skall vikt eller längd få avgöra fiskens öde - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

skall vikt eller längd få avgöra fiskens öde

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• skall vikt eller längd få avgöra fiskens öde

Varför är vikten så viktig själv tycker jag längden borde avgöra när man skall redovisa för olika tävlingar och reg av fångst.

Tar man bara längd så som nämnts på annan plats behöver inte fisken utsättas för lika mycket innan den återsläpps. Man behöver inte heller gå på jagt efter feta romstinna honor för fisken är ju lika mycket värd i sin längd hela året.

En fisk har ju sin längd, vikten är ju mer variabel med tanke på om den tex ätit eller inte. Säg att man fångar en 10-kilos gädda på en meter som är tom i magen och detta innebär att man är bäst i tex en tävling, strax efter fångas en exakt lika dan gädda fast den precis ätit en 1kg fisk den väger då 11kg och är plötsligt ny ledare. Skall verkligen vikten på fisken få avgöra längd borde vara mer rättvist.

Dessutom minskar ju chansen för fusk om man går på mått istället för vikt.

Tävlingar som enbaert går ut på att fånga så mycket fisk i vikt som möjligt på en viss tid bore stoppas. Om man alltid bara går efter storlek för vinst och givetvis i kombination med antal arter man tar så kan ju all mindre fisk återsättas direkt om man måste spara fisken till mätning efter tävling slut. Givetvis blir det lite svinn om man tar en större efter att man sparat en, men totalt skulle fler slippa sätta livet till.

Detta måste ju också räknas som fiskevård.

Ge er åsikt här.
    50
    Vikt
    0,00%
    0
    Vikt + foto
    2,00%
    1
    Längd
    2,00%
    1
    Längd + foto
    18,00%
    9
    vikt + längd
    0,00%
    0
    vikt + längd + foto
    78,00%
    39
    annat sätt
    0,00%
    0
    Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Låter rätt vettigt faktiskt, inte tänkt på det. Men även om "standarden" skulle vara att man går på längd istället för vikt så tror jag fortfarande man skulle fortsätta exempelvis fiska gädda före leken för att få så stort som möjligt. De flesta tar nog hellre en stor romstinn gädda med lite vikt i sig, än en lång slips.

Annars låter det bra.

Kommentera

i sådana fall är det ju mest en moralfråga och seriösa fiskare borde ju tänka mer på beståndet än egot för vikten kommer ju inte att noteras om man övergår till längd.

Kommentera

tänk på oss med mindre båtar, eka te.x. Det är lättare att väga en stor fisk i en trång eka än att mäta dem. Eller? Men du har absolut bra ord i det du säger! Intressant fråga!

Kommentera

Tänk åt andra hållet, du och din fiskekompis/ärkerival/mottävlande kalla det vad du vill, fiskar i en tävling, båda fångar en gädda på 120 cm, den ena väger 10 och den andra 14, vem har fått den största fisken? Konditionen på en fisk beror ju inte bara på vad den precis ätit, utan hela fiskens liv spelar ju in, med variabler för tillfällig svält/god tillgång på mat! Tycker att vikten är av stor vikt Men håller helt med om tävlingsfiskandet efter en vikt på flera fiskar sammanlagt! Men en gädda på 12 är alltid större än en gädda på 10 enligt mig!

Kommentera

Ursprungligen postat av snOrdanger Visa inlägg
            Tänk åt andra hållet, du och din fiskekompis/ärkerival/mottävlande kalla det vad du vill, fiskar i en tävling, båda fångar en gädda på 120 cm, den ena väger 10 och den andra 14, vem har fått den största fisken? Konditionen på en fisk beror ju inte bara på vad den precis ätit, utan hela fiskens liv spelar ju in, med variabler för tillfällig svält/god tillgång på mat! Tycker att vikten är av stor vikt Men håller helt med om tävlingsfiskandet efter en vikt på flera fiskar sammanlagt! Men en gädda på 12 är alltid större än en gädda på 10 enligt mig!
            Men om den ena är 120cm väger 10kg och den andra är 100cm väger 11kg så är ju 120cm den STÖRSTE man den andre den TYNGSTE. Här tycker jag inte man kan säga att den på 100cm är större. Kanske man skall ha två möjligheter att regga fiskar rekorden sätts sveriges tyngsta och sveriges längsta för rättvisans skull om man skall se det ur fiskarens synpunkt..

Kommentera

En mening: Det är svårare att ta en fet fisk, än en smal.

Det tror åtminståne jag.

Kommentera

För att övergången från vikt till längd skall gynna fisken så krävs även ett fiskeförbud under lektiden. Jag skulle personligen fortfarande fiska under lektiden då jag har störst chans att få även en lång gädda just då.
                Men jag delar definitivt dina tankar och det praktiseras i andra länder, t.ex. Tyskland om jag minns rätt. Dom bryr sig föga om vikten utan det är längden som är det intressanta.

Kommentera

Även i amerikanskt fiske efter muskie är det längden som räknas i första hand, drömgränsen är väl 50 inch (127 cm), och nästan ingen väger fisken eller pratar om vikten.
                  Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/

"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug Larson

Kommentera

Det är ju som sagt en fråga om fiskens liv och kondition i helhet. Jag vet ett vatten där jag har fått flera fiskar på 104-108 cm på 8-10 kg och en kompis har tagit en på 12,5 på 109 så där spelar vikten stor roll tycker jag annars skulle vi ju ha tagit lika stor fisk, men ändå inte...
                    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
                    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 606 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    244 visningar