Bandis. Du har nog inte förstått va jag skrev, båtarna fiskar mindre antal dagar i år till samma ranson som faställdes förra året, detta ger ju givetvis mindre uttag. eller hur?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Torsken fortsätter att öka!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Fiskare Visa inläggBandis. Du har nog inte förstått va jag skrev, båtarna fiskar mindre antal dagar i år till samma ranson som faställdes förra året, detta ger ju givetvis mindre uttag. eller hur?
Bara om ransonen gäller per dag. Det spelar ju ingen roll hur många dagar man får fiska, om man ändå fyller sin kvot per vecka, månad eller år. Eller?
Kommentera
-
Kan tänka mig att det blir mindre bifångst som säljs till foderfabriker kanske?Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskare Visa inläggBandis. Du har nog inte förstått va jag skrev, båtarna fiskar mindre antal dagar i år till samma ranson som faställdes förra året, detta ger ju givetvis mindre uttag. eller hur?
Ursprungligen postat av Hemi Visa inläggTrot det handlar om att det under vattnet inte syns..Allmänt tycker jag att intentionerna kan vara en förmildrande omständighet...Men RESULTAT är det enda som räknas..Om inte målet nås är metoderna fel..
Helt rätt att det är resultaten som räknas. Hur menar du att metoderna är fel, mer exakt?Senast ändrad av Bandis; 2009-03-25, 19:09.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inläggKan tänka mig att det blir mindre bifångst som säljs till foderfabriker kanske?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bandis Visa inläggDet där med "havdagar" (vissa tider man enbart får fiska) är enbart trams tycker jag. Det spelar ingen roll vilka dagar man fiskar så länge man fortfarande tar upp samma mängd fisk ur havet. Sen att det förhindrar att hela kvoten tar slut i februari är väl iofs bra.... Men nej, selektiva redskap som sållar småttingarna + individuellt överförbara kvoter is the way to go enligt mig.
Jag bara önskar att vår lobby, "Sportfiskarna", var starkare.
Känns inte som om vi blir tagna på allvar. Hotet mot de strömmande
vattnen som finns kvar blir allt större. Vattenkraft borde inte klassas
som miljövänlig i elcertifikaten.
Sorry, blev lite OT där.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av piiliip Visa inläggBara om ransonen gäller per dag. Det spelar ju ingen roll hur många dagar man får fiska, om man ändå fyller sin kvot per vecka, månad eller år. Eller?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiskare Visa inläggDu verkar inte förstå va det handlar om, nu får båtarna fiska färre veckor och dagar än förra året med samma ranson som förra året. detta gör att färre ton fisk tas upp eller hur. sluta gnälla på allt nu, detta va ju en BRA nyhet, och det finns iinga planer på att öka kvoterna mer än va som rekomenderas,
Fiskarna i inslaget säger ju klart och tydligt att de fyller sina kvoter. T.o.m i förtid, så de får "stanna i hamn resten av veckan". Det gör väl att uttaget blir detsamma som förra året, förutsatt att kvoterna är desamma, såklart.
Jag gnäller överhuvudtaget inte. Jag bara ifrågasatte hur du tänkte!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Bandis Visa inläggKul att det i alla fall är någonting bra som ökar, så här i kristider!
Hoppas att det håller i sig
Enligt pålitlig sportfiskebutikspersonal här i Stockholm har småtorsk börjat dyka upp som en vanlig bifångst sista året, troligen som en följd av stormarna Gudrun, Per och Tuva som tre år i rad pumpat in mängder med nytt vatten i Östersjön. Någon hade jiggat abborre i höstas vid Gålö och fått mer torsk än abborre. Hoppas att det stämmer.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av piiliip Visa inläggVad snackar du om?
Fiskarna i inslaget säger ju klart och tydligt att de fyller sina kvoter. T.o.m i förtid, så de får "stanna i hamn resten av veckan". Det gör väl att uttaget blir detsamma som förra året, förutsatt att kvoterna är desamma, såklart.
Jag gnäller överhuvudtaget inte. Jag bara ifrågasatte hur du tänkte!
Om du ena året får åka ut och meta 20ggr per år och får ta upp 5 st fiskar varje gång då får du fånga 100 fiskar de året.
Men nästa år får du bara åka ut och meta10ggr och ta upp 5 st fiskar varje gång då får du bara 50 fiskar det året..
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art