Det (o)fria fisket i Vänern - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Det (o)fria fisket i Vänern

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Det (o)fria fisket i Vänern

Det är ju som bekant så att alla får fiska i vänern. Det gäller ju dock bara om man håller sig på rätt platser, vilket ofta innebär ganska otillgängliga och o intresanta platser. Med båt får man ju bara fiska om man håller sig på djupare vatten än 3 meter, minst 300 meter från land (eller ö större än 100 meter). Man får heller inte fiska i någon vik som har ett sund smalare än 1km.

Nu är det ju så att vissa ändå får fiska på dessa platser, men bara om man har fiskerätten där. Fiskerätten ger en rätt att fiska i princip hur man vill utan att någon kan hindra en, det är känslan man får i alla fall när man åker i vänerns skärgård. Tyvärr är det ofta så att fiskerätten arenderas ut till någon gniden självisk jävla yrkesfiskare som gör som jag skrev och fiskar hur han vill. Med andra ord är det bara full balja som gäller oavsett om det innebär att den som ska fiska där om 20år när han ändå är död har ett avsevärt sämre fiske eller kanske inte ens kan fiska där.

Det jag vill komma till är om man inte kan ta kontakt med den som i grunden har fiskerätten och arendera den själv? Om man t.ex bildar en förening och ser till så att man får fiskerätten i ett par vikar och satsar på ett hållbart fiske utan några som helst nät och utför C&R, men med mini och maxmått och fångstbegränsning om man ändå vill ta upp fisk någon gång. Det vore extrem intressant att få utföra detta och sen se om fisket kan återhämta sig till vad det en gång var.
    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Du blandar ihop begreppen. Fitt Handreskapsfiske Ostkusten samt de stora sjöarna med fiske på allmänt vatten. Som tex Trolling på Vänern, det är inte samma regler som gäller när du spinnfiskar.

Kommentera

Då har den yrkesfiskaren som jag pratat med ljugit för mig. Han säger att han arenderar vattnet och att det är totalt förbjudet att fiska med båt över huvud taget där någon annan har fiskerätten. Inte bara att det gäller trolling.

Hur som hälst så var mer frågan om det är möjligt att skaffa fiskerätten i en vik och sen satsa på fiskevård i den med egna bestämmelser om fångst i stället för att någon ska fördärva sjöns ekosystem?

Kommentera

Lite info.
        Läs på länstyrelsens sida;

Det står bl.a. "I enskilt vatten är fiske med handredskap tillåtet. Fiskemetoden får dock
        inte kräva att båt används"
        Det står alltså inte att båt inte får användas vid fiske i enskilt vatten.
        Använder man fiskemetoder typ att kasta med spinn eller haspel så är det inte en fiskemetod som kräver båt vilket då inte har någon betydelse om du står i en båt eller inte och kastar.
        Trolling får man väl iofs anse vara en metod som kräver båt...!
        Det du skriver om fiskeförbud i vik eller sund som är smalare än 1km har jag aldrig hört talas om.....
        Tipsa yrkesfiskaren om länstyrelsens sida.
        //Kenneth

Kommentera

Som Gös-Jonas påpekar du blandar ihop begreppen. Eller snarare att yrkesfiskaren för dig bakom ljuset, medvetet eller av okunskap.
          De avstånd vad det gäller öar och sund som du nämner gäller INTE handredskapsfiske med spö eller liknande redskap UTAN fiske med nät, långrev, ryssja och bur vilket också är fritt för svenska medborgare om avstånden och bestämmelserna följs.. Yrkesfiskaren fiskar med rätten till enskilda fiskerätten på det vatten han arrenderar men du har med stöd av det fria handredskapsfisket samma rätt att fiska där med spö men inte med de redskapen han använder.

Sedan kan det finnas områden där allt fiske är förbjudet eller delar av året.

Givetvis kan du arrendera vatten av vattenägaren, brukar inte kosta mycket men andra har följdaktligen rätt att fiska med handredskap på det vattnet om det ligger i de stora sjöarna..tex Vänern..

Förstår vad du är ute efter, berömvärt..kanske det finns någon möjlighet? Kolla med länsstyrelsen...
          Senast ändrad av Hemi; 2011-01-30, 15:28.

Kommentera

Ok, tack för svaren!

Ja, ska jag vara ärlig så har jag ju inte kollat upp hur det faktiskt ligger till utan bara hört vad yrkesfiskaren sagt till mig och han är nog den sniknaste person jag mött på sjön i alla fall så det skulle ju inte förvåna mig om han gör allt för att få en därifrån...

Men som du säger Hemi så skulle man ju kunna lägga beslag på fiskerätten och bara tillåta det fria handredskapsfisket och se vad det leder till i framtiden. Kunde nog bli väldigt mycket bättre fiske på sikt tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av roach master Visa inlägg
              Ok, tack för svaren!

Ja, ska jag vara ärlig så har jag ju inte kollat upp hur det faktiskt ligger till utan bara hört vad yrkesfiskaren sagt till mig och han är nog den sniknaste person jag mött på sjön i alla fall så det skulle ju inte förvåna mig om han gör allt för att få en därifrån...

Men som du säger Hemi så skulle man ju kunna lägga beslag på fiskerätten och bara tillåta det fria handredskapsfisket och se vad det leder till i framtiden. Kunde nog bli väldigt mycket bättre fiske på sikt tror jag.
              Ju bättre påläst du är dessto bättre kan du argumentera.
              Fria handredskapsfisket innehåller bara det en massa regler. Absolut inte bara rättigheter.
              Gäller att veta vilka skyldigheter du har.

Hur konstigt det än låter får man fiska med nät ( om du följer reglerna ) i det fria fisket på Vänern dock efter registrering.

Så om du trollat på enskilt vatten med utterliknande redskap tolkar jag det som om det är du som gjort fel.
              Om du ismetat med fler spön än du kan hålla i händerna ( ? ) kan på enskilt vatten kan i alla fall arrendatorn hävda att du gör fel. Jag påstår att det inte är prövat och sannolikt ej heller kommer att tas så långt som till domstol.
              Testa att bekosta ( lägga beslag på ) ett arrende på enskilt vatten vettja!
              Spinnfiskare, metare, flugfiskare och pimplare får fiska på ditt vatten i alla fall.
              Trollare får du köra bort.

Kan vara hållbart fiska att köra med full balja.

Kommentera

Det är ju i princip omöjligt att kontrollera de regler som finns, vilket givetvis gör dem än mer besynnerliga. Reglerna om det fria handredskapsfisket och allt vad det heter är väl 1000 år gammal och syftar i största delen till olika typer av nätfiske. Vänern, som är sveriges största sportfiskesjö och påföljande mångmiljonindustri, har ett regelsystem som är anpassat efter något som är förlegat och tillhör det gamla brukssamhället. Då var det viktigt, livsviktigt, att ha rätten till bra fiskevatten. Man slogs, bokstavligen, om dessa rätter. Därför uppkom denna indelning en gång i tiden. Men den har som sagt var spelat ut sin roll.

Kommentera

Nej det fria handredskapfisket är inte så gamalt och har inget med nätfiske att göra. Det fria handredskapsfisket kom i mitten på 80-talet.

Kommentera

Så sant. I samband med att sportfisket ökade i Sverige och yrkesfiskarna började svettas...En sak ska man ge nätfiskarna en stor eloge för och det är deras ENORMA lobbyverksamhet som inte har någon motsvarighet i det svenska samhället.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 608 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    245 visningar