Egen miniforskning i vattendrag - kul idé eller bara dumt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egen miniforskning i vattendrag - kul idé eller bara dumt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Egen miniforskning i vattendrag - kul idé eller bara dumt?

Hej,

Jag har i sommar lagt stor del av min tid av att bygga en sommarstuga långt ute i skogen i västra Dalarna. Jag har sedan jag var liten ett stort intresse i fiske, djur och natur och stugan som byggs ligger precis på en långsmal halvö mitt i ingenstans. Fantastiskt läge. Ingen el. Iaf inte än... Stugan byggs på mark som varit i min sambos släkt sedan länge så vi kommer garanterat ha stugan där för evigt. Om jag hade fått bestämma från början hade jag hoppat över det där med sommarstuga men man får kompromissa här i livet. =)

Jag har på höstkanten gått och grubblat om man skulle ta och göra någon form av tester i sjön. Mest på skoj men det kan säkert vara till vinning för kommunen på något sätt. Jag själv är miljöingenjör och sambon kemi och miljöingenjör så vi har iaf lite koll på läget men mer än så är det inte.. Låter mer högfärdigt än sanningen.

1. Vad är vettiga begränsningar? Vad kan det ta i tid att ta proverna? Någon av er som varit med i liknande projekt? Jag har spånat på om man ska lägga en test på våren och en på hösten där man tar prover i någon form. Jag vill inte att halva semestern blir med pipetter och provrör. Det ska vara på en behaglig nivå. Räknar sedan med att vi kör tester i 30år om inte halvön sjunkigt eller om barnbarnen hällt flygbensin i hela sjön.

2. Vad för prover bör man ta? En kombination av nätprovfiske och vattenvärden, är det för omfattande? Jag ska erkänna att jag inte helt tänkt igenom detta ännu så det gör inget om ni hjälper till på traven. pH, syrehalt, fosfor? Något i fiskarna som kan testas på ett enkelt sätt och/eller kan vara intressant? Maginnehållet, vad de ätit just den delen på året? Antal fisk i nätet? ..osv.

3. Kommunen ska väl kontaktas om/när vi gör slag i saken. De kanske kan tillhandahålla utrustning? Någon som har erfarenhet av sånt?

Det finns gädda, abborre, mört, löja, stor id och säkert någon mer art. Har skämmigt nog inte fiskat speciellt mycket där än. Vi har roddbåt. Där har ni lite grundförutsättningar och tankar från en tankspridd stockholmsdalmas.

Hoppas på kul och intressant feedback som kanske rent av hjälper till att omforma idéerna till verklighet.
    Senast ändrad av JohnH; 2010-10-26, 22:15.

Antar att det är länsstyrelsen för ditt område som håller i sådant.
    Så är det i alla fall här och jag hade nöjet att för två år sedan arbeta med just provfiske i en massa sjöar samt ta vattenprover av olika slag.

Hör med länsstyrelsen för ditt område ifall de redan gör dessa mätningar i din sjö istället för att själv börja göra det.
    Om de gjort provtagning och provfiske så är det bara att be om resultaten.

Kommentera

Länsstyrelsen ska du nog kontakta om det mesta du planerar. Framförallt nätprovfiske som jag vill minnas fodrar tillstånd (dock ej säker).

Men som alltid när man gör ett fiskevårdsprojekt börjar projektet med en fråga man vill ha svar på

Jag skulle nog ha en rätt lätt nivå på undersökningarna om ni planerar att göra detta i hela 30 år som ändå är bra lång tid. Stand. Nätprovfiske är exempelvis inte det roligaste/snabbaste man kan göra. Det tar bra lång tid. (givetvis beroende på hur mkt ni får i näten).

Om du endast vill kolla hur vattnet "mår" hade jag nog kört på kvicksilverprovtagning (gäddprover), syremättnad, siktdjup och möjligen bottenhuggare. Om ett vatten är eutroft eller inte ser man rätt tydligt utan att köra nätprovfiske. Dock får man ju med nätprovfiske mer en inblick av hur populationen hos vattendraget ser ut.

Kommentera

Ta kontakt med Sportfiskarna, dom har koll på det mesta när det gäller det du vill ha svar på.

Kommentera

Tack tack för infon. Har kollat VISS och fått tag på vattenvärden för sjön så den delen hoppar jag över då det är överflödigt att jobba med. Jag har mejlat en person på fiskeriverket som har hand om provfiske i små sjöar. En bra start iaf.

=)

Kommentera

Det finns stor id i sjön så man kanske fokusera på den arten och se vad den käkar, hur mycket den växer osv..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
            28 svar
            2 613 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
            3 svar
            249 visningar