Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon)
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Torsken fortsätter att öka!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Bandis Visa inläggKul att det i alla fall är någonting bra som ökar, så här i kristider!
Hoppas att det håller i sig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av flua Visa inläggOm jag inte missminner mig så var det precis detta Morgan broberg försökte förklara vid något tidigare tillfälle. O.B.S inte att alla torskyngel skulle fiskas upp utan att torsken ökade...
Men, men, kul i alla fall att det ökar.
Har gjort en del beräkningar själv på hur beståndet kan öka, och baserat på medelvärdet hos torskens reproduktion under 2000-talet så skulle vi kunna vara tillbaka på 80-talets nivåer redan om 5 år. Detta förutsätter givetvis att EU:s regel om att aldrig höja kvoten mer än 15% per år följs.
Jäkligt optimistiskt påstående, jag vet. Men vi får se hur det går, bara att hålla tummarna.
32 kg torsk fångad i Östersjön. Så här kanske det kan se ut igen.Senast ändrad av Bandis; 2009-03-27, 19:03.
Kommentera
-
Fler goda nyheter!
"Torsken i Östersjön har återhämtat sig närmast mirakulöst. Och nu märks det också i Stockholms skärgård."
SVT reportage:
Kommentera
-
Uppdatering
Hur ser det då ut två år efter att jag startade den här tråden?
Jo, idag släpptes Internationella havsforskningsrådets senaste siffror. Enligt dessa ligger torskstammen nu på en biomassanivå på över 300 tusen ton. Senast den mängden torsk fanns i Östersjön var 1987. Vidare pekar beräkningarna på att om nuvarande förvaltning följs (vilket man kommer göra) kommer beståndet att öka till över 400 tusen ton fram till 2013.
Källa: http://www.ices.dk/committe/acom/com...1/cod-2532.pdf
Min prognos från 2009 verkar alltså stå sig! Eller kanske till och med överträffas:
Ursprungligen postat av Bandis Visa inläggHar gjort en del beräkningar själv på hur beståndet kan öka, och baserat på medelvärdet hos torskens reproduktion under 2000-talet så skulle vi kunna vara tillbaka på 80-talets nivåer redan om 5 år. Detta förutsätter givetvis att EU:s regel om att aldrig höja kvoten mer än 15% per år följs.
Jäkligt optimistiskt påstående, jag vet. Men vi får se hur det går, bara att hålla tummarna.
Kommentera
-
Glöm inte din vita, midjekorta jacka med de uppkavlade ärmarna, den rosa t-shirten, bruna loafers med tofs (bär dem utan strumpor) och häng på dig din kassettbandsfreestyle...
Nja, den goda nyheteten är nog ändå torskens ökning.
P.S För den som till äventyrs inte överlevt åttiotalet så är en Freestyle = Walkman.
Glöm inte heller att det heter Rullbräda, inte skateboard.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art