Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någon här som kan länka till en studie i hur fiskars beteende påverkas av C&R fisket????.
    Jag la upp en länk här tidigare men det skulle va kul att läsa fler.

Kommentera

Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
      Skön insikt...
      Jag har aldrig riktigt förstått varför det är så tillfredsställande att fiska, men nu vet jag att det är för att jag är en stenålderskille. Förmodligen den enda slutsatsen vi kan dra av den här tråden.
      +1 på den!

Kommentera

Märkningsprojekt på åland. Lite statistik iaf, lägger mig inte i debatten mera än med länken

Kommentera

Har också ett exempel på att C&R Fungerar, även att fisken var tagen av mjölksyra 2010 så verkade den har mått väldigt bra. Bara man sätter igång dom efter och låter gäddan få återhämta sig innan man släpper dom helt.

2011 - > 2011

edit:

Här är en studie på C&R http://www.teamnonstop.com/?p=750
          Senast ändrad av Gimlan; 2011-06-01, 08:41.
          Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Kikade runt och hittade lite:

Catch and release is now an integral component of fisheries management in many countries. As a result there have been numerous studies, both in the field and laboratory, to assess the biological response of Atlantic salmon (Salmo salar) to catch and release. An overview of the studies shows that, in the vast majority of cases, salmon do survive following catch and release

Abstract
            Recent studies have measured the effects of various tackle and fishing techniques on fish mortality and offer insights for optimization of the protective aspects of catch and release fishing programs. The study data suggests that with the application of specific tackle types and selected fishing and handling techniques, the success of catch and release programs can be significantly improved. Recent data links the causes of catch and release angling mortality to all types of gear and techniques that increase the chances of 'deep-hooking' and elevated physiological stress. It is shown here that if a selection of fishery specific, mortality reducing techniques are applied, via angler education and fishing regulations, the conservation benefits of catch and release fishing can be optimized.

Vid våra undersökningar i strömvatten har vi fiskat med spö och fått harr och
            öring på kroken, samma individer som vi bara några timmar tidigare fångat,
            mätt och märkt. Det antyder att fiskar under vissa omständigheter återhämtar
            sig tämligen snabbt och börjar söka föda igen. Men krokning, drillning och hantering
            när kroken lossas innebär självklart en stor påfrestning på fisken.

Kommentera

Det är bra med lite fart och länkar om studier för C&R tycker alla bör läsa detta och ta till sig.

Jag har dock aldrig påstått att C&R inte fungerar min frågeställning är nog snarare etisk än praktisk. När går man över gränsen med ett fiske även om man nyttjar C&R.

Vi vet att fisk som återutsätts överlever, graden varierar med art, temperatur, hur fisken krokats och sist men inte minst hur vi handhar fisken innan den återutsätts.

Men när är det för mycket när är det dags att sluta fiska för dagen även om man använder C&R. När är det inte längre sport utan överutnyttjande av en resurs. När blir leken osmaklig istället för rolig.

Jag är för C&R för att bevara fiskbestånden men jag är emot att överutnyttja den vid enskilda tillfällen när förhållande är sådana att man kan dra "hur mycket fisk som helst" (hur mycket det är varierar med art och populationstäthet i aktuellt vatten).

Fortsätt gärna och ge din egen syn på när du själv skulle reagera på ett ohämmat C&R fiske (vid ett och samma tillfälle såklart över tid och flera turer kan man inte ha samma syn).

Sen kan vi ha en annan tråd om hur C&R bäst ska bedrivas för överlevnaden av en enskild individ. Här spelar ju fångstmetoden roll jag vet att jag vid Gös trolling för några år sedan tog bort främre trekroken på mina göswobblers (de hade 3 krokar) då den 3ggr av 4 alltid satt i ögat på de smågäddor vi ofta fick som bi fångst vid trollingen. Detta sänke krokningsfrekvensen marginellt men minskade lidandet och förbättrade överlevnadsgraden avsevärt på de gäddor vi fick och återutsatte.

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
                Men när är det för mycket när är det dags att sluta fiska för dagen även om man använder C&R. När är det inte längre sport utan överutnyttjande av en resurs. När blir leken osmaklig istället för rolig.
                Tycker du inte att du fått svar på detta ännu? De flesta här håller inte med dig. De flesta här tycker inte det är osmakligt att kroka och återutsätta 60 gäddor på en dag. De flesta här skulle njuta av ett fantastiskt fiske.
                Jag förstår fortfarande inte hur du kan syssla med fiske eftersom du uppenbarligen tycker det är etiskt fel. Sen att du kommer med ett argument som "det är min stenåldershjärna" är ju bara pinsamt! Den här diskussionen är död och kommer inte komma vidare... det är vad jag tror!

Kommentera

Ursprungligen postat av zhone Visa inlägg
                  http://www.mapafishingteam.com/text2.con?iPage=16&m=32

Märkningsprojekt på åland. Lite statistik iaf, lägger mig inte i debatten mera än med länken
                  Tycker det är bra med såna här undersökningar men jag måste påpeka att man inte kan dra några direkta slutsatser av resultatet.
                  2 slutsatser man kan dra är att gäddor överlever återutsättning, och att några inte ens i det korta perspektivet verkar lida svårt av att ha blivit krokad och drillad.

Vad man inte kan dra för slutsatser är hur stor del av gäddorna faktiskt överlever. Återfångsen är ju knappt 8% Vilket skulle (i teorin) kunna betyda att 92% av gäddorna avlidit. Nu tror jag inte det är så i praktiken men man måste inse bristen i en sådan här undersökning. Datat kan mycket väl bli bättre över tid om flera års fiskande ger högre återfångst procent. Men även det är osäkert då gädda som faktiskt dött mycket väl kan ha dött av helt andra orsaker än att den blivit krokfångad.

För att säkerställa en sån här undersökning skulle man vara tvungen att ta alla fångade gäddor och överföra dem till en kontrollerad miljö (akvarium, damm eller liknande) där man över en längre tid (14dagar eller mer?) kan studera överlevnaden. En sån undersökning skulle vara väldigt värdefull även om den gjordes på ett relativt litet antal individer. Redan så lite som 10st skulle ge en bra indikation på överlevnadsgraden. Framförallt så är resultatet säkerställt och skulle lätt kunna upprepas. Problemet här skulle vara transporten från fångstplatsen till den kontrollerade miljön vilket skulle lägga på ytterligare ett lager som skulle kunna orsaka mortalitet utan att det beror på själva fångsten.

Jag gillar verkligen såna här projekt i allmänhet bara man har insikt om begränsningarna i möjligheten att dra slutsatser av utfallet.
                  Senast ändrad av grebgokz; 2011-06-01, 11:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
                    ...
                    4 gånger har du postat här nu utan att tillföra någonting jag tycker det är du som ska lägga av om du inte vill tillföra någonting.

Kommentera

"Effective catch and release, however, can be jeopardised by extended play time, hooking
                      location, the use of live bait and air exposure (Casselman, 2005). Studies have also shown
                      several environmental factors, such as water temperatures above 22°C and very soft water,
                      can reduce the survival rate in angled salmon by having a profound effect on their recovery.
                      Angled salmon which have recently entered freshwater are also more vulnerable to the
                      stress, due the significant osmoregulatory pressure (Tufts et al., 1997)."

Den skotska undersökning var mycket intressant.
                      Vill man köra C&R ska man anpassa utrustningen efter det. Dvs inte för lätt utrustning man vill inte drilla fisken för länge. Vattentemperaturen är viktig för återhämtningen 22°C för lax nämts i undersökningen. Andra arter har andra trivseltemperaturer men kanske ska man vara mer restriktiv i slutet av Augusti när vattentemp lätt kan överstiga 25° i vikar.

Så korta drill tider undvik att fiska i för höga vattentemperaturer.

Intressant att maskfångad lax hade betydligt lägre överlevnadsgrad (som sämst 68%) mot de övriga fångsterna.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      251 visningar