Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Lidande är lidande oavsett vad man gör med fisken. Dessutom lär ingen vara beroende av fisken som mat i dag, så då är det lika mycket onödigt lidande att ta vara på fisken som att släppa tillbaka den. Enligt min logik slutar man att fiska helt om man anser att fisken lider "för mycket" av att sitta på en krok. Qch alla får givetvis göra som de vill så länge man följer lagen.
    jo jag behöver faktiskt fisken,äter inte kött och väldigt lite mejeriprodukter,äter heller inte odlad fisk så jag försöker äta fisken jag fångar
    pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Det har du all rätt att göra. Och vill du sluta fiska efter att ha fått tillräckligt så är det ok det med. Men det är ingen skillnad i lidande oavsett om man tar upp fisken eller inte. Troligtvis skulle fisken hellre vilja bli återutsatt i stället för bonkad efter fångsten(om den kunde välja).

Kommentera

TS jag tycker du ska börja fiska med wobblers helt utan krokar......

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Det har du all rätt att göra. Och vill du sluta fiska efter att ha fått tillräckligt så är det ok det med. Men det är ingen skillnad i lidande oavsett om man tar upp fisken eller inte. Troligtvis skulle fisken hellre vilja bli återutsatt i stället för bonkad efter fångsten(om den kunde välja).
          a de e sant,tycker mest att det är ett intressant ämne tyckte att trådstartaren fick lite orelevanta svar och att många inte förstod meningen med tråden.
          pappa till elvira och amb 1601c

Kommentera

Om jag bara kommenterar TS första inlägg så håller jag med honom om att köra C&R på hur mycket fisk som helst inte är ok precis som att plocka upp och bonka hur mycket fisk som helst inte heller är ok....

En sak jag reagerar lite på är dom som kör C&R på X-antal 1000 abborrar om året för att slå förra årets personliga rekord på X-Antal 1000 Abborrar.

Precis som jag inte tycker det är ok att bonka mer en precis det antalet Borrar man äter och då i en försvarbar storlek...

Kommentera

Lägg nu ner denna för mänskligheten totalt förlöjligande gnabbande.

Det finns bara en person som har rätt och som kan bära huvudet högt och det är trådskaparen (och några andra, ni själva vet vilka ni är) ni andra sätt er ner och fundera över vad ni tänker MED och PÅ.

Frågan är enkel - likaså svaret, NEJ det är inte okej,

Ger mig inte in i frågan vart gränsen går, men den frågan ställdes inte, men kan i sig vara en väldigt intressant fråga, är gränsen 1000 gäddor ? 2000 gäddor ? 75000 gäddor om året ? räkna med några procent dödsfall så blir det väldigt många på 75000 gäddor.

Sen alla dumma förklaringar som att " jag tar betalt och då kan man inte sluta ? ? ?" Eller "jag har planera den där helgen länge och då är det ok" Eller "jag har lagt ner massor av pengar och tid ock ska man då sluta för att?". Ni besvarar ju inte frågan utan beskriver ert eget tillkortakommande. Och det är att allt som är till er fördel gör ni allt för att försvara och tappert försöka rättfärdiga, det lyser igenom i hela den här jä...tråden.

All heder till dig Grebgoks, , du vann och står högst med huvudet högt, grattis
              Senast ändrad av Exxet; 2012-02-19, 11:57.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Märklig diskussion som bottnar, pga brist på statistisk säkerställda undersökningar, antingen i lösa antaganden eller metafysiska frågeställningar angående fiskens lidande. Varför inte verka för att en bra studie angående C&Rs effekter studeras? Sportfiske är en växande turistnäring och alltså viktig för den framtida samhällsekonomin. Därmed borde en studie kring C&R tämligen lätt kunna få forskningsanslag. Om ni brinner så mycket för frågan tag då kontakt med exempelvis institutionen för biologi och miljövetenskap vid något universitet, eller kommunpolitiker, eller till turistföreningar och försök få igång något.

Kommentera

Ni kan ju också ta in aspekten att den fisk ni äter kanske inte är så bra för varken er eller er avkomma (om ni är kvinna främst) då fisken innehåller otroliga mängder PCB, DDT, PFC o.s.v. som inte kan brytas ned och ansamlas i er kropp och vid eventuell nedbrytning kan orsaka cancer. Förutom det kan det även ge infertilitet och fosterskador då det går över placenta och bröstmjölk. Jag äter aldrig egenfångad fisk, jag har råd att köpa annan mat (MSC-märkt fisk är bra exempel, dock ej odlad)

Edit: För att inte tala om olika tungmetaller.
                  Senast ändrad av orient; 2012-03-30, 09:45.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                  28 svar
                  2 614 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                  3 svar
                  253 visningar