Stören tillbaka i Östersjön. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stören tillbaka i Östersjön.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stören tillbaka i Östersjön.

Tyska och polska forskare har återintroducera en av europas största fiskarter, stören, i ett par tyska och polska floder som mynnar i Östersjön.

Biologists want to repopulate German rivers with sturgeon. A test batch of aquarium-raised fish has already been re-introduced and a school of fish will likely be released in the Oder River this autumn.

Stören var tidigare vanlig i Östersjön och lekte även i svenska älvar. Arten kan bli mycket stor med vikter uppemot 100kg. I början av 1900-talet blev stören allt mer sällsynt och de sista exemplaren sågs till någon gång under 60-talet.

Enligt artikeln, som är från 2006, så var de första utsättningarna planerade för 2008. Av allt att döma verkar det som att man har genomfört dem och det alltså nu i denna stund simmar runt ett par tusen störar i vårt innanhav.

Något som kan vara interessant att nämna i sammanhanget är att de importerade fiskarna är influgna från Kanada. Detta beror på att genetiska studier visat på att Östersjöns störar inte hörde till den vanliga europeiska stör-stammen utan tillhörde en isolerad grupp som någon gång under medeltiden spontant invandrat från nordamerika. En ganska styv bedrift måste jag säga.

Kanske lite helgerån att att säga att man vill fiska efter dom nu när de precis kommit tillbaka... men om en sådär 20-30 år så skulle det inte sitta helt fel med en 100kgs östersjöstör på kroken!

Det låter ju väldigt intressant. Kul att det görs satsningar av det här slaget. Kanske något
    att fundera på även i svenska vatten som tidigare hyst störbestånd?

Kommentera

Ursprungligen postat av simvicious Visa inlägg
      Det låter ju väldigt intressant. Kul att det görs satsningar av det här slaget. Kanske något
      att fundera på även i svenska vatten som tidigare hyst störbestånd?
      Ja verkligen. Om jag inte minns helt fel tror jag att jag läst att stören tidigare lekt i Motala ström och Dalälven, så det kunde ju vara läge att länstyrelserna där hakar på projektet!

Kommentera

Varför dog dom ut då...är det bättre förutsettningar nu då?

Kommentera

like a sturgeon, touched for the very first tiiiiiime...

Kommentera

Bra initiativ! Om detta lyckas och man kan få ett "hyffsat" störbestånd skulle det vara riktigt häftigt!
            Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

.... lekte tom i Sthlms Ström om jag inte har helt fel... Vilken häftig fisk!!!
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
                Varför dog dom ut då...är det bättre förutsettningar nu då?
                Anledningen till att de dog ut var föroreningar och framför allt överfiske.
                Nuförtiden är vattnet renare i floderna i Tyskland och Polen på grund av fler och effektivare reningsverk. Låter mannu bara fiskarna vara ifred så borde beståndet återhämta sig.

Verkligen en otroligt cool fisk

Kommentera

Detta är nu snart tre år sedan och dags att lyfta upp tråden igen.

Har ni sett något ? Jag menar rapporter, information, nyheter från europeiska fiskekretsar om hur det har slagit ut?

Har sökt lite men inte hittat nått via google
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

I sommras fick någon en stör på nät (ursäkta svordomen) här utanför Enånger.
                    Den va 148 cm vikten har jag ej fått fram.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 611 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    247 visningar