Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kommentera

för mig är det inte om fisken klarar sig eller hur skadad den blir som jag resonerar kring,jag förstår ju att det inte är trevligt för en fisk att få en krok i käften,jag fiskar ju enbart för min skull så om jag inte tar upp och äter fisken så gör jag ju allt i onödan.det är ju inte till nytta för någon förutom mig.
      jag har ännu inte hittat någon fördel med fisket, men om någon annan kan dra upp några fördelar så är jag för evigt tacksam för jag vill ju egentligen fiska varje dag.
      pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Ursprungligen postat av dallepistolen Visa inlägg
        för mig är det inte om fisken klarar sig eller hur skadad den blir som jag resonerar kring,jag förstår ju att det inte är trevligt för en fisk att få en krok i käften,jag fiskar ju enbart för min skull så om jag inte tar upp och äter fisken så gör jag ju allt i onödan.det är ju inte till nytta för någon förutom mig.
        jag har ännu inte hittat någon fördel med fisket, men om någon annan kan dra upp några fördelar så är jag för evigt tacksam för jag vill ju egentligen fiska varje dag.
        Det finns många fördelar med fisket (även vid 100% C&R-fiske):
        + frisk luft
        + avslappning
        + kamratskap (om man fiskar med kompis/isar)
        + spänning
        + man kommer ifrån vardagen - laddar batterierna
        + en massa mer...

Det finns många sämre sätt att fördriva tiden på.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Är det bara matvärdet som räknas? De psykiska hälsoeffekterna av fisket kan vara mycket värdefullare än matvärdet. Även bland djuren förekommer det fångst för nöjes skull tex katten leker med sitt byte, eller späckhuggaren bollar med sälstackaren.

Kommentera

Fast katten har taskig hantering de gångerna det slutar med C&R... Har man influensa har man inte råd att avstå från meninslösa inlägg...
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Att man fiskar enbart för nöje och rekreation utesluter väl inte att man behandlar fisken med all den respekt och omsorg som krävs, eller? Det jag ville säga var att det är lika godtagbart att fiska C/R för nöjes skull som att fiska matfisk.Men om man sedan kommer fram till att sportfiske orsakar fisken lidande, ja då får man väl sluta fiska för fisken lider lik förbannat om den krokas, att man dödar den ändrar ju inte på det. Slut på meningslöst inlägg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                Att man fiskar enbart för nöje och rekreation utesluter väl inte att man behandlar fisken med all den respekt och omsorg som krävs, eller? Det jag ville säga var att det är lika godtagbart att fiska C/R för nöjes skull som att fiska matfisk.Men om man sedan kommer fram till att sportfiske orsakar fisken lidande, ja då får man väl sluta fiska för fisken lider lik förbannat om den krokas, att man dödar den ändrar ju inte på det. Slut på meningslöst inlägg.
                om man tar upp 3-4 st och slutar efter det så blir det ju bara 3-4 st som blir lidande fortsätter du efter det och fiskar c&r så blir ju resterande fiskar krokande i onödan.detta är ju inte hela världen men ändå ett faktum.
                pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Är inte mängden som räknas. Det är hur man gör det som räknas.

Kommentera

Lidande är lidande oavsett vad man gör med fisken. Dessutom lär ingen vara beroende av fisken som mat i dag, så då är det lika mycket onödigt lidande att ta vara på fisken som att släppa tillbaka den. Enligt min logik slutar man att fiska helt om man anser att fisken lider "för mycket" av att sitta på en krok. Qch alla får givetvis göra som de vill så länge man följer lagen.

Kommentera

Beror på vilken form av lidande man pratar om. Fysiskt lidande? Jo då är det väl i så fall "värre" med C&R.
                      Snackar man om bestånd osv och dess lidande gör man bättre i att returnera.
                      Snackar man om andra fiskares lidande för att deras toppfiskar tas upp är det också bättre att returnera

Skulle någon börja bonka fisk där jag fiskar mina gäddor skulle jag lida rätt ordentligt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 614 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      253 visningar