Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Försöker hålla mig borta från sådana här diskussioner men känner att jag måste rannsaka mig själv och skriva av mig lite .

Jag tycker det är en intressant "brandfackla" som kastats in här av grebgokz som får en att fundera lite.

Precis som så många andra här på siten så bedriver jag till 99,9% C&R. Varje år så plockar jag upp en och annan gös/öring/harr/röding som hamnar i stekpannan, resten går tillbaka i sjön så varsamt det går för att skona fisken. Några brukar det även bli som måste avlivas på grund av att de är så pass skadade och jag inte med gott samvete kan släppa tillbaka dem då moralen sätter stopp för att det känns som djurplågeri.

Det är dock här som dubbelmoralen/anpassningsbara moralen kommer in;

Varje gång jag krokar en fisk så är det egentligen per definition djurplågeri. Fisken får mer eller mindre skador av krokar och den tröttar ut sig etc. I vilken utsträckning man kan klassa det som plågeri vet jag inte. Men ingen kan säga att fisken mår bra av det i alla fall, den hade mått bättre av att inte bli krokad och kämpat för sitt liv från första början.

Jag är helt övertygad om att C&R fungerar, självklart (tyvärr) så är det ju så att inte all fisk klarar sig, men är övertygad efter att ha läst diverse artiklar och studier kring det att det till majoritet fungerar. Ett konkret exempel utöver den länk som tidigare postats är denna; http://teamhajmat.wordpress.com/2011...ske-vi-upplevt där grabbarna fångar samma fiskar flera gånger under samma helg (t.o.m. samma dag). Rolig läsning att det verkligen funkar.

Så varför fiskar jag då "för nöjes skull" om jag vet att det i grund och botten är moraliskt fel? Och går ur vägen för att motivera den tvivelaktiga moralen med metoder som Catch and Release eller filosofier som Limit Your Kill och liknande?

grebgokz tyckte jag förmedlade det bra; "Jag fiskar inte för fiskens bästa utan för att det tilltalar min stenåldershjärna och att jag njuter av jakten spänningen och den slutliga fångsten."

Jag vet att det är moraliskt fel, om jag ser objektivt på det, att "leka" med fisken på det viset men försöker ändå motivera det och ljuga för mig själv för att "komma undan" med beteendet.

För att komma tillbaka till ämnet igen, så vad är då ok? Med detta i ryggen så är ju hela fiskeintresset helt bissart och svaret skulle vara "ingen fisk". Men tar vi då in att jag försöker rättfärdiga beteendet med att det ju är helt fel men jag försöker ju i alla fall vara varsam om fisken så då är det ju lite mindre moraliskt fel...vart går då gränsen för hur många fiskar det handlar om innan det inte längre är ok? Har inget svar på det faktiskt.

Sedan är det lite typiskt för fisket och synen på vatten (och vattenlevande djur) i största allmänhet. Skulle Catch and Release bedrivas inom jakt efter t.ex. Rådjur (vet inte hur det skulle gå till, sömnpilar eller nåt) skulle det bli en folkstorm! Nu kanske detta är en orimlig jämförelse då ett stort däggdjur med största sannolikhet har en större intelligens än fiskar. Men ni förstår. Även om vi sportfiskare har kommit längre i vårt tänk gällande våra vatten och hur de förvaltas kontra de som dikterar regelverken och bedriver yrkesfiske, så håller vi ändå på och rättfärdigar ett lite smått absurt beteende på olika sätt.

Jag älskar att fiska och kommer fortsätta försöka få så mycket fisk jag bara kan när jag är ute genom att på olika sätt ljuga för mig själv för att rättfärdiga min tvivelaktiga och snedvridna "moral".

Skitfiske på er!

Webb - www.teamtrogdor.se
    Blogg - blog.teamtrogdor.se
    Facebook - www.facebook.com/TeamTrogdor
    Twitter - www.twitter.com/TeamTrogdor

Kommentera

ja du leafo, kunde inte sagt det bättre själv

Kommentera

Här är en liten läsvärd sak om C&R fiske http://www.slu.se/Documents/externwe...%20Winberg.pdf

Kommentera

Den dag det börjar kännas som att fisket,eller jakten för den del,som jag utövar är fel på något sätt och jag ens börjar tänka tanken att det är djurplågeri jag sysslar med kommer jag att sluta med det,så mycket moral har jag i alla fall.

Det är bara det att jag inte på något vis kan tycka att det rör sig om detta,rent juridiskt är det inte heller djurplågeri så länge det sköts på rätt sätt,sedan skiter jag fullständigt i vad disneyfierade djur och fiskkramare som grebgokz anser om saken.

Måhända har de svårt att förstå hur jag och många med mig tänker,vad jag däremot har svårt att förstå är att till exempel
          grebgoks som faktiskt anser att det ibland övergår i djurplågeri fortsätter i alla fall,detta är dubbelmoral långt utöver det vanliga
          och tänkte jag på det viset och ändå fortsatte med det skulle jag nog skämmas för mycket för att ifrågasätta andra som sysslar med samma sak...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
            Det är alltså OK att kastrera grisar utan bedövning för att alla överlever?
            Det är alltså OK att sätta en krok i munnen på en fisk och drilla den för att alla överlever? (vilket inte är sant alla överlever inte och du vet inte när och om kroken sitter bra eller inte i nästa hugg)

Har jag förstått dig rätt är det alltså okej att kastrera några grisar utan bedöving bara man inte kastrerar för många?
            Antingen är det väll okej att sätta en krok i munnen på en fisk eller inte. Blir jättekonstigt att sätta ett antal på hur många det är okej att "plåga".

Kommentera

Man får ju inte glömma att grunden för fiske var att skaffa föda.
              Sen att vi idag inte svälter om det inte kommer upp en knippe abborre.
              Att njuta av lite dagsfärsk fisk fångad av en själv. Är ju bara det en upplevelse.
              Sen finns det ju många som inte äter fisk.
              Där blir det ju lite mer problematiskt tycker jag. Fast en del tar ju upp fisk till nån dom känner.
              Sen skiljer det ju på metet på typ sutare, karp, ruda, sarv som exempel.
              Där man överhuvudtaget inte ens har tanken på mat. Förutom vissa invandrare som tacksamt fångar en jul karp. Och det kan vi knappast belasta dom för.
              Man kan alltså inte så enkelt dra slutsatser som vår rannsakande vän här gör.
              Alla har vi vår tro. En del tror på Gud i alla dess former.
              Själv tror jag på min egen tro som är naturen. Lite som indianerna gjorde.
              Dom dödade bufflar för att äta. Men tog inte för mycket.
              Den vite mannen förstod inte naturens lag. Och idag vet vi hur det gick.
              Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Mycket bra sagt Elanen: "Lite som indianerna gjorde. Dom dödade bufflar för att äta. Men tog inte för mycket. Den vite mannen förstod inte naturens lag. Och idag vet vi hur det gick."

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Märklig diskussion...

Enligt mig är C&R definitivt något som bör läras ut och uppmuntras.
                  Helt klart och jag är för C&R då det är nödvändigt ur fiskevårds perspektiv idag. Har ingenstans i något av mina inlägg påstått att C&R är dåligt som fenomen den som uppfattat det så har inte läst det jag skriver ordentligt.

Men det jag vänder mig mot är att C&R används som en "ursäkt" (i brist på bättre ord) att överutnyttja resursen. När normalt fiske förvandlas till total huggsexa och man kan dra hur mycket fisk som helst på kort tid och då gör man det bara för att jag kör C&R och då gör det längre ingenting. Då tycker jag att man förlorat respekten för fisken och att man inte längre ägnar sig åt sportfiske även om man tekniskt kan mena att det är sportfiske så tycker jag att utan att ta hänsyn till fisken och miljön så har man tappat en del av vad sportfiske är.

Jag upprepar C&R är inte liktydigt med sportfiske. C&R är en fiskevårdsåtgärd helt klart en nödvändig sådan men när man inser att man sätter tillbaka fisk för att skona ett fiskbestånd från överfiske kan man också inse att ett överfiske med C&R inte heller är särskilt bra.

Vi har tidigare jämfört mörtfiske med gäddfiske där det sägs vara normalt med 100 mörtar på ett pass. Men om det mörtpasset skulle förvandlas till total huggsexa där man får hugg var 30e sekund konstant hela dagen och det slutar med 1000 fångade mörtar på ett pass. Skulle det också vara OK? Bara för man kör C&R?

Kommentera

Ursprungligen postat av FiskeFreakOscar Visa inlägg
                    Har jag förstått dig rätt är det alltså okej att kastrera några grisar utan bedöving bara man inte kastrerar för många?
                    Antingen är det väll okej att sätta en krok i munnen på en fisk eller inte. Blir jättekonstigt att sätta ett antal på hur många det är okej att "plåga".
                    Visst är det ett konstigt resonemang eller hur?
                    Men sanningen är den att vi människor accepterar mycket som är fel bara det inte händer för ofta eller för mycket. 1 gång är ingen gång brukar man ju säga.

Så om vi fiskar normalt fångar och släpper tillbaka vår fisk i lagom mängd (vad lagom är vill jag inte försöka definiera som annat än att det beror på) så anser jag (och säkert en majoritet av den inte fiskande populationen) att det är OK men när man fångar mängder med fisk som helt klart är mycket över det normala och då fortsätter fisket med hänvisning till att "jag kör C&R och fisken överlever ju nästan jämt" så tycker inte jag längre det är OK vi har passerat någon sorts gräns tycker jag.

Frågar du någon som själv inte fiskar så tycker nog de flesta att det inte är OK. Har haft många diskussioner med icke fiskande som inte fattar varför jag fiskar över huvud taget om jag ändå sätter tillbaka fisken. Hur tror ni deras förståelse skulle vara för ett fiskepass med 50+ fångade och återutsatta gäddor?

Kommentera

Ursprungligen postat av grebgokz Visa inlägg
                      Jag fiskar för att det tilltalar min stenåldershjärna.
                      Skön insikt...
                      Jag har aldrig riktigt förstått varför det är så tillfredsställande att fiska, men nu vet jag att det är för att jag är en stenålderskille. Förmodligen den enda slutsatsen vi kan dra av den här tråden.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      251 visningar