TriPak BensinBooster - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

TriPak BensinBooster

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• TriPak BensinBooster

Satt och funderade lite över detta med BensinBooster för 2takts utombodare av äldre modell är det något som ni tror fungerar, alltså att den ryker mindre går bättre och framförallt att den ger mindre utsläpp 60-80% lägre enligt www.tripak.se hemsida i alla fall. Det behövs väldigt lite sådant med 30 ml till 50liter bensin.

Om någon har provat så vill jag gärna höra era erfarenheter av det, eller om det är någon annan som provat detta i båtmotorn och framförallt båtmotorer av äldre slag

Jag kör själv alltid med denna tillsats till min båtmotor och till min snöskoter. Fördelarna som Tripak utger låter i mina öron nästan för bra. Sen om det verkligen hjälper kan jag inte svara på. Varför jag använder det är väl därför att jag kanske är lättlurad. Är ganska säker på att om du skulle åka en tank utan detta medel så skulle du inte märka skillnad.

Kommentera

Okey, Ska prova detta tänkte jag mig till våren så får vi se

Kommentera

Körde med Tripak förra året och det verkar fungera. Min gamla 60 hk Mercury från 86 gick mycket jämnare på alla varvtal. Och dessutom mindre rök(man behöver ju mindre olja). Bränsleförbrukningen minskade litegrann.

Jag skulle tro att man kan minska bränsleförbrukningen ordentligt om man dessutom installerar en flödesmätare. Och kan kontrollera förbrukning vs hastighet.
        Funderar på att testa det i år.

Kommentera

Det funkar garanterat och just för 2 taktsknattrare såsom röjsågar mm som står länge med bensin i flottörhuset,har nya bensinen tendens att koagulera och täppa igen munstycken.den faktorn gör att många utombordare nyper.driver även ut fukt ur tanken så testa du med ,kan garantera att du blir nöjd.
          prova även i crosshojen och späd upp oktanen ordentligt..
          mvh

Kommentera

Har funnits liknande "Kiviksmarknads" produkter både för bensin o olja lika länge som det funnits motorer, vill du uppnå samma resultat (som fungerar) så kör på alkylatbensin.

Kommentera

Mirakelmedel så som TriPak mfl

Ursprungligen postat av Mrvox Visa inlägg
              Satt och funderade lite över detta med BensinBooster för 2takts utombodare av äldre modell är det något som ni tror fungerar, alltså att den ryker mindre går bättre och framförallt att den ger mindre utsläpp 60-80% lägre enligt www.tripak.se hemsida i alla fall. Det behövs väldigt lite sådant med 30 ml till 50liter bensin.

Om någon har provat så vill jag gärna höra era erfarenheter av det, eller om det är någon annan som provat detta i båtmotorn och framförallt båtmotorer av äldre slag
              Samma sak för din motor som ett sockerpiller är för dig. Din tro på vätskan leder dig att tro att den gör underverk i motorn. Men du kan trösta dig med att det du häller i tanken i alla fall inte gör någon skada. Satsa istället på att ha rätt propeller så motorn varvar det den skall och lägg kraft på ordinärt underhåll. Dvs byt växelhusolja, stift och filter och kolla impellern och laga proppen när du dunkat i.

Dock skall sägas att TriPak och liknande mirakelkurer ofta har positiv effekt på feltrimmade 4takts motorer och motorer som spikar pga att de går för snålt, då medlet gör att det slutar spika. Men en feltrimmad motor brukar inte överleva särskilt länge på sjön.

Om du använder modern 2taktsolja kan du minska oljeiblandningen till 1,5 - 2%, ibland mindre ändå, vilket kommer att ha avgörande inverkan på motorns gång och även på utsläppen.

"Geggan" som bildas i tanken när bränslet får stå länge oanvänt beror på att de krackade komponenterna i soppan reagerar med det omgivande syret och bildar något som mest liknar dålig fernissa, och det har inte blivit bättre på senare tid då bensinbolagen numera tillsätter c:a 10% etanol i bensinen, för etanolen innehåller syre som relativt lätt frigörs. Så rådet jag kan ge är att i slutet på säsongen kör man igenom alkylatbensin med syntetisk 2T olja som sedan lämnas kvar i flottörhusen. Tanken dräneras och soppan man har kvar pytsas över i täta dunkar som fylls upp maximalt. Då har man gjort så gott man kan.
              www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
              28 svar
              2 613 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
              3 svar
              249 visningar