Någon som kan hänvisa mig till någon internet sida eller något annat som kan visa vilken form av fiskevård som bedrivs i Kaitumälven!!??? Vad som har gjorts och vad som görs....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskevård i Kaitumälven!
Collapse
X
-
Vi äger mark efter den nedre delen av Kaitumälven och där kan jag säga att det inte gjorts mycket alls så vitt jag vet iaf. Inom Killinge byavatten så är det iofs båtfiskeförbud, det kanske man kan kalla en typ av fiskevård?
Längre upp i älven kan jag inte svara på vad som gjorts.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Slår du mig så är du värdelös! Så det så!
Läs min fiskeblogg:
http://blogg.fjallfoto.se
-
Nja det känns mer som att båtförbud är en regel, tänkte mer på om man har restaurerat vattnet på någon sträcka eller något. Har en engelska presentation till måndag och det enda man hittar är mått och bag limit regler i princip. Har du någon koll vad fiskekort/en kostar där? Tjuonajokk kommer ju klart med i arbetet med tanke på att ägaren till den "byggden" inte äger vattnet osv. Sen lite om killingebyn men det e svårt att hitta någon direkt fakta...
Kommentera
-
Kaitumälven behöver inte restaureras, den har mig veterligen aldrig blivit ödelagd i jakten på friare flottningsleder. Visst har det flottats timmer på älven, vi hittar ibland kvarglömda verktyg från början av 1900-talet i skogarna. Sen så har vi en förfallen timmerkoja alldeles bredvid vår nya jaktkoja, gissningsvis så är den också 100-talet år gammal, bara bottenstockarna som återstår.
Jag ska slå en signal till min pappa och höra om han vet något mer, återkommer snart.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Läs min fiskeblogg:
Kommentera
-
Så, nu har jag fått lite mer info.
Ingen flottningsrensning som min pappa heller känner till, själv har jag ju varit och vandrat runt en del där och inte heller sett några spår efter det. Flottats har det dock gjorts, vägen efter älven byggdes inte förrän på 70-talet så det har bara varit tåg till Kaitum som kunnat användas för att ta sig till de övre delarna.
Ovanför Killingifallet så hade han något minne av att det skall ha satts ut någon fisk för länge sedan, dock okänt vad det var så det är väl svårt att använda det i något vetenskapligt. Man ville inte blanda den utsatta fisken med vilda fisken längre ner i älven.
Här kan du hitta lite mer info, men det har du säkert redan gjort.
Jag hoppas att detta hjälper dig lite på vägen.Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......
Läs min fiskeblogg:
Kommentera
-
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art