vågkraftverk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vågkraftverk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• vågkraftverk

Hej jag undrar om vad ni tycker om vågkraftverk vilka nackdelar och vilka fördelar finns det?
    detta kommer vara ett skolarbete och informationen kommer jag att använda i en debatt i skolan mot andra elever
    tack på för hand
    douglas
    Tolamod är fiskarens beste vän

För mig att uppsala universitet höll på att utveckla ett vågkraftverk. Kolla med dom.

Annars tror jag inte det finns så mkt att "veta" om det då det inte direkt används än?
    Kan ha fel där dock.

Fördelarna är ju förnyelsebar energi. Förstör ej älvar. (men hur är det med havsbotten?)
    Effekten ska tydligen vara rätt hög om jag inte minns fel när jag läste om det för något år sen.

Men som sagt kontakta uppsala och kolla!

Kommentera

En negativ grej är att de tydligen krävs mycket underhåll och att denna är svår att genomföra pga. dess placering på havsbotten.

Kommentera

"Kommersiell sjöfart kan inte ske inom ett vågkraftsområde varför heller inte dessa kommer att lokaliseras till farleder etc. Troligen kan mindre fritidsbåtar röra sig inom ett område och fritidsfiske bör kunna ske inom en vågkraftspark.

Kommersiellt fiske med trål och vader kommer dock att vara ogörligt, varför fiskenäringsintressen i kombination med energigenereringsintressen måste vägas noggrant. En möjlighet är att de ”marina reservat” som ett vågkraftsområde kan komma att utgöra leder till ”sidoeffekter” som på sikt gynnar fisket i kringliggande områden, ett fenomen som uppmärksammats i andra vatten."

Så om du ser det ur sportfiskehänseende är det positivt med vågkraft.
        Jag tycker, alltså finns jag.
        Jag fiskar, alltså lever jag.

Kommentera

vågkraft

[QUOTE=ÅsikteN;524648]"Kommersiell sjöfart kan inte ske inom ett vågkraftsområde varför heller inte dessa kommer att lokaliseras till farleder etc. Troligen kan mindre fritidsbåtar röra sig inom ett område och fritidsfiske bör kunna ske inom en vågkraftspark.

Kommersiellt fiske med trål och vader kommer dock att vara ogörligt, varför fiskenäringsintressen i kombination med energigenereringsintressen måste vägas noggrant. En möjlighet är att de ”marina reservat” som ett vågkraftsområde kan komma att utgöra leder till ”sidoeffekter” som på sikt gynnar fisket i kringliggande områden, ett fenomen som uppmärksammats i andra vatten."

Så om du ser det ur sportfiskehänseende är det positivt med vågkraft.[/QUOTE

Hej jag undrar vart du får informationen ifrån om vågkraftverk det skulle verkligen hjälpa
          tack på förhand
          Tolamod är fiskarens beste vän

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
          28 svar
          2 615 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg .art
          av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
          3 svar
          253 visningar