Går det att återställa denna sjö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Går det att återställa denna sjö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Går det att återställa denna sjö?

Tjena,

Pappa äger marken runt en sjö eller åtminstone 50% av den.

Sjön är mer lik ett kärl nu för tiden då bönderna ledde vattnet runt den för att få mer åkermark.

Där finns ett inlopp och utlopp som aldrig verkar torka även om dem antagligen kommer från större mossar.

Detta är väldigt längesedan och jag är nu sugen på att sätta något dämme i utloppet för att försöka höja vattennivån en aning.

Någon som har erfarenheter av detta och hur man bygger ett bra dämme?

Var kan jag hitta bestämmelser över vad som är tillåtet att göra?

Pappa drog en del fisk i sjön för en 15år sedan genom isfiske, annars har den stått öde en jäkla massa år.

Bilder:

Tacksam för all hjälp

Ha det gött!

Nilsi

Jag förstår att det kliar i fingrarna på dig. Det hade det nog också gjort på mig. Jag är inte direkt påläst i ämnet men tippar att en höjning av dämningen skulle lösa en del av algproblemen. Sedan ställer sig nog frågan hur mycket plats det finns för sjöns utbredning åt sidorna som såklart skulle följa med en fördämning. Det finns ju fiskarter som käkar mycket alger. Dammruda och karp har jag för mig. Å andra sidan är ju just sådana här våtmarker oerhört viktiga för ekosystemen eftersom de flitrerar ut kväve och är hem för bla vattenfåglar och groddjur. Du får kanske göra en miljökonsekvensbeskrivning. Sedan tror jag du måste anmäla ditt förehavande hos Länsstyrelsen.

Kommentera

Oj, det var en igenväxt historia minsann. Men visst, nog går det att återställa det, åtminstone lite.
      Vill du fiska i den åxå? På sommaren och / eller vintern?
      Som det ser ut nu så kommer den att bli rätt långgrund om du bara dämmer den. Dock kommer (förmodligen) en dämning att reducera både näckros- och kaveldunbeståndet i och med det högre vattenståndet.
      Har du möjlighet att gräva? Har du mått på dammen? Har du mått på hur stor du vill ha den? Skriv här eller skicka pm.
      //Jan

Kommentera

Kolla ph-värdet först, om det är försurat, t.ex av bönder som lagt ut gödsel för tidigt och med vårfloden fått en ph-chock. Då lär det inte finnas någon fisk
        i den.
        How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Brownie:
          Angående utrymmet på sidorna så är det en hel del. Minst 100meter runt.

Jan:
          Ja jag vill fiska i den, tanken är att släppa karp i den som kan växa till sig under årens gång
          Mått på dammen har jag tyvärr inte, marken runt sjön är väldigt ostadig och har båten i en annan sjö för tillfället.
          Men jag skulle åtminstonde vilja dubbla storleken på den och få bort en hel del näckrosor.
          Det blir svårt att gräva då det är våtmark runt hela sjön.

Alessandro:
          Bra idè, ska kolla det. Dock är där en hel del fåglar, bland annat svanar. Äter inte dem fisk?

För övrigt var jag nere och tittade närmare på utloppet idag och såg till min förvåning ett 3-4 meter långt dämme som helt hade ruttnat upp. Så tydligen har någon annan tänkt samma tanke som mig för en himla massa år sedan.
          Får kanske kolla med länsstyrelsen som sagt och se om dem har någon fakta om det hela.

Ja, som brownie sa så vill man inte förstöra något men jäklar vad sugen man blir.

Bild på det gamla dämmet:

Klättra upp i ett träd och fick en bra överblick:

Kommentera

Vet du, om du drar i rätt trådar så tänker jag att du kan få bidrag för det där. Det skulle kunna bli ett fågelparadis (våtmark) också.

Men så till dina "problem". För att få bort näckrosorna så måste du antingen rycka upp dem fysiskt eller höja nivån så pass att de inte orkar upp till ytan. Jag tror att det sista scenariot blir svårt att uppfylla med tanke på hur det ser ut. Långgrunt är (och blir) det oavsett.
            Det kan hända att en liten höjning reducerar mängden kaveldun men det ger endast näckrosorna mer utrymme.

Nåja, vidare! pH kan ju vara bra att kolla men inte är böndernas aktiviteter speciellt farliga för just den saken men gott om näringsämnen det har du (syns bl.a. på mängden kaveldun och näckrosor).
            Att bli kvitt det problemet, för det kommer att blir ett, på samma sätt som det är därför det växt igen, kan vara svårt... Nån typ av sedimentfälla i det tillrinnande vattendraget kan vara en liten lösning. I sötvatten är det oftast kväve som är problemet och det finns kvävefixerande växter som du kan plantera i eller nära sedimentfällan isf.

Vad för fisk var det som far din drog? Abborre? Isf får du räkna med att de finns kvar. De är synnerligen tåliga och OM de finns kvar kan dina framtida planer påverkas.
            Men, är det "bara" karp som önskas torde inte ens abborrar vara ett problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsi Visa inlägg
              Brownie:
              Angående utrymmet på sidorna så är det en hel del. Minst 100meter runt.

Jan:
              Ja jag vill fiska i den, tanken är att släppa karp i den som kan växa till sig under årens gång
              Mått på dammen har jag tyvärr inte, marken runt sjön är väldigt ostadig och har båten i en annan sjö för tillfället.
              Men jag skulle åtminstonde vilja dubbla storleken på den och få bort en hel del näckrosor.
              Det blir svårt att gräva då det är våtmark runt hela sjön.

Alessandro:
              Bra idè, ska kolla det. Dock är där en hel del fåglar, bland annat svanar. Äter inte dem fisk?

För övrigt var jag nere och tittade närmare på utloppet idag och såg till min förvåning ett 3-4 meter långt dämme som helt hade ruttnat upp. Så tydligen har någon annan tänkt samma tanke som mig för en himla massa år sedan.
              Får kanske kolla med länsstyrelsen som sagt och se om dem har någon fakta om det hela.

Ja, som brownie sa så vill man inte förstöra något men jäklar vad sugen man blir.

Bild på det gamla dämmet:

Klättra upp i ett träd och fick en bra överblick:
              Pedalfötterna silar gärna alger, inte alla fåglar som äter fisk.
              Kör med gummibåt och en fishingbuddy ekolod för att kolla vattennivån.
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Pappa drog gädda sa han, troligt att han tagit abborre där också.
                Kul om där forfarande finns någon fisk kvar.

Hade varit roligt att se hur stor sjön var för låt säga 100år sedan för att få en blick om hur den såg ut förr. I och med att där satt ett dämme för ett tag sedan så känns det mer okej att sätta dit ett nytt.

Vad äter egentligen karpen? Endast alger och diverse som växer på botten och ej vass och näckrosor?

Tack för tipset om sedimentfälla och det kommer absolut bli att dra upp det mesta av näckrosorna med rötterna isf.

Kommentera

Ska man gräva och dämma osv krävs det först en miljökonsekvensbeskrivning och vidare en vattendom på det. Kolla upp med länsstyrelsen. Det kan bli svårt att få och det kommer kosta pengar.
                  Feskepöjk

www.freewebs.com/specimenstalkers

Kommentera

Ursprungligen postat av nilsi Visa inlägg
                    Pappa drog gädda sa han, troligt att han tagit abborre där också.
                    Kul om där forfarande finns någon fisk kvar.

Hade varit roligt att se hur stor sjön var för låt säga 100år sedan för att få en blick om hur den såg ut förr. I och med att där satt ett dämme för ett tag sedan så känns det mer okej att sätta dit ett nytt.

Vad äter egentligen karpen? Endast alger och diverse som växer på botten och ej vass och näckrosor?

Tack för tipset om sedimentfälla och det kommer absolut bli att dra upp det mesta av näckrosorna med rötterna isf.
                    Man sätter ut gräskarp för att röja upp små vatten som dessa, se fotoalbumet för skillnaden i utseende.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 614 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    252 visningar