Skarvens påverkan på Mälaren och andra sjöar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvens påverkan på Mälaren och andra sjöar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skarvens påverkan på Mälaren och andra sjöar

Var inne på Gösens i Södertälje idag för att bland annat köpa lite beten inför höstens göstrolling och kom då in på en liten diskussion ang skarven som tydligen nu även finns i Mälaren och andra sjöar.

Har ni märkt någon påverkan pga detta? Jag är lite dåligt insatt i detta med skarv så är nyfiken på hur dom påverkar fisket i sjöar. I skärgården har man ju sett "döda" öar men inte sett något sådant i Mälaren ännu som tur är.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Senast förra veckan såg jag en skarv tidigt på morgonen när jag fiskade vid Gorran, en bit från Ekoln och Uppsala. Inte så farligt tänkte jag. Sen kom det våg efter våg med skavar. Jag slutade räkna vid 150 och det kom mer än dubbelt så många efter det. Deppigt. Hoppas inte Mälaren blir som skärgården, dvs död/halvdöd. Därmed inte sagt skärgårdens problem enbart beror på skarven. Där har vi ju sälen och storskalig trålning med.

Kommentera

vet inte hur den har påverkat fisket i min sjö, men den har tagit dödpå en ö och är inne på sin andra...

Kommentera

Sorglig historia....

Kommentera

De döda öarna spelar nog inte så stor roll, det kanske bara är bra precis som skogsbränder kan vara bra, men vad vet jag.

Däremot så undrar man om det är skräckpropaganda eller sanning i de som påstår att skarven förstör ekosystemet.
          De verkar vara väldigt effektiva när de jagar iallafall, om man studerar så kan man se att de simmar i flockar och dyker i omgångar o.s.v.

Hursomhelst så ser man bra mycket mera skarv nu än för nåt/par år sen.
          Samma med häger tycker jag fast vad & hur mycket de käkar har man ju ingen aning om.
          Ola

Kommentera

Dom har bott på en ö på Östra Hjälmaren, men nu har dom blivit fler och brett ut sig till två till.
            Med tanke på hur många bon det fanns så är dom nog mångdubbelt fler nästa år.
            Dom har blivit så många att dom spritt ut sig till Eskilstunaån ända ner till Rosenfors, vilket jag aldrig sett innan i år.
            Jag har fått upp fler skadade stora fiskar som gäddor över 3kg i år, än vad jag fått tidigare under dom 28år jag fiskat i området.

Kommentera

Kommer dom till mina vatten så postar jag skarvarna till EU:s möten ända tills dom tar rätt beslut.

Kommentera

Det var en dokumentär på 4:an om detta problem/fenomen för ett tag sedan. Där dom beskrev att detta bara är naturens gång. Skarven har alltid funnits och dödat öarna, men i vågor. Dom sa dessutom att det var bra för öarna för att det blev en "pånyttfödelse".
                sigpic

Kommentera

Det tycks krylla av skarv överallt längst kusten... Frågan är hur dåligt det är? Antar att dom som har makt har koll på läget, dom äter ju rätt så mycket fisk och verkar bara öka o öka i antalet..
                  http://bellafishing.blogspot.com - Predatorfiske!

Kommentera

Var ute på Rängen igår och har nog aldrig sett så mycket skarv på ett ställe förut, hundratals.
                    Kul att sätta i gösyngel i sjöarna nuförtiden :-)
                    Undrar hur mycket ål dom äter ålkråkorna?
                    Dom var så mätta så dom måste spy upp fisken när dom flyr till måsarnas glädje!
                    Senast ändrad av Guest; 2009-09-02, 11:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar