Moderaterna vill bygga ut vattenkraften - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Moderaterna vill bygga ut vattenkraften

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jari pratar väldigt förnuftigt på alla punkter här..
    Tack gode [infoga valfri gudom] att det tillslut är beslutat att vi ska kunna bygga nya reaktorer i Sverige..
    En bunt i pengar till forskningen inom landet och vi kan se till att inte bara bland de värdsledande, utan även ha spjutspetsteknologin inom nybyggnationen av de nya generationernas kärnkraftverk..

Att förespråka solkraft i Sverige tyder på stor okunnighet vad det kan ge.. Absolut, solfångare på egna huset kan dra ner kostnaderna för det enskilda hushållet, men det är bara en liten del i det stora hela.. Vindkraft likaså..

Som jag ser det ska vi stå på 3 ben vad gäller energiförsörjningen i landet..
    Kärnkraft, Vattenkraft och Övrigt..
    Den första ska effektiviseras med nya reaktorer..
    Den andra behöver med en effektivisering, ett bättre miljötänk med tanke på vattenlevande djur och ska absolut inte byggas ut mer..
    Gruppen övrigt tycker jag innehåller allt det där andra.. Tänk vind/våg/solkraft, biobränslen, avfallseldning osv osv..

De är fan befängt att vi ska behöva importera el från eu och framför allt från fossila bränslen!
    Detta eftersom vi defacto kan vara mer eller mindre världsledande inom elproduktion och ha billig el dels för oss själva, och kunna exportera säker kärnkraftsel till utlandet..

Detta sagt är jag fullkomligt övertygad om, och är en tillräcklig miljövän samt hatare av stora bolag, att det går att försörja sitt eget behov av el igenom småskalig produktion hemma på sin gård.. Just igenom sol och vindkraft.. Men det kräver sin man/kvinna/familj att få runt det..

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
      Solkraftverk över hela Saharas öken vore fint. I Sverige är det knappt ett nollsummespel.
      Jag tror Jari att du behöver läsa på en hel del om solel...
      visst är det i dagsläget ett nollsummespel i Sverige,här är dock tekniken i stort sett outnyttjad,tekniken finns och den är mångfalt bättre än du
      vill PÅSKINA...
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
        Jag tror Jari att du behöver läsa på en hel del om solel...
        visst är det i dagsläget ett nollsummespel i Sverige,här är dock tekniken i stort sett outnyttjad,tekniken finns och den är mångfalt bättre än du
        vill PÅSKINA...
        Länderna kring Sahara producerar till nästan 100% sin el med fossila energislag,det säger väl det mesta om hur bra solen är för elproduktion.
        "HalvDan var här"

Kommentera

Mer...

Hej igen pojkar!
          När det gäller elpriser så vet jag precis hur en marknad fungerar, det är därför jag säger att i och med att vi mer och mer knyts ihop med en marknad som hanterar 3200 TWh kommer 10-20 TWh mer eller mindre, oavsett kraftslag att göra noll och inget för prisets skull. Så enkelt är det, Europas priser överförs till oss mer och mer, och mer vattenkraft eller kärnkraft eller vindkraft i Sverige gör nada för prisbilden i det läget, något som alla parter är överens om (förutom när man för sin egen förenings talan, som exempelvis Svensk Energi som ofta och gärna far med rena lögner).

När det gäller kärnkraft ställer sig Älvräddarna som ni vet sig neutrala och har ingen åsikt. Men min egen personliga är att OM man pratar miljö och långsiktiga lösningar (flera generationer, av människor, inte k-kraftverk) så är kärnkraft inte en lösning. Detta sagt utan hänsyn till de skador som brytning och hela livscykeln ger, utan endast med tanke på tillgången av uran. Fördubblar vi antalet verk mot dagens (globalt) så räcker uranet i runda slängar 35 år (ekonomiskt utvinningsbart). De andra kärnkraftslagen är fortfarande i sin linda. Dessutom är det mängder av andra råvaror som är väsentliga för vår livsstil som också "peakar" inom den närmaste 20-50-årsperioden, så det är helt andra vägval som måste göras än vilket kraftslag vi ska ha i Sverige...

I Sverige är 98 % av elproduktionen tillika konsumtionen fossilfri, det är transporterna som är bekymret vad gäller koldioxiden och dessa klarar vi inte av genom att bygga mer elkraft bara.

Sedan är det så underligt. Många gånger säger politiker och andra att vi ska bygga samhället på forskning och vetenskap. Men när forskarna nu visar att det går att energieffektivisera med 35-50 % vad gäller el, så verkar ingen ha öronen öppna. Istället tenderar alla debatter om elenergi att spåra ur i en debatt om kärnkraft eller vattenkraft. Märkligt, när forskarna visar att det går att köra runt lilla Svedala på 95 TWh el, lika varmt, lika ljust och samma produktion i industrin som med dagens 145 TWh...

Vindkraft är möjligen fult, men påverkar inte den biologiska mångfalden tillnärmelsevis lika mycket som vattenkraft. Därför tycker jag planeringsmålet på 30 TWh är helt ok, bara man placerar det på rätt ställen, dvs INTE i känsliga fjäll- eller skärgårdsmiljöer, inte i gammelskog, inte närmare rovfågelsbon än 2 km...

Fixar vi de 30 TWh och energieffektiviseringen så är vi hemma; med restaurerade (enligt vattendirektivet) utbyggda älvar och åar samt skyddade nationalälvar.

Tack för ordet,
          Christer :-)

Kommentera

Christer, jag har börjat tvivla lite på dina uppgifter.
            Tillgången på uran är såvitt jag vet inte alls hotad, flera dagbrott väntar på att få köra igång. Därför låter 35 år som en siffra tagen ur luften.
            Beträffande koldioxid är du också helt ute och cyklar. De överlägset största futsläppen kommer från industrin och uppvärmning av våra hus. Transporter är helt nödvändiga för att ett land som Sverige ska kunna fungera. Med modern teknik och den snabba utvecklingen av privatbilarna finns utrymme för att fortsätta befolka hela Sverige.
            Utbyggd elkraft är helt nödvändig då det samhälle du menar som rent teoretiskt går att driva runt på 95TWh kanske aldrig ligger på exakt den siffran annat än på väg över eller under siffran.
            Det är viktigt att fortsätta ha en övergripande vision av vad som är skogen fast det står en massa trän i vägen.
            (Risken finns att man fastnar i statistik)
            Vindkraft är inte bara hiskligt fult och låter illa, det är patetiskt ineffektivt också och då återstår bara Runes kommentar ang länderna runt Sahara:
            Nomaderna skiter i vilket och att täcka öknen med solceller är en rätt stor investering. Pengar som inte finns där tack vare att de som har, är oljeproducenter.
            Men det finns ju andra som inte snöat inne helt:

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
              Jonas: Tyvärr kan man inte det.

Det mest korkade vattenkraftverket jag känner till är sikfors kraftverk i Piteälven. Ett enda sketet kraftverk utan fungerande fiskpassage som i stort förstört lax och havsöringsbeståndet i älven....Utan kraftverket hade många, många fler fiskar simmat upp ända till storforsen, eller längre upp i Varjisån/vitbäcken/sikån för att leka. Bara att gilla läget.
              man ska aldrig bara gilla läget...stå på dig och få dit ett omlöp så att både upp och ut vandrande fisk kan vandra....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
              28 svar
              2 612 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
              3 svar
              249 visningar