jo strålande glad! bonka på
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Henke333 Visa inläggMassor med folk som har fångat samma gädda 2 gånger.... återkom när ni fångat samma gädda 4 gånger.. kommer aldrig att ske....Kalla det instinkt el något. vill gärna ha ett svar från en renodlad c/r nasist
Jag har faktiskt metat upp samma gädda (en skavank gjorde identifiering enkel) 4 gånger på 90 minuter. Efter att jag, medelst hink, flyttat den en bit utmed stranden så slapp jag ytterligare napp.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av grebgokz Visa inläggDet är alltså OK att kastrera grisar utan bedövning för att alla överlever?
Det är alltså OK att sätta en krok i munnen på en fisk och drilla den för att alla överlever? (vilket inte är sant alla överlever inte och du vet inte när och om kroken sitter bra eller inte i nästa hugg)
lekskador? Eller har du aldrig fångat en gädda som
kalasat på större abborre?
Om de klarar rejäla skador på kropp och fenor efter lek
och sönder trasade gap efter abborre så borde gäddan ha
en god möjlighet att återhämtasig efter en
återutsättning.
Visst kan det bli så oturligt att man krokar fel och
Gäddan tar stor skada, med som tur är händer det mycket
sällan.
Men att jämföra detta med att kastrera en gris utan bedövning!!! När fan blir en vildgris kastrerad naturligt???
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Spow Visa inläggJag kör med intryckta hullingar på mina jerkbaits och krokar av 99% av alla fiskar i vattnet, eftersom man inte har några hullingar går det oftast väldigt lätt att kroka av. Enda gången jag tar upp fisk i båten är ifall fisken kan vara ett nytt pb eller är svårt krokad och då är det ytterst varsam behandling som gäller, men det är inte ofta det händer. Visst tappar man kankse lite fler fiskar utan hulling om man inte är med och ger gäddan slacklina, men hellre en tappad fisk än en svårt krokad med hullingar. Detta är ju dock bara min åsikt sen får ni göra hur ni vill.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Emfines Visa inläggVill inte gå emot att använda hulling lösa krokar, men efter en studie i Canada ang. lax fiske så har jag åter börjat använda hullingar på mina krokar. Det som har framkommit är det att vid flera tillfällen har fisken krokats flera gånger undret samma drillning. Detta har även jag insätt och känner att det kanske är bättre med färre krokar på wobblern än hullinglösa trekrokar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Emfines Visa inläggVill inte gå emot att använda hulling lösa krokar, men efter en studie i Canada ang. lax fiske så har jag åter börjat använda hullingar på mina krokar. Det som har framkommit är det att vid flera tillfällen har fisken krokats flera gånger undret samma drillning. Detta har även jag insätt och känner att det kanske är bättre med färre krokar på wobblern än hullinglösa trekrokar.
Kan tillägga att även jag har börjat minska ner antal krokar, har tagit bort den bakre trekroken på de flesta av mina jerkbaits rättare sagt, allt för fiskens bästa.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Lennox Visa inlägggrebgokz tror du kan lägga ner nu, efter som jag tror att nästan alla här på forumet inte håller med dig och vi lär ju inte få dig att ändra åsikt, så varför fortsätta.pappa till elvira och amb 1601c
Kommentera
-
har börjat fundera på om det är försvarbart(för mig själv) att fiska om intentionen bara är att fånga stora fiskar som jag ändå inte tänker äta.och även om det är ok att köra omkring med min bensinmotor som förstör sjön jag fiskar i,köpa dyr utrustning som jag kunde använda till annat(ge till svältande barn eller nåt).tror att min egen slutsats är att jag borde fiska med utrustning som inte kostar för mycket, använda elmotor och avsluta fisket när jag fått tillräckligt med fisk för att täcka matbehovet(och givetvis släppa tillbaka fisken som är för stor eller liten att äta)pappa till elvira och amb 1601c
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art