Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det OK att fånga hur mycket fisk som helst bara man kör C&R?

Min åsikt = NEJ!

Jag har debatterat detta i en annan tråd och tänkte här nu lämna öppet mål för vidare diskussion.

Länk till den tidigare debatten http://www.fiskesnack.com/forum/show...%C3%A5-en-helg
    men håll fortsättningen här annars blir väl administratörerna snart trötta på oss.

detta ska bli intressant.

jag som är guide med betalande gäster som vill ha så mycket fisk som möjligt. hur ska jag göra då?
    om vi fiskar abborre och får 5-600 på en dag? eller som i fredags 40 gäddor på 6 timmar? ska jag säga att nej nej nu åker vi iland med 3 gäddor eller 5 abborrar. det tar kanske 5-15 min.
    Senast ändrad av boman1979; 2011-05-31, 12:43.

Kommentera

Tror inte många hade gett upp om gäddorna tar som tokiga? man tröttnar aldrig på det, i alla fall inte jag:-)
      Kolla in min nya blogg! www.pikefisher.blogg.se !! :-)

Kommentera

grebgokz

Nästan alla på detta forum kan rabbla upp oändliga exempel på att tex gädda, klarar sig i 99,9% av fallen, om c&r sköts på ett snabbt, smidigt och rätt sätt. Så jag förstår inte varför de ska vara fel att fånga 60 gäddor på en dag om du utövar c&r på rätt sätt satt du vet att mest troligt kommer alla dom gäddorna överleva om dom inte va krokade i gälarna eller liknande.

Sen som va sagt i den länkade tråden, om du hittar en vik eller så där de står stora mängder med gädda så nöter du självklart vidare eftersom nästa hugg kan ju va en 10+?

Kommentera

Dina resonemang kring att det inte är något sportfiske (i den andra tråden) är väldigt svaga. Du måste nog försöka se det något vidare. Det är ju inte direkt så att varje dag på sjön resulterar i ett 50-tal gäddor på två man, inte sant?
          Ponera att en sportfiskare lägger väldigt många dagar på sjön, vissa av de slutar med blankpass. Då måste det ju vara ok, att hämta hem "belöningen" genom ett riktigt lyckat fiske ett par gånger. Det kan ju ligga väldigt många dagars slit bakom ett lyckat fiske. Jag skulle, precis som de flesta sportfiskare, fortsätta fisket tills jag inte orkade mer om storleken vart bra.

Att döma av det du skrivit tidigare så har du nog inte riktigt samma intresse av fisket som många andra här inne. När jag själv fiskar så kan jag långt innan planera att avsätta en helg till fiske och åka iväg en bit. Då skulle det kännas väldigt märkligt att packa ihop och köra hem efter någon timme för att man har bra fiske. Är inte det något paradoxalt?

Sen att man stressar och ev skadar en viss del av fisken är naturligtvis oundvikligt. Men flera gånger har vi sett fiskar som återfångats både en, två, tre och ännu fler gånger. Det måste ju säga någonting iaf.

Så mitt svar är att jag tycker det är OK, så länger man känner att man sköter C&R och hanterar fisken på et bra sätt.

Kommentera

Instämmer till 110% med föregående talare.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Har varit med på vad du menar hela tiden men att du jämförde c&r med nätfiske är riktigt lågt.

Jag ser inte likheten med att ur miljösynpunkt återsätta den fisk man får i dom vatten man fiskar i för att skada fiskebeståndet så lite som möjligt, och man dessutom oftast bara får det man är ute efter. Hur många utav dom som lägger nät äter precis allt dom får? mycket slängs eller kastas döda tillbaka i vattnet där det inte finns en chans för återväxt överhuvudtaget, om du tycker att det är att gämföra med Sportfiske så vetefasen vad du är ute efter.

Kommentera

OK några synpunkter på kommentarerna

Om man åkt långt och förberett sig för sitt fiske så ger det alltså automatiskt rätt att ta så mycket fisk som möjligt?
                Om man krok fångar en fisk så skadar man fisken i 100% av fallen. Dödlig utgång varierar med hantering och art (årstid) men den är inte 0%.
                Krokad fisk påverkas garanterat av att ha varit krokad och drillad.
                Om man är fiskeguide och tar betalt för fiske av sportfiskare så är det helt OK att påpeka att om fisket är "för bra" kanske man skall rikta om sitt fiske till annat där det inte blir riktigt lika många krokade fiskar. Sportfiskare är oftast med på det. (har själv vid makrillfiske med turbåt varit med om att skepparen påpekat att man inte bör dra för mycket fisk när det är "för bra" fiske).

De undersökningar på gäddans överlevnad som gjorts sträcker sig som längst 48h. Detta ger ett mycket stor osäkerhetsfaktor om vad som händer på längre sikt i fråga om infektioner m.m. dessutom finns annan fisk än gädda. Hur är överlevnaden på gös? Folk har ju skrutit i samma tråd vi diskuterat tidigare om 50+ fångade gösar på ett pass.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
                  Har varit med på vad du menar hela tiden men att du jämförde c&r med nätfiske är riktigt lågt.

Jag ser inte likheten med att ur miljösynpunkt återsätta den fisk man får i dom vatten man fiskar i för att skada fiskebeståndet så lite som möjligt, och man dessutom oftast bara får det man är ute efter. Hur många utav dom som lägger nät äter precis allt dom får? mycket slängs eller kastas döda tillbaka i vattnet där det inte finns en chans för återväxt överhuvudtaget, om du tycker att det är att gämföra med Sportfiske så vetefasen vad du är ute efter.
                  Jag jämförde inte C&R med nätfiske, jag jämförde ohämmat C&R fiske på ett överdrivet stort antal individer med nätfiske. Eller rättare sagt det jag ville lyfta fram (men kanske inte klart gjorde) var att jag anser att ohämmat C&R fiske på massor av individer också är oansvarigt ur ett bestånds perspektiv precis som nätfisket är.

En husbehovsfiskare som lägger nät 1-2 gånger per år och dödar 10-20 fiskar kommer han skada ett fiskbestånd mer än en sportfiskare som kör C&R på 500 gäddor på ett år?

Kommentera

Här är ett klockrent bevis på att iallafall gäddan klarar sig helt galant bara du sköter om den på rätt sätt!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    251 visningar