Satir om Vattenfall - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Satir om Vattenfall

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Satir om Vattenfall

Expert sökes att läsa min satir om vattenkraft som jag har skrivit till Svenska B!

RUBRIK SAKNAS
    Det är en dyster framtid vi går till mötes. Att med den vetskap vi har idag överhuvudtaget hysa något hopp om att kolbaserade organismer även i fortsättningen ska kunna leva på denna jord är svårt. Hoten mot världen är många; krig och korruption, girighet och finanskriser. Till de mest framträdande farorna hör frågan om hur den energin som behövs för att driva dagens samhälle skall utvinnas utan att förpesta vår miljö med kärnavfall eller döma vår planet till förödande uppvärmning genom växthuseffekten. Men trots att utmaningarna kan verka oss övermäktiga finns det hopp. Det finns de som sätter sina egna kortsiktiga intressen i andra hand och osjälviskt tar sin del av ansvaret för världens räddning. Det finns de som genom sinnrik innovation och med ofattbar godhet, utan att klaga, axlar detta ansvar. Jag talar givetvis om de stora företagen och industrinationerna, de som årligen möts för att köpslå om världens framtid och miljö.

Bland dessa hjältar finns det de som briljerar starkare i sin välvilja än alla andra och låter även oss vanliga människor vara en del av räddningen. Till hjältarna hör Sverige och det statligt ägda företaget Vattenfall AB. Vår demokratiskt valda regering, den som hela Sveriges befolkning så klokt har valt till att styra landet, har inrättat ett system där du som privatperson, för en obetydligt liten summa, kan välja miljövänlig grön el från förslagsvis Vattenfall ABs rena, naturliga förnyelsebara energikällor. Alternativt kan du låta din egen snikenhet bli orsak till världens undergång genom att köpa el från de förorenade domedagsugnarna där kol och olja ständigt brinner eller de tickande atombomber som kärnkraftverken utgör, vilka händelsevis också ägs av Vattenfall AB. Skulden för det kan givetvis inte läggas på någon annan än konsumenterna, för det är väl inte Vattenfall som väljer var vi ska köpa vår el ifrån?

Räddningen blir vattenkraften. Sedan urminnes tider har tusentals porlande vattendrag forsat fram obehindrat genom Sveriges landskap. Nu har vi möjligheten att förvandla dessa fria vattendrag till energi. I detta hänseende är Sverige ett utomordentligt föredöme! Vi har redan utnyttjat 80% av all potential i de svenska älvarna, åarna och bäckarna, nu återstår det endast att ta vara på de sista mindre forsarna. Utan Sveriges alla skattebetalares hjälp har det inte tidigare varit ekonomiskt lönsamt att dämma upp och reglera dessa återstående fria strömmar, den lilla effekt som kan utvinnas har inte kunnat kompensera kostnaderna för att bygget eller priset på den översvämmade marken. Därutöver tillkommer kostnaderna för utsättning av odlad fisk, som ersättning för dem som envist stångat sig till döds mot betongdammarna i fruktlösa försök att kämpa sig upp till sina forna lekområden. Lika envis har sammanslutningar av bakåtsträvare kämpat. De har tagit det till sig att motarbeta utbyggnaden till förmån för de djur och växter som tidigare haft de torrlagda vattendragen och översvämmade strandzonerna som levnadsmiljö. För den mer klarsynte tycks dessa argument rent befängda sett ur ett större perspektiv. Den globala uppvärmningen kan få allvarliga konsekvenser. När temperaturen stiger riskerar flera känsliga biotoper att ta skada. Åar hotas av uttorkning. På andra lika otursamma områden kommer floder svämma över. Det är väl inget vi frivilligt åstadkommer?

Vad tycks? Slutet är lite otydligt va? Förslag på förbättringar? Jag vet att det vimlar av svenskalärare och besserwissrar på denna sidan, nu vill jag ha er hjälp!

mvh /theoneandonly
    Senast ändrad av theoneandonly; 2009-01-30, 00:02.
    Det är dagens härliga sanning!

Bra skrivet, MEN för den som inte vet om det lär det vara otydligt att det är en satir.

Dessutom kanske du vill ha en annan rubrik på din tråd ?

Kommentera

Alternativt kan du låta din egen snikenhet bli orsak till världens undergång genom att köpa el från de förorenade domedagsugnarna, där kol och olja ständigt brinner, eller de tickande atombomber som kärnkraftverken utgör, vilka händelsevis också ägs av Vattenfall AB.
      [Quote]
      Skulle inte använda komma framför eller.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ja, det som oroar mig är ju att det ska bli otydligt vilka åsikter jag vill uttrycka. Fattar man inte det är det ingen bra satir.

Jag förstod inte riktigt vad du menade alessandro. Var skulle det stå använda?

Angående rubriken har jag inte kommit på någon så jag körde bara på en klassisk rubrik, empiriskt utprövad i tusentals spammail! Några förslag på en bättre rubrik till min satir?

Kommentera

Jag tycker språk och kommatering är mycket bra för en gymnasieelev. Syftet är svårare att utröna. Just nu känns det som om det är en satir över hur svårt det är att veta vad som är rätt att satsa på energimässigt, dessutom ger den ett visst hopplöst intryck. Om syftet var att du skulle skriva ett tal eller liknande så har du delvis lyckats men jag ser inte vad din poäng är.

Ändrade trådnamnet också.
          Är det blåål eller vralåk?

Kommentera

Ursprungligen postat av theoneandonly Visa inlägg
            Ja, det som oroar mig är ju att det ska bli otydligt vilka åsikter jag vill uttrycka. Fattar man inte det är det ingen bra satir.

Jag förstod inte riktigt vad du menade alessandro. Var skulle det stå använda?

Angående rubriken har jag inte kommit på någon så jag körde bara på en klassisk rubrik, empiriskt utprövad i tusentals spammail! Några förslag på en bättre rubrik till min satir?
            Vad han menar är att man har inte kommatecken innan ordet "eller", precis som med "och" .Meningen ska bara flyta på utan kommatecken alltså

Kommentera

Tanken var väl att först genom att genom uttryck för skenbar uppskattning utmåla Vattenfall som en skurk. Sen hade jag tänkt ironiser lite över att genom att bygga ut vattenkraften så skadar man miljön på ett liknande sätt som växthuseffekten skulle. Uppgiften ska lämnas in till läraren bara, inget tal.
              Men visst, de flesta som läst den har anmärkt på att den är otydlig.

Ah :P Nu fattar nu , Alessandro. Jag tror jag tar bort båda kommatecknena, det borde fungera utan.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
              28 svar
              2 608 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
              3 svar
              245 visningar