Laxträngsel i Norrlandsälvar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Laxträngsel i Norrlandsälvar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Laxträngsel i Norrlandsälvar!

Älvarna i Norrland kryllar av Lax!

Många år av restaureringsarbete har gett resultat och nu finns det mer Lax än på 100 år i Norrlandsälvarna.

Händer inget oförutsett blir det många chanser till rekordfångster för sportfiskarna om några år, säger Mats Andersson till Västerbottens-Kuriren. Under 20 år har han på Fiskeriverkets uppdrag inventerat Lögde älv och Öre älv, men situationen är lika ljus ända upp till Torne älv i norr.

Utsättning av Laxyngel under många år, minskad förekomst av sjukdomen M74 och begränsningar av havsfisket är några av de positiva orsakerna bakom ökningen. (EP-TT).
    Go for the Big Salmons!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Tack för den mycket positiva posten Old Firehand, den värmde verkligen då situationen för den Norska atlantlaxen går motsatt väg.
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

Kommentera

Hörde det på radion äntligen något positivt av helvete!
        Fattas bara nåt liknande från V-sjöarna oxå.
        Vad gäller Norge riktigt tråkigt men nog ett resultat av hur man sköter det där....
        Riktigt synd verkligen kul med en resa då och då, Norge är fantastiskt med fjordarna och älvarna hur fint som helst hoppas det vänder och ni får bort gyron.
        mvh
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Firehand tänk om jättefiskarna från -98 dyker upp igen, det vore något!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Älvarna i Norrland kryllar av Lax!

Många år av restaureringsarbete har gett resultat och nu finns det mer Lax än på 100 år i Norrlandsälvarna.

Händer inget oförutsett blir det många chanser till rekordfångster för sportfiskarna om några år, säger Mats Andersson till Västerbottens-Kuriren. Under 20 år har han på Fiskeriverkets uppdrag inventerat Lögde älv och Öre älv, men situationen är lika ljus ända upp till Torne älv i norr.

Utsättning av Laxyngel under många år, minskad förekomst av sjukdomen M74 och begränsningar av havsfisket är några av de positiva orsakerna bakom ökningen. (EP-TT).
            Go for the Big Salmons!
            Old Firehand
            www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
            En sak dom måste göra är att få bort allt svart fiske med nät och fällor utan för älv mynningarna. För att all den fisken ska kunna återvända till älven och leka.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

yyyyy

Kommentera

Angående laxträngsel i Norrlandsälvar. Detta inlägg gäller Vindelälven och Umans utlopp.

Boende uppströms Stornorrfors kraftstation i Vindelälven har väntat på det stora laxsteget i 50 år nu.

Äntligen kan man se ljuset i tunnelmynningen!
                Vattenfall verkar äntligen vara på rätt väg med det nya laxtrappebygget i Stornorrfors. Visserligen i grevens tid för havsöringen men om allt går som det ska så har vi ett enormt fint laxfiske här uppe i älven om några år.
                Detta förutsatt att även alla hinder nedströms Stornorrfors raderas ut! Fasta fisken och yrkesmässigt fritidsfiske måste snabbt åtgärdas och regleras och kontrolleras så att den fisk som är på väg in i och upp i älven inte även fortsättningsvis hamnar på land nere i Umeregionen. Fisken ska gå raka vägen upp i Vindelälven och sedan leka där! Då behövs inget utsättande av smolt som till största delen går till spillo. Ett nyss utsatt smolt är dummare än dum och ett lätt byte för alla predatorer. Orkar numera knappt tjata om att de laxungar som kläcks i älven har mångdubbelt större förutsättning att klara sig än de smolt som "sätts ut". De som växer upp i älven lär sig att skydda sig mot allt utom kraftverksturbiner....
                En rätt skött laxälv är som en verklig perpetum mobile. Den fungerar av sig själv.

Älvsträckan nedströms Stornorrfors och ut mot Bottenviken har varit och är en flaskhals för fisken på många sätt. Det talas väldigt tyst om fångsterna där nere!
                Som det är nu har endast räntan av fisken tagit sig upp till lekplatserna för att reproducera sig. Kapitalet har exploaterats i älvmynningen och upp mot kraftverket.

Tyvärr har det tidigare varit svårt att opponera sig mot Stornorrfors och Vattenfall. "Samhällsnyttan", vad det/den nu är och för vem, har fått gå först. Vandringshindret Norrfors har varit svårt att forcera på många sätt.
                Det har i alla fall varit svårt för laxen att ta sig till lekplatserna snabbt och det har varit synd för mycken tid har gått förlorad. År har lagts till år. Många år. Många grå hår har det blivit. Och laxen hinner bli färgad.

Vindelälven är en oerhört vacker älv och det förundrar mig att jag kan fiska helt ensam på de mest fantastiskt vackra platser utan att på flera veckor se en enda person. Detta till trots att jag kan plocka upp i stort sett hur mycket fisk som helst av olika sorter. Om jag nu skulle vilja göra det.
                Jag ror ut på älven vid ön. Det är lugnt och stilla. Jag ser lätta svandun på blankt vatten och tänker...tack gode Gud för att älven inte blev reglerad. Hette hon Nancy Eriksson? Hon som räddade älven. Av hjärtat tack!

Jag har många gånger ensam beundrat häpnadsväckande vackra solnedgångar efter ett lyckat fiske vid en falnande eld och reflekterat över att - - här finns inga människor. Trots att det är så hjärtskärande vackert att man nästan kan dö. Varför ska jag vara tvungen att bevittna detta underbara vackra utan att behöva dela med mig? Ensam höra forsarnas brus.
                Är ingen intresserad av dessa färgskimrande himlar som varje aftonnatt uppenbarar sig i nordväst när solen tar en kort paus och sänker sig ner och snuddar vid horisonten? Kvällshimlarna här uppe på sommaren är så förtrollande och gör dig så stark - du övervinner det mesta. Som den oförtrutliga kampen mot kraftverksjättarna och ett förargligt kraftverk och en orättvis fördelning av fiskeresuresena. Jag ger aldrig upp. Jävlart säkert! Droppen urholkar visst stenen till slut. Fan tro´t!

Varför skall det bedrivas ett "kvalitetsfiske" efter lax och öring i Umetrakten när hela Vindelälven egentligen borde vara delaktig? Förklara ni det? Några mil elitsträcka? Kan det bero på att Vindelälvdalen uppströms snabbt håller på att avfolkas? Det är få röster som finns kvar här uppe. För få docenter, amanuenser och dilletancer. De flesta här uppe vet inte vad som finns att hämta ur älven och bara enstaka orkar ta upp kampen. Det finns få kvar i Kraddsele och Djupfors som minns laxen och ännu färre som minns den efter Laisan. Men laxen kommer! Håll ut kamrater!
                Antalet fastigheter med fiskerätt är i alla fall tämligen intakt i Vindelälvsdalen och de som sitter på en sådan är att gratulera när det stora laxsteget kommer för då kommer fiskarna i pluralis och kvadrat! Och pengarna för de som är kreativa och lyckas göra något vettigt av det här.

Det är inte sant att det är dåligt fiske i de norska laxälvarna. Det blir svårare och svårare att få kort för dem som inte är ute i god tid. Vi upplever en flugfiskeexplosion. Den gångna sommaren var min bästa om man ska se till antalet landade fiskar. Med viss tur tog jag pb i två älvar. 2010 blir nog ett mellanår...
                Jag har inte läst statistiken för alla laxälvar. Det kan variera starkt med tanke på att många är starkt beroende av jämn nederbörd.

Vad är det som är skillnaden mellan Vindelälven och en trångbodd norsk laxälv och en ännu trångboddare Mörrrumså?
                Jag tror att det är den stora blanka laxen. I Vindelälven uppströms Stornorrfors är de blanka laxarna ett fåtal på grund av att fisken har haft så förba.... svårt att hitta i labyrinten upp genom Baggböleforsarna och in i laxtrappan.
                En blank nystigen lax är "svår att slå på fingrana". Det vet alla som provat på laxfiske och vi börjar bli många. Det är kronan på verket i mångt och mycket. Fighting spirit, skönhet, känsla, smak- allt. En färgad lax är ok som sparringpartner men det är en lekfisk, en gytefisk och den ska tillbaka i älven. Basta! Pronto.
                Den som lever, han får se heter det och nu är det drygt sju månader kvar tills nästa laxpremiär- i Norge, Men se´n blir det intressant att se vad som händer här i Vindelälven.
                Det är upp till alla intresserade att ta sig en funderare på hur vi vill ha det med Umans nedre lopp och Vindelälven.

Kommentera

Det är sånt här som sker när det ryktas om mera fisk i älvarna dom kommer inte upp utan blir fast i olagliga nät i havet

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                  28 svar
                  2 606 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                  3 svar
                  245 visningar