Jerk tex?

Själv fiskar jag ca 1ggr per månad och vid de tillfällena är det för att ta upp ett par abborrar/Öringar för att mumsa i mig tillsamans med min fästmö men å andra sidan tar vi max upp det vi äter för kvällen och möjligtsvis för att frysa in till max en midag till.

Jag förstår folk som anser C&R vara rent djurplågeri men samtidigt har jag vett nog att förstå att det är det enda sättet att få ett hållbart fiske här i sverige och nog fan e det dubbelmoral .

Kommentera

Grebokz, varför retar du inte upp dig mer på nätfiske. Där du inte kan bruka C&R alls. Nätskadad fisk är i princip körd.
          Du gnäller på dom som fiskar med spö. Som är det mest skon samma fiske som finns.
          Sen att alla som fiskar hivar och drar som du vill på skina. Händer väldigt sällan.
          Du låter mer som en avdankad yrkesfiskare. Som blivit av med sin licens.
          Tycker du att sportfisket är så uselt. Finns mycket att reta upp sig på här i samhället.
          Finns viktigare saker att lägga sin energi på. Än om nån tar upp ett gäng firrar ovanför ytan och sen dänger i dom igen.
          En prutt i rymden är vad du gnäller om.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

En liten fråga till alla C&R fiskare som bedriver 100% C&R.

Hur många kör med hullinglösa krokar för att underlätta återutsättning?
            Skulle vara intresant att ha en omröstning på det, vet många flugfiskare som gör just detta men hur vanligt är det vid Jerk tex?
            Jag kör med intryckta hullingar på mina jerkbaits och krokar av 99% av alla fiskar i vattnet, eftersom man inte har några hullingar går det oftast väldigt lätt att kroka av. Enda gången jag tar upp fisk i båten är ifall fisken kan vara ett nytt pb eller är svårt krokad och då är det ytterst varsam behandling som gäller, men det är inte ofta det händer. Visst tappar man kankse lite fler fiskar utan hulling om man inte är med och ger gäddan slacklina, men hellre en tappad fisk än en svårt krokad med hullingar. Detta är ju dock bara min åsikt sen får ni göra hur ni vill.

Kommentera

Man lägger en massa tid och pengar på fiske! Sen när man har en bra dag så ska man avbryta fisket för man fått tex 5 gäddor. Undra hur många som gör så?

Kommentera

Jag förstår trådskaparens ifrågasättning och håller med i mycket av det.

Förr när man var ung (och dum) var jag en riktig hardcore C&R:sare, tog i princip inte upp någonting och tyckte det var schysst att slita upp och kasta tillbaka mängder med fisk, the more the merrier! Sedan ett antal år tillbaka har jag dock fått en annan syn på vad jag egentligen höll på med. Jag kunde inte längre försvara syftet, att enbart fiska för nöjets skull vilket möjligen (enligt mig troligen) medför ett lidande för fisken, jag började bli blödig helt enkelt. Jag har inte lagt av med fisket, det är ju så jäkla kul!!!! inte heller med C&R, däremot fiskar jag med syftet att skaffa mat men använder C&R för att selektera ut den fisken jag vill och bör behålla, kan vara fisk av lämplig storlek eller fisk som fastnat illa. Detta har givetvis medfört att jag inte fiskar lika ofta som tidigare och inte heller efter arter som jag inte äter, men behållningen har för min del blivit större.

Detta är ingen uppmaning till andra att göra likadant, bara ett personligt ställningstagande baserat på etiska värderingar och visar att det finns fler här med en annan syn på "sportfiske".

Simma lugnt!!

Kommentera

Suck. C&R räcker gott. Regler kring hur många, nej aldrig! Inte för mig iaf.
                  http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Kommentera

Massor med folk som har fångat samma gädda 2 gånger.... återkom när ni fångat samma gädda 4 gånger.. kommer aldrig att ske....Kalla det instinkt el något. vill gärna ha ett svar från en renodlad c/r nasist

Kommentera

Frågan saknar relevans enligt mig.

Tycker man att det är ok att släppa tillbaka första fisken borde man tycka att det är lika ok att släppa tillbaka den 500e fisken. Fisken som väsen känner ingen skillnad i vilken ordning den blir tagen.

Frågan borde istället vara den gamla utjatade varianten om huruvida man borde köra C&R eller inte men den har ju också ältats i evigheter på detta forum.

För antalet har inget med saken att göra.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      252 visningar