Socioekonomisk kostnad för restaurering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Socioekonomisk kostnad för restaurering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Socioekonomisk kostnad för restaurering

Hej
    Jag tänkte räkna lite på vad det är värt att återställa ett mindre vattendrag som är utbyggt med vattenkraft. Så jag söker sånt som redan gjorts i något vattendrag som hjälp att styra upp en kalkyl för återställandet. Mitt mål är att räkna på om det är realistiskt ur ett samhällsperspektiv. I dagsläget tror jag det inte finns några planer på att återställa så jag har ett stort jobb framför mig, kanske tagit mig vatten över huvudet men... bättre se möjligheten

Det jag vet är vattenkraftens inkomster, 40 miljoner kr/år. Finns det i kronor uppskattat värdet av olika arter t.ex. Öring, Lax och Flodmussla? Finns det någon modell för hur mycket ett fiskrikt vattendrag ger i samhällsinkomster?

mvh Lars

Hör med vattenfall, om dom har byggt ut något liknande vatten och vad dom måste kompensera i utsättning av smolt (lax- och öringsungar).
    How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Inkomst 40Milj, vinst? Samhällsnytta?

Ursprungligen postat av Ormölasse Visa inlägg
      Hej
      Jag tänkte räkna lite på vad det är värt att återställa ett mindre vattendrag som är utbyggt med vattenkraft. Så jag söker sånt som redan gjorts i något vattendrag som hjälp att styra upp en kalkyl för återställandet. Mitt mål är att räkna på om det är realistiskt ur ett samhällsperspektiv. I dagsläget tror jag det inte finns några planer på att återställa så jag har ett stort jobb framför mig, kanske tagit mig vatten över huvudet men... bättre se möjligheten

Det jag vet är vattenkraftens inkomster, 40 miljoner kr/år. Finns det i kronor uppskattat värdet av olika arter t.ex. Öring, Lax och Flodmussla? Finns det någon modell för hur mycket ett fiskrikt vattendrag ger i samhällsinkomster?

mvh Lars

Kommentera

Blir nog tufft! Men vill du ha någon som kontrollräknar eller opponerar på det du skrivit så ställer jag gärna upp! verkar helt klart intressant!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

utsättning av smolt då det görs i full skala är väl dyrt men det gösr väll inte så ofta lr? iaf en enkel koistnad att få fram. Svårare är att få ett pris på nyttan av biologiskmångfald och intäckter som sportfiske genererar.

finns det vattendrag som återställts i sverige? En gjord utredning är mycket värt för mig att komma igång och slippa göra misstag.
          mvh

Kommentera

Är det ett vattendag i uppland? Då hjälper jag gärna till att riva bygget.
            Tror det är svårt att få igenom en riving av befintliga kraftverk. Något som genererar 40 miljoner per år lär kosta lite att köpa loss.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ormölasse Visa inlägg
              Det jag vet är vattenkraftens inkomster, 40 miljoner kr/år. Finns det i kronor uppskattat värdet av olika arter t.ex. Öring, Lax och Flodmussla? Finns det någon modell för hur mycket ett fiskrikt vattendrag ger i samhällsinkomster? mvh Lars
              Svar: ja.
              Det finns en massa olike modeller som baserar sig på undersökningar av hur mycket sportsfisket genererar av kronor, omsättning, andrahandsomsättning etc...

Som ett exempel kan nämnas Mörrumsån där Folkhögskolan BrekneHoby i 1991 utgav resultatet av en stor undersökelse av hela samhälsvärdet av att ha ett sportfiske i Mörrumsån (total omsättning var 42 mil. kr på den 8-10 km sträckan av Mörrumsån)

Annars har väll Weisglas et al. (1996) gjort en mer grundläggande vetenskaplig undersökelse över vilka värden som ett sportfiske kan generere för samhället, bara fisken finns på plats.

Det finns många fler men jag tycker dem här 2 hör till de mest alltäckande.
              ref:
              Erlanson-Hammargren E., Carlsson B. (1991). Sportsfiskets ekonomiska värde En undersökning av Domänverkets Kronolaxfiske i Mörrum. Ekolinjen. Rapport 28:1991, Folkhögskolan BrekneHoby

Weissglas Gösta, Marita Alatalo, Håkan Appelblad, (1996) Lax i strida strömmar. Sportfisket som regional utveklingsresurs. Slutrapport från projektet Laxen tillbaka till våra älvar. Gerum nr 31.
              Kulturgeografiska institutionen, Umeå Universitet, S-901 87 Umeå.
              Mvh Flodström
              Flyfishing for salmon

Kommentera

Jag vet oxå att man har restaurerat Testeboån i Gävle (inte Gavleån) men har ingen referans på det här (har rapporten men hittade den inte just nu). Kolla med fiskerikonsulenten för området.

Sen det sista jag hörde var att man har rivit ett gammalt kraftverk i Emån till fördel för öringen. Det kan vara en väg att gå. Ta kontakt med Ems Herrgård och fråga fiskeansvarig Kent Håkansson om det här, tror det var han som berättade det för mig?

Du vet väll oxå att i Danmark så byggs varenda uträttade vattendrag tillbaks till dem naturliga löpen. Man har nämligen funnit ut att miljömässigt var det katastrof att rätta ut vattendragen. Det här har gjorts och görs bl.a. m.h.a. EU´s miljöfonder. Det kostar mer än fläsk, jag lovar men det gör nyttan:hindrar jorbruksmark att försvinna till havs, hindrar jorderosion, skapar miljö för människor, fågel och fisk. Inte minst det sista är mycket viktigt, man får där tillbaka skattepengar via sportfike-omsättning.

Vill du ha mer tips? eller klarar du dig en liten stund nu, hehehe....?
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

tackar, bockar och lusläser.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                    Jag vet oxå att man har restaurerat Testeboån i Gävle (inte Gavleån) men har ingen referans på det här (har rapporten men hittade den inte just nu). Kolla med fiskerikonsulenten för området.

Sen det sista jag hörde var att man har rivit ett gammalt kraftverk i Emån till fördel för öringen. Det kan vara en väg att gå. Ta kontakt med Ems Herrgård och fråga fiskeansvarig Kent Håkansson om det här, tror det var han som berättade det för mig?

Du vet väll oxå att i Danmark så byggs varenda uträttade vattendrag tillbaks till dem naturliga löpen. Man har nämligen funnit ut att miljömässigt var det katastrof att rätta ut vattendragen. Det här har gjorts och görs bl.a. m.h.a. EU´s miljöfonder. Det kostar mer än fläsk, jag lovar men det gör nyttan:hindrar jorbruksmark att försvinna till havs, hindrar jorderosion, skapar miljö för människor, fågel och fisk. Inte minst det sista är mycket viktigt, man får där tillbaka skattepengar via sportfike-omsättning.

Vill du ha mer tips? eller klarar du dig en liten stund nu, hehehe....?
                    Väldigt intressant du skrev om Danmark, Flodström. Vet var jag kan läsa mer om det? Gärna på svenska

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar