Fånga matfisk för husbehov? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fånga matfisk för husbehov?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fånga matfisk för husbehov?

Det pratas och tjatas om C o R i alla trådar, men är det inte bättre att man tar hem sin fångade fisk och äter denna i goda grannars lag ,och delar med sig med vad man fått??
    Är det bättre att de köper fisk som är upptagen i Barens hav och filéad i Korea ???
    Åker själv till Norge ett par gånger om året och fiskar, får så min familj och gannarna har fisk året ut.
    Jag skämms inte för detta, om jag däremot köper fisk på stormarknaden så är det lite skämmigt.
    Vad är det för fel i att fånga fisk så man har till husbehov och ev till grannen.
    Förena nytta, fritidsnöje, kvalitetsmat och miljötänk. ta hem och ät din fisk
    utan skruppler, och ge grannen en fisk.

Mothugg mer än gärna
    Peter
    http://team-safari.blogspot.com/

Det är inget fel med att ta upp matfisk. För eget bruk. Men så fort du börjar dela ut till grannar och allt möjligt så har du ju tagit upp mer än vad du behöver. Lämna rovfisket åt yrkesfiskarna, det klarar dom bra själva.

Kommentera

När man ger grannen en härlig fisk middag av Norgefiskad torsk så är det inte rovfiske, är det så att säljer fisk till grannen då pratar vi något helt annat. då har du helt rätt. börjar man tjäna pengar på sin hobby då pratar vi om något helt annat

Kommentera

Har lite svårt med miljötänket, och CoR.
        Jag åker till Norge tar upp en torsk, släpper tillbaka den. "Grannen" köper torskfilè fiskad i Barens hav, filéad i Asien tillbaka till Sverige smakar ev lite fisk med ett inslag av ströbröd.
        Personligen har jag inga problem med att ta hem lite mer än husbehovet av fisk och ge min kära granne , för att han tittat till katten vid Norgefisket.
        Skulle tro att ca 95% av de som åker till Norge ger bort lite av fångsten de fått.
        Och jag vidhåller det är bättre att ge grannen en spöfångad fisk, än en fisk köpt i frysdisken, både för fiskebeståndet och grannen.

Kommentera

Du har givetvis helt rätt i att ekvationen fiskad i Barents hav och filéad i Korea inte går ihop - men du får inte glömma att lagen säger max 15kg hem från Norge...
          Norrmännen gillar inte köttfiskare så för att slå vakt om mitt fritidsnöje ser jag helst att 15kg efterföljs någorlunda - annars får vi väl ännu knepigare regler i slutändan.

Tycker som du att det TJATAS om C&R för mycket - diskutera det gärna - men TJATA inte för då blir jag trött...

Nu skall jag ut på Sommen så jag sätter punkt för stunden.

Kommentera

Bjuder man hem grannen på middag och man tagit fisken sj. i norge ser ja inga problem med det. Men att ta upp några fiskar extra för att ge till grannen är fel.
            Speciellt från utlandet kan jag tycka, där vi fiskar på ett annat lands resurser.

Kommentera

Jag håller med SG till fullo.

Vad finns det för anledning att döda några extra fiskar för att få grannen glad?
              Han/hon kan ju då själv följa med och fiska ifall denne vill äta fisk.

Att all torsk som säljs i Sverige är importfisk från Asien har jag svårt att tro, ditt resonemang bygger ju på det så det måste ju vara det du vill ha sagt.

C&R handlar inte om att släppa tillbaks all fisk man får upp.
              Det handlar om att man ska släppa tillbaks all fisk som man tar upp och INTE äter med sin egen familj.
              Det är helt enkelt gott uppförande och visar på att man fiskar för nöjets skull. För sin egen skull, för SPORTENS skull.

Fiskbeståndet i Svenska/Norska vatten har redan blivit hårt decimerat av både kommerciellt fiske och av naturförändringar, och du vill hjälpa till att göra det ännu sämre genom att plocka upp några extra fiskar så dina grannar kan ha fisk för ett år?

Kommentera

Jeg er mest overrasket over at du i første post innrømmer å bryte norsk lov... Hvis du er i Norge to ganger i året og fisker, og dette gir din familie og din granne fisk for et helt år, er det vanskelig å tro at du holder deg innenfor 15kilos grensen...
                Ellers er jeg og av den oppfatning at man tar opp det man selv har tenkt å ete, og slipper ut igjen resten. Ingen som fisker med sportsfiskeutstyr fordi de er sultne...
                Fishing, with me, has always been an excuse to drink in the daytime

Kommentera

Visst om man tar upp nån torsk från norge å käkar, för torsk är en riktigt bra matfisk och är väl rätt svår att köra C&R på p.g.a djupet? Skitsamma, men om man nu får en stor gädda (säg 6 kg+) och tar upp bara för att man KAN och sen bjuder grannarna på en middag dom sällan glömmer, det är lite onödigt i mina ögon.

Nu är det ingen här som sagt att den gör så, men jag bara tog ett exempel.

[FONT=Impact]Blogg[/FONT]

[FONT=Impact]Filmer[/FONT]

[FONT=Georgia][FONT=Impact]Kepsen på, fisk vi få![/FONT][/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av fransson1961 Visa inlägg
                    Åker själv till Norge ett par gånger om året och fiskar, får så min familj och gannarna har fisk året ut.
                    Delar uppfattning med de flesta här:

Först och främst måste man följa lagar, inte minst om man fiskar någonstans som gäst. Det är självklart.

Sen är det inte fel utan snarare bra att ta vara på fisk för eget behov (jag köper ditt argument ang. miljö&transporter). Dit tycker jag också man kan räkna att bjuda grannarna på en middag någon gång. - Men steget upp till att försörja sina grannar med årsranson av fisk är avgrundsstort!!! Det tycker inte jag är försvarbart.

Edit: Vilken fisk man väljer att ta upp, och vilken man bör släppa tillbaka, är också en viktig fråga. Vissa fiskar borde alltid få gå tillbaka även om det innebär att det blir korv till middag. Och tvärt om, får man en fisk som inte kommer att klara sig så är det ju bra att ta till vara den.
                    Senast ändrad av TailRunner; 2009-01-24, 13:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 624 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    255 visningar