Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
TV4 tar upp Sportfiskarnas rapport om den småskaliga vattenkraften
Collapse
X
-
Fan va skönt att frågan blir uppmärksammad iaf. Vi ligger så sjukt långt efter de flesta länder när det kommer till bevarande av strömmande vatten. Det är på tiden att Svenska staten inser att det finns pengar och naturvärde i att bevara forsarna. Många gånger mycket mer pengar än vad vad vattenkraft kan ge.
-
Vattenkraften ger ju enoma summor pengar men inte till oss svenskar som
har ärvt denna naturresurs. Vinsten flyter till största del utomlands.
En del kommer går till statskassan i form av vinstskatt.
En levande eko- och sportfisketurism runt fritt strömmande vatten skulle antagligen generera mycket
mera.
Kommentera
-
Inte konstigt att det inte går att leva på fiske turism i Sverige i dom outbyggda älvarna när kustfiskarna tillåts att fiska upp största delen av den lekvandrande fisken. I Sveriges bästa laxälv är fångst frekvensen 0,03 laxar/dag medans i Varzuga 2,23 laxar/dag
Kommentera
-
En sak jag reagerat på är att det ofta är väldigt billigt eller gratis att fiska i Sverige (Vet dock inte vad det kostar i Kalixälven?!). Vilket har sina fördelar men jag tror att staten många gånger är lite väl rädd att ta ut avgifter. Tänk hur mycket pengar det som skulle dras in om det kostade exempelvis 500 kr per år, 100 kr per vecka eller liknande att fiska i Östersjön. Tro inte nu att jag vill få fiske till en överklassport, men många bäckar små d.v.s. många mindre avgifter i stället för inga eller för små skulle kunna bli till stora summor pengar och plötsligt blir sportfiske något att räkna med ur ekonomisk synvinkel. För det är ingen brist på utövare!
Erfarenheten visar att fiskevård blir allvar först när det finns pengar att tjäna på den. Ett bra exempel på det är Argentina där man förbjudit yrkesfiske vid många flodmynningar för att gynna sportfisket då det drar in mer pengar än yrkesfisket. När jag var i Albany (New York state) i vintras fick jag berättat för mig av en fiskeintresserad kollega att man rev många mindre dammar för att återställa vattnen och satsa på sportfiske. Berättade lite om fiske i Sverige för honom då han var sugen på att komma hit och pröva. Tycke det lät billigt först när han trodde priset för ett fiskekort var i dollar, sen när jag sa att det var ca en sjundedel satte han kaffet i halsen. Tror att sportfiske skulle kunna konkurrera ut den småskaliga vattenkraften på många platser om man satsar ordentligt på fisketurism. Den större vattenkraften är förmodligen svårare att konkurrera ut med ekonomiska medel. Personligen skulle jag med glädje betala en skälig summa för att fiska i mitt hemmavatten Mälaren om jag visste att pengarna gick raka spåret till fiskevård och dylikt. Mälaren som för övrigt höll en god stam av insjööring en gång i tiden innan vart enda strömmande vattendrag förstördes och öringsstammen dog ut.
Kommentera
-
Jag hade också gärna betalat mer för fiskekortet om det leder till bättre fiskevård.
Vi behöver inte konkurera ut den småskaliga vattenkraften. Viktigast är att vi får
till en lagstiftning som tvingar alla idkare att bygga fiskvägar. Den storskaliga vattenkraften
kommer vi inte bli av med på många hundra år. Stockholm stad borde lägga pengarna
på fiskvägar istället för massutsättningar av havsöringssmolt. 99% av alla sveriges
kraftverk saknar fisktrappor.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art